Gå til innhold

Å krangle med seg selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var en elendig tvangstanke, som kom med stygge djevelord når jeg bad til gud. Måtte be gud om tilgivelse, fikk etter hvert følelsen av att gud overvåket mine tanker også når jeg ikke ba. Etter hvert begynte jeg å krangle høylytt med denne tvangstanken, og om og om igjen måtte jeg be til gud. Ba etter hvert gud å ikke lytte på tankene mine, fordi jeg var sikker på att de tankene som tvangtankestemmen kom med var implantert av satan. Dessuten så jeg tegn på bilskilt, boktitler og slikt. Fikk følelsen av att døde malere ville male meg inn i helvette. Trodde folk som jobbet på tivoli ville kaste forbannelser på meg, fordi min exsamboer var frekk mot de. Sluttet å røyke fordi tvangstankestemmen lurte inn ett falsk løfte til gud om att jeg skulle slutte å røyke fordi da ville min ex bli frisk. Tvangstankene lurte seg inn i bønner også om andre ting, og ville dra meg til helvette og fortapelse.

Da jeg begynte med zyprexa forsvant faenskapet litt om litt. Men nå merker jeg att det begynner slike elendige tanker igjenn. Men denne gangen skal de ikke få kontroll. Tvangstankestemmen er en kjemisk feil, og ikke implantert av Satan, det vet jeg nå, fordi jeg har gjennomskuet all religion. Den er bullshit. Kuren mot kristendom = zyprexa.... Og jo mere man krangler med en indre stemme jo sterkere blir den, ignorere det er det eneste som nytter. Dessuten tror jeg ikke på gud lengre.

Anonymous poster hash: cadf2...4f4
Skrevet

Virker jo mer som vrangforestillinger eller fikse ideer enn tvangstanker det du slet med? Bra du nå rasjonelt forstår at dette er dine egne tanker og bare vissvass.

Om religion er verdens største kollektive vrangforestilling er et interessant tema som man trolig aldri får svar på :)

Skrevet

Jeg tenker at det er fint å ha en tro på en Gud som skaper av alt, men det er menneskers manipulasjon og ønsker på andres vegne, samt tolkninger som er skadelig. Utsagn som forkynnes uke etter uke blir sittende i hjernen. Til slutt kan en ikke lese et ukeblad med god samvittighet. Så finnes det i ulike miljøer primitive forklaringer på det mennesker ikke forstår. Da kan ting sies som er skadelig og hårreisende. 

Selve troen på det store smellet en gang, eller på en Gud som som skaper er ikke hva jeg oppfatter som farlig. Det er mer alt som sies om den Guden. 

Jeg ville gjettet at du kjenner til en bestemt type menigheter ut ifra det du skriver. Da er nok zyprexa bedre :) 

AnonymBruker
Skrevet

takk for svarene. Ja issomethingwrong, jeg fikk vrangforestillingsdiagnose "schizofreni", men det begynte som vanlige tvangstanker.

stjernestøv
Skrevet

Rart hvordan slike tanker/stemmer forsvinner når en tar AP. Ikke like lett alltid å vite om det er stemmer eller tanker, men jeg kjenner til det. Det er ikke mine tanker, de kommer fra en an plass enn meg. Fra astralplanet tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Rart hvordan slike tanker/stemmer forsvinner når en tar AP. Ikke like lett alltid å vite om det er stemmer eller tanker, men jeg kjenner til det. Det er ikke mine tanker, de kommer fra en an plass enn meg. Fra astralplanet tror jeg.

Så medisinene stopper forbindelsen til det såkalte astralplanet da?

:blink:  :blink:  :blink:

Anonymous poster hash: 1c05f...81b

stjernestøv
Skrevet

Så medisinene stopper forbindelsen til det såkalte astralplanet da?

:blink:  :blink:  :blink:

Anonymous poster hash: 1c05f...81b

Ja, medisinen stopper forbindelse med ånder og utenomjordiske og. Tror det er der fremdeles, men vi merker det ikke så godt og da slipper vi å bli så redde.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om zyprexa tok fra meg noe, heller jeg som var hyperreligiøs, og så tegn og advarsler fra gud overalt. Att når det ble orden i hodet igjenn, så så jeg att det jeg hadde trodd på ikke var særlig sannsynlig.

Det ble stille i hodet, og jeg merket att det var lettere å avvise disse "tegnene" som tilfeldigheter. Men jeg er ikke helt kurert, hodet leter etter sammenhenger, men jeg har blitt friere til å avvise den forbannede tvangstankestemmen, så den er mere i bakgrunnen. Før så dominerte den meg og ødela alt. Nå tror jeg ikke lenger det er Satan som har satt den der, men snarere att jeg har en psykisk sykdom av noen type.

stjernestøv
Skrevet

Jeg vet ikke om zyprexa tok fra meg noe, heller jeg som var hyperreligiøs, og så tegn og advarsler fra gud overalt. Att når det ble orden i hodet igjenn, så så jeg att det jeg hadde trodd på ikke var særlig sannsynlig.

