AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 Skrevet 25. juli 2013 Jeg gleder meg veldig til sommeren og ferien er over. Jeg syns jeg har fått det merkbart verre med det jeg sliter med. Jeg fører også livet på en måte som gjør meg mindre fornøyd. (Men selvsagt - jeg unner jo de som trenger sol, varme og fri det, da...) Andre i lignende situasjon? Anonymous poster hash: 16b6d...a39 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 25. juli 2013 Skrevet 25. juli 2013 Ja, jeg synes ferien er vanskelig - spesielt fordi jeg har en jobb ved de tibudene som er ment for de med psykisike problemer. Nå på sommeren holdes det brukeråpent tre dager i uka, men for meg blir det for merkelig å oppsøke arbeidsstedet mitt som rent ut bruker i denne perioden (Ja, jeg vet det er noe svart/hvitt tenking her). Derfor velger jeg andre ting der jeg kan. Gjøre ting med venner eller familie, som å gå på restaurant eller en konsert. Pleie de nære vennskapene mine i så høy grad jeg klarer. Fylle tida med egne interesser. For min del er det å spille gitar og piano, gå turer, løse kryssord for å holde hodet litt i gjenge. Invitere venner hjem til meg, så jeg blir litt ekstra tvunget til å holde orden. Men jeg liker arbeidshverdagen best. Ingen tvil om det. Da gjør jeg noe de v irkelig trenger at jeg bistår med, og jeg verdsetter å være der for andre. Enten som miljø- eller kontormedarbeider. Stillingen er delt mellom disse to, slik at jeg kan balansere litt selv med hva jeg fløler meg komfortabel med å gjøre ut i fra dagsform. En jobb jeg setter umåtelig stor pris på at jeg har fått - som VTA (Varig tilrettelagt arbeid) i en ordinær bedrift. Jeg GLEDER meg virkelig til å begynne igjen . Også er det jo det klassiske problemet med at mange hjelpere gjerne går ut i ferie samtidig, eller til ugunstige tider. Da tror jeg det er veldig viktig at man i forkant opparbeider en plan for hvordan man kan få disse ukene til å gå mest mulig smertefritt. Personlig har jeg fått veldig god hjelp av psykiatrisk akutteam et par ganger. Hjerteskjerende at de legges ned om kort tid, for de gjør etter min mening en ekstremt viktig jobb med å hjelpe de som kanskje ellers ville endt med en unødig innleggelse. Har man kontakt med den psykiatriske hjemmetjenesten, går det ev. an å avtale møter med noen som kan ta litt over mens ens egentlige kontakter har ferie. I det hele tatt tror jeg det er viktig t man har ansvarsgruppemøte før lengre ferier, slik at alle impliserte parter får delta på drøftingen om hvordan man kan gjøre det lettest mulig. Eks. Kontakter i hjemmetjenesten, fastlegen, psykologen og/eller psykiateren og arbeidsgiver, ev. andre aktører fra spesialisthelsetjenesten.) Generelt vil jeg anbefale alle å få en individuell plan som er elektronisk basert. Alt blir lettere av oppdateringer, og man kan bekymringsfritt gi korte beskjeder som regnes for sensitive til å gå på mail. Finn dere ikke i at folk fra kommunen sier de "ikke kan, er dum på data." Selv har jeg bedt om å få noen som kan dette hjem til meg nå, fordi hovedkontaktene mine ikke kan det. Antakelig går de i orden. Så, med andre ord, vil man ha en elektronisk IIP, må man muligens stå hardere på dessverre.ø På sikt tror jeg dog de fleste vil se at det er mye å profittere. F.eks. er det veldig greit for meg å logge inn, og endre på noe om nødvendig. Papirplaner blir fort befengte med feil og utdateringer. Så folx - ikke finn dere i "jeg er for dum for data, papir er best osv." Be heller om at en som faktisk kan det får komme på besøk til deg! Dette ble en del babbel fra meg, men jeg tror dette er et godt utgangsverktøy for å planlegge ferier. Uansett er det kjempeviktig at man alltid har en dialog rundt lengre ferier, og hvem som skal bistå ved større problemer 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 Skrevet 25. juli 2013 Takk for svar, FjellOgDalar! For min del er det mest all varmen og lyset som er problemet... syns det var deilig i starten, men nå blir jeg bare sliten av det. Får på en måte ikke roen. Mest sannsynlig pga. mye dårligere søvn. Anonymous poster hash: 16b6d...a39 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. juli 2013 Skrevet 25. juli 2013 Takk for svar, FjellOgDalar! For min del er det mest all varmen og lyset som er problemet... syns det var deilig i starten, men nå blir jeg bare sliten av det. Får på en måte ikke roen. Mest sannsynlig pga. mye dårligere søvn. Anonymous poster hash: 16b6d...a39 En sover jo dårligere i varmen, men tenk så pyton det er om vinteren når det er iskaldt. Eller er det høsten du liker best? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2013 Skrevet 25. juli 2013 En sover jo dårligere i varmen, men tenk så pyton det er om vinteren når det er iskaldt. Eller er det høsten du liker best? Jeg er glad i pent vær, og da være ute, jeg og, men jeg har ingenting i mot frost og regn heller. Jeg kan slappe mer av, da. Nå er det masse gressklipping, ungeståk og folk som griller og spiller musikk. Det flommer over av folk (turister). Skal bli godt når dette er over, ja. Høres sikkert ut som syting, da. Ser den. Jeg unner også de som setter pris på dette dette. (Kan selvsagt hende det er helt andre grunner til at jeg har fått det verre nå i ferien enn ferien i seg selv, og at jeg selv ikke ser de egentlige grunnene og skylder på ferien. Men behagelig syns jeg uansett ikke det er.) Anonymous poster hash: 16b6d...a39 0 Siter
Nøtteskall Skrevet 25. juli 2013 Skrevet 25. juli 2013 Jeg ser fram til høsten. Takler ikke sommeren 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. juli 2013 Skrevet 25. juli 2013 Jeg er glad i pent vær, og da være ute, jeg og, men jeg har ingenting i mot frost og regn heller. Jeg kan slappe mer av, da. Nå er det masse gressklipping, ungeståk og folk som griller og spiller musikk. Det flommer over av folk (turister). Skal bli godt når dette er over, ja. Høres sikkert ut som syting, da. Ser den. Jeg unner også de som setter pris på dette dette. (Kan selvsagt hende det er helt andre grunner til at jeg har fått det verre nå i ferien enn ferien i seg selv, og at jeg selv ikke ser de egentlige grunnene og skylder på ferien. Men behagelig syns jeg uansett ikke det er.) Anonymous poster hash: 16b6d...a39 Forstår at turistene er irriterende da, slitsomt med så mange folk overalt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.