Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare må dø. Jeg vil komme til de døde. Men er tvangsinnlagt og har ikke utgang uten følge. De er redd jeg skal ta tabletter på nytt.

Så nå vurderer jeg å sulte meg selv til døde, har jeg loven på min side? Eller kan de tvangsfore meg?

Anonymous poster hash: bf7a0...1e1
  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

32

• frosken

16

• AnonymBruker

15

• ISW

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Da vil de tvangsfore deg. Loven er krystallklar her.

For øvrig er det en ganske elendig ide du har fått for deg, og prosjektet ditt med å dø på et sykehus er nytteløst. Altså; du må heller stille deg spørsmålet: "Hvordan skal jeg få tilbake viljen til å leve?" og samarbeide med dine behandlere om det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har fått et meget godt svar av ISW.

Bortsett fra dette gode svaret, finnes det et annet alternativ om du virkelig ønsker deg død. Det er påfallende at så få som maser om sin suicidalitet ikke ser denne løsningen.

En faker normal i noen uker. Det fører alltid til utskriving.

Deretter kan hvem som helst greie å ta livet sitt om de bare ikke må kunngjøre det til andre på forhånd.

Jeg har pasienter med >20 innleggelser for "suicidalitet" som alltid passer på å få kunngjort sine tanker til andre i tilstrekkelig grad til at de blir innlagt. Da er det mye bedre å slutte med dette suicidalitetstullet og heller si som sant er: "Jeg har det forjævlig, jeg ønsker hjelp og vil innlegges".

AnonymBruker
Skrevet

Bortsett fra dette gode svaret, finnes det et annet alternativ om du virkelig ønsker deg død. Det er påfallende at så få som maser om sin suicidalitet ikke ser denne løsningen.

Deretter kan hvem som helst greie å ta livet sitt om de bare ikke må kunngjøre det til andre på forhånd.

Tenk til noen tar deg på ordet nå?

Anonymous poster hash: f245b...d33

Skrevet (endret)

Jeg har pasienter med >20 innleggelser for "suicidalitet" som alltid passer på å få kunngjort sine tanker til andre i tilstrekkelig grad til at de blir innlagt. Da er det mye bedre å slutte med dette suicidalitetstullet og heller si som sant er: "Jeg har det forjævlig, jeg ønsker hjelp og vil innlegges".

Blir de innlagt hvis de sier det, eller er det manges erfaring at det kun er når de snakker om suicidalitet de blir tatt alvorlig?

Du trenger ikke å svare, men det er noe som legevakt og leger ellers bør tenke på.

Endret av toyan
AnonymBruker
Skrevet

...

...

Den metoden der synes å ha fungert greit for flere i 2006. Antar at det ikke har endret seg nevneverdig de påfølgende år.

http://pub.nettavisen.no/nettavisen/ibergen/article922217.ece

Anonymous poster hash: 8e0cd...200

stjernestøv
Skrevet

Tenk til noen tar deg på ordet nå?

Ja tenk, jeg fikk en ekkel følelse ang trådstarter. :mellow:

AnonymBruker
Skrevet

Blir de innlagt hvis de sier det, eller er det manges erfaring at det kun er når de snakker om suicidalitet de blir tatt alvorlig?

Du trenger ikke å svare, men det er noe som legevakt og leger ellers bør tenke på.

Godt spørsmål. Det lurer jeg også på. Blir man innlagt hvis man sier "Jeg har det forjævlig, jeg ønsker hjelp og vil innlegges"? I en ideell verden ville man kanskje fått all den hjelpen man ba om, men i den virkelige verden er det vel ikke lett å hverken bli innlagt frivillig eller få offentlig poliklinisk behandling hvis man ber om det.

Anonymous poster hash: 923ef...f46

Skrevet

Jises NHD! Grett du er lei av "drittoppgaver", men synes detter er litt vel drøyt. Er enig i resten, men dette er kynisk å gi folk en "oppskrift" på selvmord og "I dont care".

