Gå til innhold

På tide med et offentlig forebyggende tilbud til overvektige?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når overvekt bare øker og øker i Norge. Hvorfor ikke gi et forebyggende offentlig tilbud til de med overvekt? Det er mange som opererer seg, men jeg tror disse kunne vært reddet hvis man gikk tidligere inn for å hjelpe overvektige. Det bør jo samfunnet tjene på også? Hva synes dere? Mange overvektige kvier seg for å gå på vanlige treningssenter eller for å oppsøke treningsgrupper. Så det å si tren mer og spise mindre fungerer ikke for veldig mange. I tillegg må de bli konfrontert med stygge blikk når de går tur ute.

Endret av tjohei1
Skrevet

Hva skal det offentlige gjøre?

De eneste som kan gjøre noe med problemet er de overvektige selv.

AnonymBruker
Skrevet

Når overvekt bare øker og øker i Norge. Hvorfor ikke gi et forebyggende offentlig tilbud til de med overvekt? Det er mange som opererer seg, men jeg tror disse kunne vært reddet hvis man gikk tidligere inn for å hjelpe overvektige. Det bør jo samfunnet tjene på også? Hva synes dere? Mange overvektige kvier seg for å gå på vanlige treningssenter eller for å oppsøke treningsgrupper. Så det å si tren mer og spise mindre fungerer ikke for veldig mange. I tillegg må de bli konfrontert med stygge blikk når de går tur ute.

Nok et eksempel på kravmentaliteten her i landet. Hva med å oppføre seg som et voksent menneske og rett og slett ta seg sammen og gjøre noe selv (spise mindre og sunnere, trene, eller gå en times tur hver dag)?

Anonymous poster hash: 4edeb...03e

Skrevet

Overvekt er litt slik som med rus og alkohol. En tillater seg å drikke eller spise for å feste og kose seg for en hver liten anledning. En drikker eller spiser i noen tilfeller for å glemme og ha litt hygge i stedet for. 

Vi sier kanskje til rusmisbrukere; det er ditt problem, bare du kan gjøre noe med det? 

Når noen er motivert nok, sett hvor ille konsekvensene er, så er det bare de selv som kan oppsøke hjelp og få til endring. Det kommer ingen hjem til en og sier at vi ser du sliter. Spørsmålet er hvor de kan henvende seg og få hjelp? Det viser seg jo at det ikke bare er å slutte med alkohol på egen hånd. Det er i alle fall ikke lett. Det finnes i dag langtidsopphold for overvektige og oppfølging med samtaletimer om livsstil og endring. 

Det beste vi gjør for andre og spesielt barna våre, er å presentere dem for gode levevaner. Ikke premiere med mat og alkohol. 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes allerede endel forebyggende tiltak i skolen. Altså grunnskolen. Men også i videregående opplæring tror jeg det er endel fokus.

Det finnes også allerede hjelp å få hos fastlegen, om man er litt overvektig. F.eks. kostholdsveileder.

Er man veldig overvektig er det i alle fall endel hjelp man kan få.

Nå er det vel individuelt hva man føler man har nytte av dette, da. Mange får hjelp av sin fastlege, mens for andre virker ikke dette (og da klager de vel på at fastlegen ikke har greie på overvekt...).

Hilsen

En gammel skøyer

Anonymous poster hash: a7dd4...8be
Skrevet

Jeg er enig med deg. Slik det er nå, så kommer de offentlige tilbudene først når folk har nådd en svært høy vekt. Noen av tilbudene til de ekstremt overvektige er svært gode og kunne vært gjort tilgjengelig også til de som er i ferd med å miste kontrollen over vekten.

Skrevet

Det er med overvekt som med mange andre problemer. Andre kan ikke løse problemet for deg, men du kan så avgjort trenge hjelp fra andre for å finne ut av hvordan du skal løse det selv.

AnonymBruker
Skrevet

Det er med overvekt som med mange andre problemer. Andre kan ikke løse problemet for deg, men du kan så avgjort trenge hjelp fra andre for å finne ut av hvordan du skal løse det selv.

Det er litt merkelig at rusmisbrukere sliter veldig mens overvektige bare har "kost seg" litt for mye...

Hilsen

En gammel skøyer

Skrevet

Det er litt merkelig at rusmisbrukere sliter veldig mens overvektige bare har "kost seg" litt for mye...

