Gå til innhold

Circadin ved autoimmune sykdommer (ref. Felleskatalogen)

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg har fått dette som alternativ til annen sovemedisin, dog av psykiater som ikke kjenner meg veldig godt (ved utskrivelse fra psykehus).

Nå ser jeg av FK at autoimmune sykdommer nevnes under forsiktighetsregler, uten å spesifisere ytterligere rundt graden av risiko. Diabetes 1 er jo en autoimmun sykdom, så burde jeg bry meg om det siden ejg har det?

Madelenemie
Skrevet

Jeg har fått dette som alternativ til annen sovemedisin, dog av psykiater som ikke kjenner meg veldig godt (ved utskrivelse fra psykehus).

Nå ser jeg av FK at autoimmune sykdommer nevnes under forsiktighetsregler, uten å spesifisere ytterligere rundt graden av risiko. Diabetes 1 er jo en autoimmun sykdom, så burde jeg bry meg om det siden ejg har det?

Hei!

Jeg vet ikke helt, men jeg hadde ikke vært urolig.

Circadin er et mildt innsovningsmiddel, et naturlig hormon, melatonin, og gis til barn.

Men sikkert vet nhd best.

Skrevet (endret)

Kan aldri tenke meg at det er et problem. (men NHD vet nok best).

1) Det er neppe slike sykdommer som menes. Det er nok alvorlige inflammasjoner, sånne som kortison brukes mot.

2) Eneste grunnen til at det ikke anbefales er jo at preparatet ikke er testet hos de som har pågående autoimmune sykdommer

3) Jeg trodde ikke DM1 var en pågående autoimmun sykdom. Det er vel at immunforsvaret angriper bukspyttkjertelen og gjør den mindre funksjonell, det er vel ikke en prosess som vedvarer selv om skaden er permanent?

4) Dette er et stoff som kroppen uansett produserer selv.

Endret av issomethingwrong
motorPrøysen
Skrevet

Tilskudd av melatonin kan muligens øke betennelsen ved reumatologiske lidelser, det er antgalig det advarselen om autoimmune sykdommer kommer av.

Ved diabetes 1 er det også en mulighet for at melatonintilskudd kan forhøye blodukkeret. Det er noe du bør være obs hvis du tar det, og det skader ikke å diskutere det med fastlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...