Gå til innhold

Et slags tankekjør - medisinering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et slags tankekjør for tiden. Det går ut på at jeg tenker over episoder der jeg har oppfattet at andre har krenket meg, eller hvor disse personene har sagt/gjort ting jeg ikke liker. Det bare raser inn med tanker om hvor mye jeg "hater" disse personene, og hvorfor det. Det går på en måte "automatisk" inntil det dukker opp en slags "korrigering" i meg som sier at det ikke er sunt med disse tankerekkene. Dette er mennesker jeg må forholde meg endel til, men jeg klarer jo å oppføre meg hyggelig. Faktisk er det egentlig litt slik at de negative tankene kommer i bakgrunnen når jeg er sammen med andre, forstå det den som kan. Men når jeg er alene, noe jeg er mye, så begynner "romsteringen" i hodet. Jeg syns det er ganske plagsomt, det oppleves som slitsomt og særlig konstruktiv bruk av tid er det heller neppe.

Dette er vel ikke psykotisk symptomer, men tenkte kanskje antipsykotika kunne hjelpe litt på dette... jeg går allerede på slike medisiner, 2x20 mg Zeldox, mot paranoide trekk.

Jeg tar også en liten dose Truxal for søvn. 25-50 mg. Det er uaktuelt å øke på denne da jeg syns den har en voldsom nedsløvende effekt.

(Jeg har fortsatt endel paranoide tanker og.)

Er det fornuftig å øke litt på Zeldox? I såfall må jeg ta det opp med lege.

På én side ønsker jeg egentlig å prøve en litt høyere dose, på en annen side ikke - jeg føler at jeg har god konsentrasjonsevne for tiden, altså på et generelt grunn, når man ser bort i fra hvordan jeg blir når dette tankekjøret begynner. En høyere dose vil kanskje redusere både konsentrasjonsevnen min og energinivået?

Takk for (ev.) svar...

Anonymous poster hash: 708f2...904
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har registrert at NHD har et litt anderledes syn på det med at man absolutt må ha tillatelse av behandlende lege før man foretar endringer i medisinering.

Det er lenge til ferien er over nå... det kan faktisk fort gå 1,5 mndr før jeg får time igjen.

Så kanskje jeg bare kan følge råd fra NHD direkte med én gang?

Hvis dette kan bli bedre med en liten økning, mener jeg... da er det jo dumt å vente?

I såfall - hvilke dose bør jeg forsøke?

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje litt naivt å tro at medisiner skal løse "alt" da...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du skal øke dosen til 40 mg x 2

AnonymBruker
Skrevet

Hjertelig takk for svar! Da gjør jeg det.  ;)

Jeg antar at dette er "sykt" fordi det oppleves som uønsket og slitsomt for meg...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør om råd igjen her, jeg.

Jeg har nå gått på den økte dosen i 3 døgn. Jeg kverner betydelig mindre på det nevnte med hat-tematikk ovenfor personer i omgangskrets. Jeg har færre paranoide tanker.

Føler at jeg blir litt "slått ut" på et intervall på noen timer etter medisininntaket på morgen/formiddag.

Lurer veldig på hva jeg skal velge. Føler meg jo mer "stabil"...

Grubler jo også mye på om det med energiløshet kan være innbilning. Jeg har i utgangspunktet lite energi...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...