Til trådstarteren: Om en vil sulte seg i hjel, så tar det kanskje et års tid.... Noen tror at en dør av en eller to uke uten mat, men jeg er et levende bevis på at det går an å leve tre måneder uten noen å spise!!!!! Har prøvd det selv og var normalvektig da fobien startet. Da jeg tok blodprøver etter tre måneder med brus, vann og sjokomelk, var det kun et stoff jeg manglet. Da jeg turte å spise igjen, tok det ca. 1,5 år før jeg hadde energi og muskler igjen, så det anbefales ikke.  

At du er tvangsinnlagt og har folk rundt deg hele tiden, er noe du burde sette pris på. Jeg bruker å lete fram folk som har det verre når jeg selv er på randen av selvmord. Tenk på dem som er dritsyke og gjør alt de kan for å puste på denne jorden. Få med deg rulleteksten på slutten av livet ditt, og gjør noe ekstremt sporty, i stedet for å ta overdoser eller prøve å sulte deg. Jeg ble ikke tvangsforet etter tre måneder uten mat og da jeg var innlagt. Fikk kun beskjeder "nå er det lunsj", "nå er det middag" o.s.v....  

Det er langt tøffere å stå alene på utsiden å kjempe, enn å være tvangsinnlagt på psykiatrisk. Skriv gjerne igjen, når du er kommet dit.  

AnonymBruker
Skrevet

Og da er man "garantert" innleggelse?

Skrevet

Godt spørsmål. Det lurer jeg også på. Blir man innlagt hvis man sier "Jeg har det forjævlig, jeg ønsker hjelp og vil innlegges"? I en ideell verden ville man kanskje fått all den hjelpen man ba om, men i den virkelige verden er det vel ikke lett å hverken bli innlagt frivillig eller få offentlig poliklinisk behandling hvis man ber om det. Anonymous poster hash: 923ef...f46

Enig. Har erfaring.

Skrevet (endret)

Ser dere ikke hva NHD skriver mellom linjene?

Hvis man virkelig vil dø, så greier man det sikkert. Poenget er nok heller at flertallet av de som snakker om å dø, egentlig bare vil bli friske. Da er det bedre å si; jeg trenger hjelp. Nå!

Mennesket er ikke skapt for å ta livet av seg. Vi er skapt for å tåle det meste foruten høy alder. Og suicidalitet diskuteres opp og ned, fra folk som ikke får Bieber-billetter og derfor finner livet ikke verdt å leve, til reelle problemer som man søker en løsning på. Det er en ganske bedriten problemløsning å dø. Den eneste grunnen jeg kan se til å foretrekke å dø, er en dødelig sykdom som bare gir mer fysisk smerte dag for dag. I alle andre tilfeller er faktisk det "noe" vi har i livet, bedre enn intet.

"I luften på vei ned fra Golden Gate Bridge skjønte jeg at alle mine problemer egentlig kunne løses. Foruten ett, at jeg hadde kastet meg utenfor en bro 80 meter over havet" (Sitat: overlevende fra forsøk på å ta livet sitt)

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Og da er man "garantert" innleggelse?

Ja, hos oss tar vi disse inn frivillig. Da har en allerede kommet langt i terapien. En uttrykker det en ønsker - nemlig hjelp. En går ikke via en ikkereell trussel om selvmord.  Dessuten kan innleggelsene skje frivillig, som er et gode i seg selv, men som også på en positiv måte gir pasienten større ansvar for sin egen behandling.

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva NHD? Det der var jævlig sagt til en person som er selvmordstruet. 

Tenk å gi en person oppskriften på hvordan ta livet sitt, det er rett og slett uforsvarlig jobbing, og jeg er jammen meg glad for at jeg ikke er pasienten din. 

Hva om denne personen tar til seg oppskriften din og utfører selvmord, ville du ikke ha følt noe skyld etterpå? Hvis du svarer nei på dette spørsmålet synes jeg du skal få utredet deg selv for psykiske lidelser. 

Hvis du hadde skrevet på et forum at du ønsket å ta livet av deg, ville du ha likt om jeg hadde gitt deg råd om det samme som du ga ts? 

Jeg kan gi deg oppskriften på at du mister jobben, siden du tydeligvis ønsker dette. 

Fortsett slik som nå, skaff deg en real dose med farlige tabletter, så forgifter du personalet, og vips, du har sparken!