Hilsen

En gammel skøyer

Jeg tror at det kanskje kan være enda vanskeligere for de som er overvektige enn rusmisbrukerne, uten at jeg kan si noe sikker. Rusen kan du kutte helt ut, mens maten må du fremdeles forholde deg til.  Det kan bli en kamp ved hvert måltid og klare å slutte til riktig tid.  Jeg har hatt noen slankekurer der jeg sluttet helt å spise, og det synes jeg var lettere, men det gikk galt til slutt. Gikk over til overspising og metthetsfølelse kjente jeg ikke lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at det kanskje kan være enda vanskeligere for de som er overvektige enn rusmisbrukerne, uten at jeg kan si noe sikker. Rusen kan du kutte helt ut, mens maten må du fremdeles forholde deg til.  Det kan bli en kamp ved hvert måltid og klare å slutte til riktig tid.  Jeg har hatt noen slankekurer der jeg sluttet helt å spise, og det synes jeg var lettere, men det gikk galt til slutt. Gikk over til overspising og metthetsfølelse kjente jeg ikke lenger.

Det er nok helt sikkert veldig individuelt. Det tar imidlertid ikke saueflokkmentaliteten med den "harde linjen" mot overvektige hensyn til...

Jeg mener man ikke kan snakke om avhengighet på et generelt grunnlag. Alle er veldig forskjellig skrudd sammen.

Skrevet

Jeg er helt enig. Generelt gjøres det lite forebyggende medisinsk. Legene gjør noe når man har blitt syk. Det burde gå en varsellampe når man nærmer seg BMI på 30. Da bør man sendes på behandling. Samfunnet vil trolig spare på dette i form av at man unngår diabetes, depresjoner, hjerteproblemer og alt annet som medfølger fedme. 

Det er nok mye psykisk når det gjelder fedme. Så det er ikke så lett å ta seg sammen som noe skulle tro. 

Men når man går over 30 i BMI er man feit, har for mye fett og det bør det settes inn hjelp. I alle fall tilbud om hjelp. Samt fortelle om hva man står i fare for å få av sykdommer og problemer. 

Skrevet (endret)

Nå var det forebyggende tilbud som var temaet.

Endret av Høstløv
Skrevet

Nå var det forebyggende tiltak som var emnet.

Det var snakk om å gå inn tidligere med hjelp enn hva som gjøres i dag. Slik det er nå, så er det primært de ekstremt overvektige, dvs. BMI over 40, som får hjelp i det offentlige helsevesen. Dersom hjelp i stedet ble tilbudt tidligere for å forebygge ekstrem fedme, så ville kanskje færre trenge slankeoperasjoner osv.

Skrevet

Synes du det virker som om det er så enkelt?

Skrevet

Synes du det virker som om det er så enkelt?

Nei, det virker ikke som om det er så enkelt.

Allikevel er det ingen andre enn de som har problemet som kan gjøre noe med det uansett hvilken innfalsvinkel vi belyser problemstillingen fra.

Holdningsendring og motivasjon er stikkord i denne sammenheng.

Andre kan bearbeide, hjelpe, støtte og oppmuntre til endring av livsstil og spisemønster, men det er de overvektige selv som må gjennomføre endringene.

Skrevet (endret)

Jeg har inntrykk av at hvis man trenger hjelp må man gå på Grete Roede kurs eller andre private kurs. Jeg vet ikke om noen kurs fra det offentlige. Jeg har selv nevnt problemet for fastlegen og sagt at hvis jeg ikke greier å slanke meg selv, må jeg be om hjelp. Jeg regner da med at jeg får et tilbud som vil koste meg mye penger. Å gå på gruppetrening er ikke like greit lenger når man føler seg som den største i gruppen. Egentrening blir da løsningen som jeg skal prøve fremover.

Endret av tjohei1
Skrevet

Nei, det virker ikke som om det er så enkelt.

Allikevel er det ingen andre enn de som har problemet som kan gjøre noe med det uansett hvilken innfalsvinkel vi belyser problemstillingen fra.

Holdningsendring og motivasjon er stikkord i denne sammenheng.

Andre kan bearbeide, hjelpe, støtte og oppmuntre til endring av livsstil og spisemønster, men det er de overvektige selv som må gjennomføre endringene.

Når mange faktisk klarer å gå ned i vekt med hjelp fra andre og ikke ville greid det alene, sier det seg at man trenger hjelp. De som var med i programmet Ny start tror ikke jeg ville greid det alene.

