Gjest Skrevet 29. juli 2013 Skrevet 29. juli 2013 Det er iallefall det jeg har skyldt det på når vekta har sakte men sikkert gått oppover etter at jeg begynte med lithium. Men det tar ikke slutt så nå må jeg innse at det kanskje ikke bare er det. Hvor mye kan du legge på deg av veskeansamling, og kan du se det på noen måte når det er veskeansamling som er skyld i vektøkning? 0 Siter
ISW Skrevet 29. juli 2013 Skrevet 29. juli 2013 Det du kan gjøre, er å gå til et treningssenter, en ernæringsfysiolog, venner, eller anskaff selv, en vekt som måler fettprosent. Hvis du har mye væske i kroppen, vil det framkomme som høy vann/muskelmasse i kroppen. Hvis det er fett, så fremkommer det som høy fettprosent. Da får du fasitsvaret. Men - lithium kan definitivt føre til vektoppgang som IKKE skyldes væskeansamlinger. 0 Siter
Gjest Skrevet 29. juli 2013 Skrevet 29. juli 2013 Det du kan gjøre, er å gå til et treningssenter, en ernæringsfysiolog, venner, eller anskaff selv, en vekt som måler fettprosent. Hvis du har mye væske i kroppen, vil det framkomme som høy vann/muskelmasse i kroppen. Hvis det er fett, så fremkommer det som høy fettprosent. Da får du fasitsvaret. Men - lithium kan definitivt føre til vektoppgang som IKKE skyldes væskeansamlinger. Ja jeg vet at lithium kan føre til vektoppgang av andre årsaker. Om det er økt matlyst eller dårligere forbrenning vet jeg ikke, men jeg håpet i det lengste at det ikke var det, og vektoppgangen skulle stoppe opp. Men nå må jeg gjøre noe så det ikke ender opp med å bli et stort problem. Der er helt uaktuelt å slutte med lithium, så da må jeg nok bare ta meg sammen, som noen tror er så lett. Jeg har aldri hørt om vekt som måler fettprosenten. Hvordan virker den, og hvor får du tak i den? 0 Siter
frosken Skrevet 29. juli 2013 Skrevet 29. juli 2013 Det er iallefall det jeg har skyldt det på når vekta har sakte men sikkert gått oppover etter at jeg begynte med lithium. Men det tar ikke slutt så nå må jeg innse at det kanskje ikke bare er det. Hvor mye kan du legge på deg av veskeansamling, og kan du se det på noen måte når det er veskeansamling som er skyld i vektøkning? En enkelt måte å sjekke om man har mye væske i kroppen, er ved å trykke hardt med en finger på huden inn mot skinnbeinet omtrent midt på leggen. Vet ikke helt om du skjønner hva jeg mener, men hvis avtrykket du lager blir dypt og blir værende litt etter at du har laget det, så er det et tegn på mye væske i kroppen. Kanskje du bør skrive ned alt du spiser i 3-4 dager fremover for å se om du har økt inntaket i forhold til hva du spiste før du begynte på litium? 0 Siter
ISW Skrevet 29. juli 2013 Skrevet 29. juli 2013 F.eks her: http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=70&prodid=47245 (eventuelt google vekt som måler fettprosent). Frosken nevner også en metode (for å sjekke for ødemer og vannansamlinger), men en slik vekt forteller jo med sikkerhet. Jeg vet ikke eksakt hvordan Lithium forårsaker vektoppgang, men det er en god del preparater som øker insulinutskillelsen i kroppen (gjennom å senke kortisol) og derfor gjør at man legger på seg. Andre igjen senker stoffskiftet, og ytterligere andre blokkerer noen reseptorer i hjernen som styrer metthetsfølelsen. Jeg aner dessverre ikke 0 Siter
Gjest Skrevet 29. juli 2013 Skrevet 29. juli 2013 En enkelt måte å sjekke om man har mye væske i kroppen, er ved å trykke hardt med en finger på huden inn mot skinnbeinet omtrent midt på leggen. Vet ikke helt om du skjønner hva jeg mener, men hvis avtrykket du lager blir dypt og blir værende litt etter at du har laget det, så er det et tegn på mye væske i kroppen. Kanskje du bør skrive ned alt du spiser i 3-4 dager fremover for å se om du har økt inntaket i forhold til hva du spiste før du begynte på litium? Det ser ikke ut som det er mye væske i kroppen, så da må jeg bare finne en måte jeg klarer å stoppe vektoppgangen på som jeg klarer å gjennomføre. Jeg skrev ingenting ned hva jeg spiste før jeg begynte så da vil jeg ikke ha noe å sammenligne med. Jeg føler ikke at jeg har endret på kostholdet. Noen kilo opp kunne jeg godta. Jeg synes det var verdt det. Men når det ikke stopper så blir jeg bekymret. For jeg trenger ikke et nytt problem. 0 Siter
