AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 Skrevet 23. juli 2013 Jeg har et stort problem med forferdelige panikkanfall som varer i flere timer. Det skjer stadig oftere også. Har ikke noe å hjelpe meg med uten en altfor liten dose seroquel. Jeg lurer på å spør fastlegen om han kan skrive ut litt sobril. Men poenget er at jeg tabbet meg ut forrige sommer og tok for mange tabletter. Da skrev behandleren min til fastlegen at jeg ikke skulle ha mer sobril. Jeg skammer meg ennå den dag i dag over dette. Sannsynligvis får jeg nei, men er det ok å spørre nå når hele behandlingsapparatet er på ferie. Jeg vet ikke min arme råd. Sitter inne fordi jeg ikke tør gå ut i tilfelle jeg skulle få panikkanfall. Har prøvd masse behandling, det hjelper ikke mot panikken som jeg har slitt med siden 2010, da den kom som lyn fra klar himmel. Jeg spør om råd. Hva skal eller kan jeg gjøre? Det er så vondt. Jeg er også livredd for å bli avvist av legen. At han skal mistenkeliggjøre meg..Anonymous poster hash: 5403d...21a 0 Siter
ISW Skrevet 23. juli 2013 Skrevet 23. juli 2013 (endret) For det første, det finnes mange ting som er bedre mot panikkangst enn Sobril! Jeg skal komme tilbake til det. Behandlingen av panikkangst går jo på å etablere forståelsen av at panikkangst er ubehagelig, men ufarlig. Det er enkelt og greit akkurat det samme som skjer i kroppen da, som når du er ute på joggetur. Men i stedet for at det er musklene dine som trigger reaksjonen, er det hjernen. Verre er det ikke. Så må du finne ting du kan gjøre for å stoppe panikkanfallet. Den beste teknikken er rett og slett å BRUKE noe av den enorme energien kroppen din produserer under panikkanfallet. Det aller beste er å løpe. Men hvis du ikke kan løpe, så burde du gjøre noe som er meget tungt, f.eks å ta tak i støtfangeren på en bil og forsøke å løfte (NB! bruk riktig løfteteknikk, altså lårmusklene, så du ikke skader ryggen). Alt dette fungerer mye bedre etter min mening enn å puste i en plastpose, osv. Så snart du lærer hodet at panikkanfall ikke er farlige, så vil de opphøre. Når det gjelder medisiner, så hjalp det meg ekstremt (les: har ikke hatt panikktilløp på tre år) med en bitteliten dose betablokker, av typen Pranolol (såkalte selektive betablokkere hjelper ikke), et par ganger om dagen. Nå tar jeg SSRI som også holder disse angstanfallene borte. Jeg har aldri noen sinne tatt et benzopreparat Endret 23. juli 2013 av issomethingwrong 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 Skrevet 23. juli 2013 For det første, det finnes mange ting som er bedre mot panikkangst enn Sobril! Jeg skal komme tilbake til det. Behandlingen av panikkangst går jo på å etablere forståelsen av at panikkangst er ubehagelig, men ufarlig. Det er enkelt og greit akkurat det samme som skjer i kroppen da, som når du er ute på joggetur. Men i stedet for at det er musklene dine som trigger reaksjonen, er det hjernen. Verre er det ikke. Så må du finne ting du kan gjøre for å stoppe panikkanfallet. Den beste teknikken er rett og slett å BRUKE noe av den enorme energien kroppen din produserer under panikkanfallet. Det aller beste er å løpe. Men hvis du ikke kan løpe, så burde du gjøre noe som er meget tungt, f.eks å ta tak i støtfangeren på en bil og forsøke å løfte (NB! bruk riktig løfteteknikk, altså lårmusklene, så du ikke skader ryggen). Alt dette fungerer mye bedre etter min mening enn å puste i en plastpose, osv. Så snart du lærer hodet at panikkanfall ikke er farlige, så vil de opphøre. Når det gjelder medisiner, så hjalp det meg ekstremt (les: har ikke hatt panikktilløp på tre år) med en bitteliten dose betablokker, av typen Pranolol (såkalte selektive betablokkere hjelper ikke), et par ganger om dagen. Nå tar jeg SSRI som også holder disse angstanfallene borte. Jeg har aldri noen sinne tatt et benzopreparat Er ikke pranolol en hjertemedisin? Er litt skeptisk til det...når det gjelder panikkanfallene så er det slik at jeg ikke tør gå ut...og det virker urealistisk og upraktisk å springe hver gang jeg får panikk..det.går ikke i sosiale situasjoner der jeg ofte får panikk... Jeg får så kraftige panikkanfall at jeg ikke klarer å se ordentlig. Det er som om øynene er ute av funksjon. Og jeg mister orienteringsevnen. Det er så overveldende at det virker umulig å overvinne de....Anonymous poster hash: 5403d...21a 0 Siter