Skrevet

Når mange faktisk klarer å gå ned i vekt med hjelp fra andre og ikke ville greid det alene, sier det seg at man trenger hjelp. De som var med i programmet Ny start tror ikke jeg ville greid det alene.

Ja, det er de som viser vilje til å gjøre noe med problemet som greier det.

Å vise vilje er å oppsøke hjelpen der den er å få.

Det er personlig initiativ som virker.

Temaspørsmålet var:

Jeg mener at overvektige selv må være motiverte og villige til å søke hjelp til å foreta en endring i livsstilen sin som er avgjørende for å bli kvitt overvekten.

Det offentlige kan ikke gå inn i folks privatliv og foreta en slik endring.

Skrevet

Ja, det er de som viser vilje til å gjøre noe med problemet som greier det.

Å vise vilje er å oppsøke hjelpen der den er å få.

Det er personlig initiativ som virker.

Temaspørsmålet var:

Jeg mener at overvektige selv må være motiverte og villige til å søke hjelp til å foreta en endring i livsstilen sin som er avgjørende for å bli kvitt overvekten.

Det offentlige kan ikke gå inn i folks privatliv og foreta en slik endring.

Så vidt meg bekjent, så finnes det ikke så mange muligheter for å få hjelp med vektproblemer fra det offentlige såfremt ikke man har ekstrem overvekt. Noen klarer å løse problemet alene, men økningen i overvektskirurgi viser vel at mange ikke gjør det. I tillegg refereres stadig studier som sier at kun 5% av de som har klart å gå mye ned i vekt også klarer å beholde den nye vekten.

Noen av de alternativene til overvektskirurgi som er utviklet, tror jeg kunne vært svært nyttig også for folk med mer moderat overvekt - selvfølgelig under forutsetning av at de selv ønsker det. Det finnes en del tilbud i det helprivate helsevesenet, men når f.eks. samtale med ernæringsfysiolog koster mer enn kr 1000,- pr gang, så blir det for mange ikke overkommelig økonomisk.

Overgangen fra moderat fedme til ekstrem fedme skjer over tid. Erfaring viser at store vektproblemer er vanskelig å løse (jfr. studien som viser at selv de som klarer å gå ned som regel ikke klarer å opprettholde nedgangen), men jeg tror at en form for "coaching" over en lang periode  - gjerne kombinert med intensive behandlingsperioder (ala det de gjør på Nimi Ringerike) - vil kunne hjelpe noen. Tilbudene trenger etter min oppfatning ikke å være helt gratis, men det må være overkommelige priser.

Jeg synes det er absurd at hovedtilbudet mht behandling for ekstrem overvekt er kirurgi, og at det kun finnes et ørlite innslag av andre tilnærminger i regi av offentlig helsevesen.

Er for øvrig helt enig i at folk selv må ta initiativ og vise motivasjon til endring, ellers hjelper ingenting.

Skrevet

Skjønner ikke helt hva et forebyggende tilbud til overvektige skulle være for noe.

Menes det et tilbud som forhindrer mennesker i å bli overvektige? Her synes jeg det gjøres ganske mye allerede, det finnes god og oversiktlig informasjon om trening, kosthold, etc. En fordel ville imidlertid være om kostholdsrådene var noe mindre politisk styrte, f.eks dette med å spise poteter (fordi vi lager poteter), poteten er i praksis en sukkerklump (som ikke smaker søtt) som man sannsynligvis burde spise minst mulig av..

Om noe, så synes jeg at det såkalte "alternative helsevesen" bør arbeide mer forebyggende enn behandlende. Det er jo allerede godt kjent at alternative behandlingsmetoder ikke hjelper til noe, foruten å hale penger ut av godtroende og desperate mennesker, og forhindre mennesker i og motta virksom behandling fra legene. Men hvis homøopater, biopater, etc. ville gjøre nytte for seg, så hadde en ide vært å rådgi mennesker i mestring av livet, herunder sunn kost.

Nå kan jo ikke det offentlige helsevesen arbeide så forebyggende på individnivå. En må selv presentere sine plager, og få behandling deretter.

Når det er sagt, så burde kanskje flere overvektige behandles av psykiatrien fremfor ernæringsfysiologer? Hjelper lite å kjenne til hvilke matvarer man bør spise hvis hodet sier noe annet..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...