Gå til innhold

En tilfeldighet, eller er det virkelig så stor sammenheng mellom psyken og fysisk sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite at han som forgrep seg på meg da jeg var rundt 10 år gammel, og en til er død, så har jeg fått flere betennelser. Jeg har hatt skikkelig uvi, soppinfeksjoner, bekkenbetennelse og en skikkelig ille mage. Dette hadde jeg i det hele tatt ikke plager med før jeg fikk vite dette.

Tror dere dette er tilfeldig? Det er veldig rart, for det sammentreffer jo helt i tid og jeg har ikke hatt en uvi, for eksempel, på minst 10 år, sopp har jeg så og si aldri hatt, bekkenbetennelse har jeg i hvert fall aldri hatt. Noen som har opplevd noe lignende? Tror dere jeg blir straffet for det jeg gjorde og for at jeg tenker slemme tanker om disse menneskene?

Bella Dotte
Skrevet

Tenk etter, tror du det selv? Hvordan skulle det i så fall gå for seg?

Skrevet

Tenk etter, tror du det selv? Hvordan skulle det i så fall gå for seg?

Jeg føler at alle disse infeksjonene er en straff for det jeg var med på. Det var veldig galt det som skjedde. Rett etter at jeg ble voldtatt som 10 åring, døde den personen som jeg var mest glad i. Det også følte jeg var en straff, det var da jeg skjønte at det er noe som styrer oss og som straffer oss om vi ikke oppfører oss.

Nei, jeg er ikke spesielt religiøs, høres sikkert sånn ut, men dette har ingenting med bibelen å gjøre. Det er bare det at det er noe der hele tiden som jeg ikke kan forklare, men som straffer meg fordi jeg har gjort noe veldig galt.

Skrevet

Du har ikke gjort noe som helst galt ved å bli voldtatt. Du kan ikke påvirke andre menneskers liv og død. Du straffes ikke. Ingen blir straffet på den måten, verken fortjent eller ufortjent. Ingenting styrer oss.

Du har sikkert et dårlig immunforsvar for tiden (fysisk).

Skrevet

Du har ikke gjort noe som helst galt ved å bli voldtatt. Du kan ikke påvirke andre menneskers liv og død. Du straffes ikke. Ingen blir straffet på den måten, verken fortjent eller ufortjent. Ingenting styrer oss.

Du har sikkert et dårlig immunforsvar for tiden (fysisk).

Hm, takk, skal prøve å se det på denne måten. Må prøve og tenke på noe annet, takk for hjelpen!

Skrevet

Det er i alle fall HELT sikkert at det ikke har noen sammenheng med tanke på "straff", etc. Når det er sagt, så er det jo ikke helt uvanlig å tenke sånn. Jfr. Hamilton depresjonstest, under spørsmål om skyld, så er det jo et alternativ som heter:

"Pasienten ser på den aktuelle depresjonstilstand som en form for straff. Så lenge vedkommende intellektuelt kan korrigeres for dette skåres 3 poeng"

Jeg regner med at du på det intellektuelle plan forstår at du ikke kan få en sykdom som "straff" for noe (som for øvrig overhode ikke var din skyld). 

Hva kan årsaken være? Sannsynligvis kun en tilfeldighet. MEN - det er jo ganske vanlig å bli syk når man føler at stresset endelig slipper. Hvor vanlig (og typisk) er det f.eks ikke å bli forkjølet i ferien? Det har kanskje noe å gjøre med at i starten av at man begynner å slappe av, så er man mer mottakelig for infeksjoner. På lengre sikt er man vel mer resistent mot infeksjoner.

Skrevet

Du blir ikke straffet - verken for de overgrepene du ble utsatt for eller for de slemme tankene du har hatt den senere tid. Infeksjonene skyldes helt andre ting.

Merker at jeg blir litt bekymret for deg dersom du virkelig tror at infeksjonene er en straff slik du beskriver. Hva sier fornuften din om dette?