Kalevaala Skrevet 23. juli 2013 Skrevet 23. juli 2013 Er ikke pranolol en hjertemedisin? Er litt skeptisk til det... Jo i utgangspunktet er den det. Den senker blodtrykket, men blokkerer også for bl.a. adrenalin, som jeg vil tro spiller en viktig rolle under panikkanfall. Imidlertid er det mange uten hjerteproblemer som bruker Pranolol og andre betablokkere. De brukes forebyggende mot migrene, og av klassiske musikere som er avhengig av at armene ikke skjelver av nervøsitet når de skal fremføre et musikkstykke på fiolinen f.eks. 0 Siter
laban Skrevet 23. juli 2013 Skrevet 23. juli 2013 Imidlertid er det mange uten hjerteproblemer som bruker Pranolol og andre betablokkere. De brukes forebyggende mot migrene, og av klassiske musikere som er avhengig av at armene ikke skjelver av nervøsitet når de skal fremføre et musikkstykke på fiolinen f.eks.Dessuten er det (eller i hvert fall var det tilfelle tidligere) påfallende mange skiskyttere som gikk på betablokker, muligens pga. den samme effekten på armene... 0 Siter
Kalevaala Skrevet 23. juli 2013 Skrevet 23. juli 2013 Dessuten er det (eller i hvert fall var det tilfelle tidligere) påfallende mange skiskyttere som gikk på betablokker, muligens pga. den samme effekten på armene... Ah, det var nytt for meg. En slags omvendt doping altså :-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. juli 2013 Skrevet 23. juli 2013 Du har både panikkangst og følgetilstanden agorafobi. For dette må en til med en kombinasjon av SSRI og (meta)kognitiv psykoterapi. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 Skrevet 23. juli 2013 Jo i utgangspunktet er den det. Den senker blodtrykket, men blokkerer også for bl.a. adrenalin, som jeg vil tro spiller en viktig rolle under panikkanfall. Imidlertid er det mange uten hjerteproblemer som bruker Pranolol og andre betablokkere. De brukes forebyggende mot migrene, og av klassiske musikere som er avhengig av at armene ikke skjelver av nervøsitet når de skal fremføre et musikkstykke på fiolinen f.eks. Ok, kanskje den ikke er så dum likevel. Jeg kan jo høre med behandler om jeg evt kan prøve den. Anonymous poster hash: 5403d...21a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 Skrevet 23. juli 2013 Du har både panikkangst og følgetilstanden agorafobi. For dette må en til med en kombinasjon av SSRI og (meta)kognitiv psykoterapi. Det som er dumt med SSRI er at det ødelegger seksuallivet. Går på wellbutrin, men den er vel ikke tilstrekkelig her? Kanskje jeg bare må innfinne meg med å ta SSRI en periode? Kan jeg slutte med det noen gang, hvis behandling er vellykket? Eller må jeg gå på SSRI resten av lvet? Er ikke sikker på om jeg går i metakognitiv terapi. Det er i allefall mentaliseringsterapi. Er det det samme? Setter veldig pris på svar her. Er rimelig fortvilet...føles svært tungt å ha det sånn...Anonymous poster hash: 5403d...21a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 Skrevet 23. juli 2013 Du har både panikkangst og følgetilstanden agorafobi. For dette må en til med en kombinasjon av SSRI og (meta)kognitiv psykoterapi. Jeg har cipralex liggende. Men behandleren min og alle er på ferie. Kan jeg starte med cipralex, siden jeg ikke vet hva annet jeg kan gjøre? Behandleren min er åpen for at jeg kan gå på cipralex. I tilfelle hvilken dose kan jeg begynne på? Tablettene er på 5 mg. Håper veldig på svar. Det ville betydd mye for meg. Anonymous poster hash: 5403d...21a 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.