frosken Skrevet 29. juli 2013 Skrevet 29. juli 2013 Det ser ikke ut som det er mye væske i kroppen, så da må jeg bare finne en måte jeg klarer å stoppe vektoppgangen på som jeg klarer å gjennomføre. Jeg skrev ingenting ned hva jeg spiste før jeg begynte så da vil jeg ikke ha noe å sammenligne med. Jeg føler ikke at jeg har endret på kostholdet. Noen kilo opp kunne jeg godta. Jeg synes det var verdt det. Men når det ikke stopper så blir jeg bekymret. For jeg trenger ikke et nytt problem. Jeg tror det er kjempeviktig at du tar tak i det med vektoppgangen med en gang. Mange litiumbrukere går betydelig opp i vekt, men dersom man tar kontroll over inntaket så begrenses vektoppgangen :-) 0 Siter
Gjest Skrevet 29. juli 2013 Skrevet 29. juli 2013 Jeg tror det er kjempeviktig at du tar tak i det med vektoppgangen med en gang. Mange litiumbrukere går betydelig opp i vekt, men dersom man tar kontroll over inntaket så begrenses vektoppgangen :-) Ja, jeg må det. Men jeg må finne min måte å gjøre det på. Har hatt nok av strenge slankekurer før som bare har gitt meg spiseproblemer. 0 Siter
Gjest Skrevet 29. juli 2013 Skrevet 29. juli 2013 Jeg tror det er kjempeviktig at du tar tak i det med vektoppgangen med en gang. Mange litiumbrukere går betydelig opp i vekt, men dersom man tar kontroll over inntaket så begrenses vektoppgangen :-) Vet du hvorfor det er lett å gå opp i vekt med lithium? Er det økt matlyst eller dårligere forbrenning? 0 Siter
Gjest Skrevet 29. juli 2013 Skrevet 29. juli 2013 F.eks her:http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=70&prodid=47245 (eventuelt google vekt som måler fettprosent). Frosken nevner også en metode (for å sjekke for ødemer og vannansamlinger), men en slik vekt forteller jo med sikkerhet. Jeg vet ikke eksakt hvordan Lithium forårsaker vektoppgang, men det er en god del preparater som øker insulinutskillelsen i kroppen (gjennom å senke kortisol) og derfor gjør at man legger på seg. Andre igjen senker stoffskiftet, og ytterligere andre blokkerer noen reseptorer i hjernen som styrer metthetsfølelsen. Jeg aner dessverre ikke Jeg prøvde det frosken skrev. Så da er det bare å innse at dette må jeg selv gjøre noe med. Jeg har ikke hørt om alle disse årsakene før. Fluoksetin har tidligere hjulpet meg til å få kontroll på vektoppgang så jeg er litt fristet til å øke på den, men nå må jeg først se om jeg klarer det uten. 0 Siter
frosken Skrevet 29. juli 2013 Skrevet 29. juli 2013 Vet du hvorfor det er lett å gå opp i vekt med lithium? Er det økt matlyst eller dårligere forbrenning? En av grunnene til at litium gjerne medfører vektoppgang, er at folk blir tørste av medisinen. Første regel du bør ha for deg selv (om du ikke allerede har gjennomført det) er å ikke drikke noe med kalorier i. 0 Siter
Gjest Skrevet 29. juli 2013 Skrevet 29. juli 2013 En av grunnene til at litium gjerne medfører vektoppgang, er at folk blir tørste av medisinen. Første regel du bør ha for deg selv (om du ikke allerede har gjennomført det) er å ikke drikke noe med kalorier i. Jeg har ikke merket noe særlig til økt tørste, og det jeg drikker er 1 - 2 glass juice til dagen. Ellers går det i vann, kaffe og noen ganger lettbrus. Når jeg gikk på remeron fikk jeg skikkelig økt matlyst. Tenkte ikke på annet enn mat hele dagen, så det var en stadig kamp. Men jeg har ikke merket det med lithium. Det er bare kilo som gradvis har sniket seg på og som jeg til å begynne med godtok for jeg tenkte det kunne være væskeansamling eller uansett kilo jeg måtte godta når jeg endrer på medisiner. Men nå må jeg gjøre noe med det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.