Skrevet

Fikk vite at han som forgrep seg på meg da jeg var rundt 10 år gammel, og en til er død, så har jeg fått flere betennelser. Jeg har hatt skikkelig uvi, soppinfeksjoner, bekkenbetennelse og en skikkelig ille mage. Dette hadde jeg i det hele tatt ikke plager med før jeg fikk vite dette.

Tror dere dette er tilfeldig? Det er veldig rart, for det sammentreffer jo helt i tid og jeg har ikke hatt en uvi, for eksempel, på minst 10 år, sopp har jeg så og si aldri hatt, bekkenbetennelse har jeg i hvert fall aldri hatt. Noen som har opplevd noe lignende? Tror dere jeg blir straffet for det jeg gjorde og for at jeg tenker slemme tanker om disse menneskene?

UVI som behandles med antibiotika kan normalt sett gi både soppinfeksjon og skikkelig ille mage så dette kan nok ha en sammenheng.  Jeg tviler på at du blir straffet for tankene dine.

serenity777
Skrevet

Hei, leit att du føler skyld for noe som ikke er din skyld. Du er jo offeret der.

Daglig skjer det mange rare tilfeldigheter, og er man psykisk nede så kan man lett tolke tilfeldige hendelser som om de har noe med ens eget indre tankeliv. Dette kalles selvhenføring. Det er selvfølgelig ikke farlig, hjernen leter etter koblinger til alt, men dette er ubegrunnet.

Skrevet

Du blir ikke straffet - verken for de overgrepene du ble utsatt for eller for de slemme tankene du har hatt den senere tid. Infeksjonene skyldes helt andre ting.

Merker at jeg blir litt bekymret for deg dersom du virkelig tror at infeksjonene er en straff slik du beskriver. Hva sier fornuften din om dette?

Jeg tror at jeg er et dårlig menneske som fortjener straff. Derfor har jeg også opplevd en del jævlige ting og fortjener dette. Men det blir liksom aldri nok straff. Alt som skjer av negative ting, folk dør, folk er jævlige mot meg, alt som skjer er liksom min feil.

Tror det skjedde en feilkobling i hodet mitt en gang for lenge siden. Prøver å si til meg selv at dette ikke har sammenheng, men det er noe der som liksom styrer dette. Kan ikke forklare, men det er slitsomt å gå og føle skyld for alt.

Skrevet

Hei, leit att du føler skyld for noe som ikke er din skyld. Du er jo offeret der.

Daglig skjer det mange rare tilfeldigheter, og er man psykisk nede så kan man lett tolke tilfeldige hendelser som om de har noe med ens eget indre tankeliv. Dette kalles selvhenføring. Det er selvfølgelig ikke farlig, hjernen leter etter koblinger til alt, men dette er ubegrunnet.

Takk, skal tenke på dette!

Skrevet

Jeg tror at jeg er et dårlig menneske som fortjener straff. Derfor har jeg også opplevd en del jævlige ting og fortjener dette. Men det blir liksom aldri nok straff. Alt som skjer av negative ting, folk dør, folk er jævlige mot meg, alt som skjer er liksom min feil.

Tror det skjedde en feilkobling i hodet mitt en gang for lenge siden. Prøver å si til meg selv at dette ikke har sammenheng, men det er noe der som liksom styrer dette. Kan ikke forklare, men det er slitsomt å gå og føle skyld for alt.

Jeg er litt satt ut av at du mener du fortjener straff. Ville du ment at en annen som var i din situasjon også fortjente mest mulig straff?

Skrevet

Jeg er litt satt ut av at du mener du fortjener straff. Ville du ment at en annen som var i din situasjon også fortjente mest mulig straff?

Men jeg har blitt straffet hele tiden siden. Alle på skolen begynte og mobbe meg, den som jeg var mest glad i døde, jeg har blitt slått, blitt truet på livet mange ganger, jeg går hele tiden rundt og vet at det er "noe" som følger med meg. Vokter på meg. Tror du alt dette er tilfeldig?

Skrevet

Jeg forstår Nycora litt kanskje.. 