Det ble stille i hodet, og jeg merket att det var lettere å avvise disse "tegnene" som tilfeldigheter. Men jeg er ikke helt kurert, hodet leter etter sammenhenger, men jeg har blitt friere til å avvise den forbannede tvangstankestemmen, så den er mere i bakgrunnen. Før så dominerte den meg og ødela alt. Nå tror jeg ikke lenger det er Satan som har satt den der, men snarere att jeg har en psykisk sykdom av noen type.

Det er bra du har det bedre, det har jeg også :)

Uansett hva det er så sliter det folk ut å ha det sånn, godt det finnes medisiner.

Skrevet

Ja, medisinen stopper forbindelse med ånder og utenomjordiske og. Tror det er der fremdeles, men vi merker det ikke så godt og da slipper vi å bli så redde.

Stjenernestøv, 

Når jeg leser hva du skriver, må jeg si jeg får mange tanker og spørsmål. 

Om en har en grunnleggende tro på at utenomjordiske og ånder kan nå våre innerste tanker, så har en skapt et problem som (jeg mener) ikke finnes og åpnet for å tro på noe problematisk. Det må være en farlig vei, for da tolker en tanker til å komme fra noe utenom seg selv. En åpner for mange farlige muligheter. Da kan en tro at andre kommuniserer rett inn i hodet, gir beskjeder og kanskje tar over tanker.. 

Nå blir jeg nysgjerrig på om det er mange som har en slik åpenhet og tro?

stjernestøv
Skrevet

Stjenernestøv, 

Når jeg leser hva du skriver, må jeg si jeg får mange tanker og spørsmål. 

Om en har en grunnleggende tro på at utenomjordiske og ånder kan nå våre innerste tanker, så har en skapt et problem som (jeg mener) ikke finnes og åpnet for å tro på noe problematisk. Det må være en farlig vei, for da tolker en tanker til å komme fra noe utenom seg selv. En åpner for mange farlige muligheter. Da kan en tro at andre kommuniserer rett inn i hodet, gir beskjeder og kanskje tar over tanker.. 

Nå blir jeg nysgjerrig på om det er mange som har en slik åpenhet og tro?

Det er mange som har en slik åpenhet og tro, mange som ikke er syke har en slik tro.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som har en slik åpenhet og tro, mange som ikke er syke har en slik tro.

Det stemmer.

Mange som tror på "overnaturlige" ting er ikke syke i det hele tatt. Snåsamannen, f.eks, han ser ut til å være veldig frisk og oppegående. Men det er også mange "realister" som også er syke, som fornekter alt som ikke kan bevises med vitenskap. Se filmen "A Beautiful Mind" - om nobelprisvinner John Nash - et høyst vitenskapelig sinn med massiv psykose (filmen stemmer ikke helt med virkelighetens John Nash, men skal være veldig realistisk med tanke på psykologisk innhold).

Poenget er at det faktisk er uvesentlig hva man tror på av det overnaturlige.

Greia er at det overnaturlige kan "flettes inn" i innholdet i en psykose. Men det er nok utelukkende slik at psykose kan føre til tro på overnaturlighet, og ikke omvendt - troen på det overnaturlige kan ikke føre til psykose.

Det finnes endel folk som mener all religiøsitet er et utslag av psykose/vrangforestillinger/sykdom. Det mener jeg er naivt - sykdom går på lidelse og funksjonsnedsettelse. Har man ikke dette (i tilstrekkelig grad), så er man ikke syk. En kan ikke knytte en bestemt type tanke direkte opp mot sykdom. Det er f.eks. mange eksempler på folk som har hørt ting som ikke har vært lyder i fysisk forstand, som f.eks. Mozart og Churchill, som har kommet positivt ut av "feilen".

En helt annen ting er hva man selv tror om seg selv. Det er jo fullt mulig at ens egen religiøsitet er en "kjemisk feil" - dette er jo helt i tråd med nevnte enveisrelasjon mellom overnaturlighet og psykose.

Hilsen

En gammel skøyer

Anonymous poster hash: 18dc8...0c7

AnonymBruker
Skrevet

Vel når jeg var "religiøs", så ba jeg flere hundre ganger om dagen. Det gikk ut over andre ting kan man si. Samme med dette med å krangle med seg selv, høylytt og innvendig. Men jeg tror også att profeter igjennom tidene har vært schizofrene. Det er en kobling mellom det overnaturlige og sinnsykdom...

