Gå til innhold

Å krangle med seg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan du vite, Marie Mel, at mennesker som er friske fra før av også kan bli syke av overtro? F.eks. det du nevner med karismatiske miljøer, demonutdrivelse, etc.

Har du noen pålitelige kilder?  ;)

Jeg tror slike miljøer har en enorm tiltrekningskraft på allerede syke.

Men jeg tror altså ikke noe på at man kan bli syk av dette. Jeg tror de fleste som driver med den slags er ganske friske, selv om de så absolutt ikke har et realistisk bilde av universet - det er dog ikke det samme.

Hilsen

En gammel skøyer

Anonymous poster hash: 18dc8...0c7

Jeg sier at en åpner opp for noe. Det er jo målet for åndelig virksomhet som skjer flere steder enn i kristne sammenheng.

AnonymBruker
Skrevet

Hum, kanskje du og dere har rett ja. Jeg vet ikke.

Hvis det er beviselig skadelig for utvikling, opprettholdelse og forverring av psykiske lidelser så burde det jo blitt ulovliggjort. På lik linje med hasj og andre narkotiske stoffer.

Men det hadde nok blitt et aldri så lite problem... litt vanskelig å skille mellom normal religiøs aktivitet og den antatt skadelige, og.

Hilsen

En gammel skøyer

Skrevet
Men det hadde nok blitt et aldri så lite problem... litt vanskelig å skille mellom normal religiøs aktivitet og den antatt skadelige, og.

Enig. Jeg har ikke imot kristen tro :) 

Skrevet

Kobling er det sikkert og visst, men er det slik at sinnsykdom kan medføre tro på overnaturlighet, tro på overnaturlighet kan medføre sinnsykdom, eller begge deler?

Personlig tror jeg ikke det går an å bli schizofren av å gå i kirken. For å sette det på spissen...

Men det er sikkert en slags dynamikk i det om man har en religiøs psykose. Dvs. at begge eskalerer sammen. Men som etter min mening bare er mulig om man er psyk fra før av.

Men! Det beste hadde jo vært om man fikk noe forskning på bordet. Det er imidlertid kanskje ikke så enkelt, det er vel ikke helt stuerent å forske på om relgion kan gjøre en psykisk syk? Jeg vet ikke.

Hilsen

En gammel skøyer

Det finnes en god del forskning på religion og sykdom, inklusive psykisk lidelse.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en god del forskning på religion og sykdom, inklusive psykisk lidelse.

Interessant. Har den noen konklusjoner i dette spesielle tilfellet med overtro vs. psykose?

Hilsen

En gammel skøyer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...