En vanlig taleform kan være: "det har du seg selv å takke", "det har han/hun fortjent"

Så er det mange kristne som mener at om en lever utenfor grensen av Guds vilje, så er en ikke beskyttet og har seg selv å takke. Det er liksom en velsignelse som er tatt bort og alt kan skje. Det er en farlig tanke, for da tror en at sykdom og andre ulykker er en form for straff eller at en er utenfor der Gud holder en hånd over en. 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt imot dette, men for døve ører.  

Det finnes en sannhet som ligner. Går en naken ut i snøen en stund, så er sjansen for at konsekvensen blir forkjølelse. Fester en mye og ikke vet hva en gjør, så er det høy risiko for at skader av ulik art blir konsekvensene. Men dette er annerledes enn å tro at når jeg har løyet mye, så fortjener jeg sykdommen jeg får og at det er en sammenheng. 

Jeg ble voldtatt Nycora. Og jammen sa ikke noen at da måtte jeg ha gjort noe galt siden jeg ikke var beskyttet mot det. Nå vet jeg at den mannen gjorde meg noe galt, og at ingen er fritatt fra å møte en voldtektsmann uansett sted, eller at andre uheldige omstendigheter rammer en. Av en eller annen grunn så gjør smerte noe med oss som gjør at vi føler skyld. Barn av alkoholikere føler skyld og ansvar. Barn utsatt for overgrep føler skyld og ansvar. Det er i alle fall ikke uvanlig at de gjør. 

Jeg håper ingen har prentet inn i deg at skader og sykdom skyldes at en ikke er snill jente eller velsignet. Snakk med noen fornuftige og få bort de tankene. 

Madelenemie
Skrevet

Jeg ble voldtatt Nycora. Og jammen sa ikke noen at da måtte jeg ha gjort noe galt siden jeg ikke var beskyttet mot det. Nå vet jeg at den mannen gjorde meg noe galt, og at ingen er fritatt fra å møte en voldtektsmann uansett sted, eller at andre uheldige omstendigheter rammer en. Av en eller annen grunn så gjør smerte noe med oss som gjør at vi føler skyld. Barn av alkoholikere føler skyld og ansvar. Barn utsatt for overgrep føler skyld og ansvar. Det er i alle fall ikke uvanlig at de gjør.

Jeg håper ingen har prentet inn i deg at skader og sykdom skyldes at en ikke er snill jente eller velsignet. Snakk med noen fornuftige og få bort de tankene.

Hei!

I en bok jeg har om kroppsspråk forklares det at det ikke er tilfeldig hvem som blirvoldtatt.

Forfatteren holder kurs for politi og tollvesenet.

Eks kvinner som holder 2 hender på vesken og ser seg urolig rundt blir voldtatt. :-) heldigvis bruker jeg sekk den står stødig der jeg setter den og kommer noen for nære slår jeg , hardt, i refleks.

Det er interessant hvordan voldtektsmenn i amerikanske fengsler plukker ut de samme kvinner... Usikre, redde , osv... ( dette er jo generelt beskrevet, jeg kunne sikkert selv blitt voldtatt, men ikke uten mye motstand) likevel jeg er jo ikke særlig stor.

Skrevet

Madelenemie, 

Det er fint at du går med sekk og ikke er usikker, så blir ikke du voldtatt i følge boken. 

De fleste voldtekt skjer av noen i nær bekjentskap og har ikke noe med hvordan man holder på vesken, eller om en ser usikker ut. Om en går ute gatelangs på natten, i smug en ikke bør gå, og hvor forbrytere holder til, så er det nok noe i at noen er lettere å ta enn andre. Samtidig som alder og utseende, kjønn ikke alltid har noe å si.  

Jeg forsøker å si til Nycora at voldtekt ikke er en straff for noe annet, eller at sykdom er straff for noe annet.  

Skrevet

Men jeg har blitt straffet hele tiden siden. Alle på skolen begynte og mobbe meg, den som jeg var mest glad i døde, jeg har blitt slått, blitt truet på livet mange ganger, jeg går hele tiden rundt og vet at det er "noe" som følger med meg. Vokter på meg. Tror du alt dette er tilfeldig?

Jeg tror ikke du har blitt straffet, men at du har blitt utsatt for vold og overgrep. Jeg mener bestemt at dette ikke er noe du har fortjent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...