AnonymBruker
Skrevet

Vel når jeg var "religiøs", så ba jeg flere hundre ganger om dagen. Det gikk ut over andre ting kan man si. Samme med dette med å krangle med seg selv, høylytt og innvendig. Men jeg tror også att profeter igjennom tidene har vært schizofrene. Det er en kobling mellom det overnaturlige og sinnsykdom...

Kobling er det sikkert og visst, men er det slik at sinnsykdom kan medføre tro på overnaturlighet, tro på overnaturlighet kan medføre sinnsykdom, eller begge deler?

Personlig tror jeg ikke det går an å bli schizofren av å gå i kirken. For å sette det på spissen...

Men det er sikkert en slags dynamikk i det om man har en religiøs psykose. Dvs. at begge eskalerer sammen. Men som etter min mening bare er mulig om man er psyk fra før av.

Men! Det beste hadde jo vært om man fikk noe forskning på bordet. Det er imidlertid kanskje ikke så enkelt, det er vel ikke helt stuerent å forske på om relgion kan gjøre en psykisk syk? Jeg vet ikke.

Hilsen

En gammel skøyer

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var tvangsinnlagt fikk jeg ikke lov til å lese bibelen, eller gå i kirken. Dette til tross for att jeg på den tiden ikke hadde noen religiøs psykose. Slik var reglene på lukket avdeling når jeg var pasient der. Neppe noen tilfeldighet :)

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var tvangsinnlagt fikk jeg ikke lov til å lese bibelen, eller gå i kirken. Dette til tross for att jeg på den tiden ikke hadde noen religiøs psykose. Slik var reglene på lukket avdeling når jeg var pasient der. Neppe noen tilfeldighet :)

Jeg er ikke i tvil om at religion/overtro kan være skadelig for psykiatriske pasienter, spesielt de med tyngre lidelser...

Men friske mennesker, de tror jeg ikke det er skadelig for.  :)

Hilsen

En gammel skøyer

Skrevet

Det er klart at det har en sammenheng på om en tror på ånder, demoner og utenomjordslig kontakt eller om en ikke tror på det i forhold til psykiatri. I karismatiske miljøer trener de seg opp til å se inn i åndeverden, til å få profetier dettende ned i hodet uten å tenke, ta imot budskap og det hender de ser ting de sliter med. Det spørs bare om de ser rett og at virkeligheten er slik de tror. 

Jeg er enig i at en ikke blir syk av å gå i vanlige kirker, men når du blir gjenstand for demonutdriving og forbønn til stadighet for noe åndelig, så gjør det noe med mennesker. (jeg er ikke gjenstand for slikt) 

Så er det selvsagt noe i at syke kan kontakte menigheter og at troen kommer etter at stemmene har kommet. 

Såkalt rasjonelle kan også bli syke, så åpenhet for det åndelige forklarer selvsagt ikke alt, men at det er mange som sliter med åndeverden, stemmer og tro i kristne sammenheng, det vet jeg litt om. Det finnes mye usunt innenfor kjernen av visse miljøer. Det er også konflikter og sår i årevis etterpå av skader som har oppstått. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du vite, Marie Mel, at mennesker som er friske fra før av også kan bli syke av overtro? F.eks. det du nevner med karismatiske miljøer, demonutdrivelse, etc.

Har du noen pålitelige kilder?  ;)

Jeg tror slike miljøer har en enorm tiltrekningskraft på allerede syke.

Men jeg tror altså ikke noe på at man kan bli syk av dette. Jeg tror de fleste som driver med den slags er ganske friske, selv om de så absolutt ikke har et realistisk bilde av universet - det er dog ikke det samme.

Hilsen

En gammel skøyer

stjernestøv
Skrevet

Hvordan kan du vite, Marie Mel, at mennesker som er friske fra før av også kan bli syke av overtro? F.eks. det du nevner med karismatiske miljøer, demonutdrivelse, etc.

Men jeg tror altså ikke noe på at man kan bli syk av dette. Jeg tror de fleste som driver med den slags er ganske friske, selv om de så absolutt ikke har et realistisk bilde av universet - det er dog ikke det samme.

Hilsen

En gammel skøyer

Jeg vet om flere som sliter med psykoser som tilhører pinsemenigheten, der de taler i tunger og snakker mye om satan. Men mulig de var "et svakt ledd" fra før av, men de er til stadighet innlagt. Så halleluja greier er ikke for alle, jeg tror man kan bli syk av det.

Skrevet

Hilsen

En gammel skøyer

Ja, jeg skriver at syke kommer dit. Jeg har sett det på nært hold og blitt brukt til å hjelpe i noen saker. 

Jeg har nok sett ganske mye av disse miljøene. Det foregår mye manipulasjon, som har skadet mange. De som har fått skader har måtte bruke flere år på å komme seg. En åpner seg for ting som får konsekvenser. 

Det er ikke Gud som får mennesker til å riste og sprelle, stønne og lage dyrelyder, samt le seg igjen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...