Anonymous poster hash: 58de2...609

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hos oss tar vi disse inn frivillig.

Men slik er det dessverre ikke alle steder!

Skrevet

Vet du hva NHD? Det der var jævlig sagt til en person som er selvmordstruet. 

Tenk å gi en person oppskriften på hvordan ta livet sitt, det er rett og slett uforsvarlig jobbing, og jeg er jammen meg glad for at jeg ikke er pasienten din. 

Hva om denne personen tar til seg oppskriften din og utfører selvmord, ville du ikke ha følt noe skyld etterpå? Hvis du svarer nei på dette spørsmålet synes jeg du skal få utredet deg selv for psykiske lidelser. 

Hvis du hadde skrevet på et forum at du ønsket å ta livet av deg, ville du ha likt om jeg hadde gitt deg råd om det samme som du ga ts? 

Jeg kan gi deg oppskriften på at du mister jobben, siden du tydeligvis ønsker dette. 

Fortsett slik som nå, skaff deg en real dose med farlige tabletter, så forgifter du personalet, og vips, du har sparken!

Anonymous poster hash: 58de2...609

Jeg er sikker på at alle pasienter som er i denne kategorien, vet hvordan de på en sikker måte kan ta livet sitt - om det er det de ønsker. De er nemlig ikke mindre begavet.

I stedet drives det et spill mellom pasient og behandler der "suicidaliteten" tar storparten av tiden og forhindrer at en bruker tiden på konstruktiv behandling.

Derfor tar jeg dette "spillet" opp med pasienten og spør om vi ikke heller skal bruke tiden på hvordan pasienten kan lære seg å mestre et liv som i perioder både er vondt og vanskelig.

På 30 år som psykiater har jeg hatt en pasient som tok livet sitt. Det skyldtes at vi den gang var grovt underbemannet, og jeg kunne se han bare hver annen uke mens ukentlig burde vært maks.

Skrevet

Vet du hva NHD? Det der var jævlig sagt til en person som er selvmordstruet. Tenk å gi en person oppskriften på hvordan ta livet sitt, det er rett og slett uforsvarlig jobbing, og jeg er jammen meg glad for at jeg ikke er pasienten din. Hva om denne personen tar til seg oppskriften din og utfører selvmord, ville du ikke ha følt noe skyld etterpå? Hvis du svarer nei på dette spørsmålet synes jeg du skal få utredet deg selv for psykiske lidelser. Hvis du hadde skrevet på et forum at du ønsket å ta livet av deg, ville du ha likt om jeg hadde gitt deg råd om det samme som du ga ts? Jeg kan gi deg oppskriften på at du mister jobben, siden du tydeligvis ønsker dette. Fortsett slik som nå, skaff deg en real dose med farlige tabletter, så forgifter du personalet, og vips, du har sparken! Anonymous poster hash: 58de2...609

Du så virkelig ikke poenget hans, du..

Skrevet

Men slik er det dessverre ikke alle steder!Anonymous poster hash: f245b...d33

Ikke her heller. Dessverre..

Skrevet

Jeg kjenner at jeg blir kvalm...og redd på vegne av alle de som går med selvmordstanker i kveld...

Skrevet

Jeg er sikker på at alle pasienter som er i denne kategorien, vet hvordan de på en sikker måte kan ta livet sitt - om det er det de ønsker. De er nemlig ikke mindre begavet.

I stedet drives det et spill mellom pasient og behandler der "suicidaliteten" tar storparten av tiden og forhindrer at en bruker tiden på konstruktiv behandling.

Derfor tar jeg dette "spillet" opp med pasienten og spør om vi ikke heller skal bruke tiden på hvordan pasienten kan lære seg å mestre et liv som i perioder både er vondt og vanskelig.

På 30 år som psykiater har jeg hatt en pasient som tok livet sitt. Det skyldtes at vi den gang var grovt underbemannet, og jeg kunne se han bare hver annen uke mens ukentlig burde vært maks.

Det at dem som sier ifra om sine planer om selvmord ikke gjør det, det er bullshit. Selv holdt jeg på å dø i et alvorlig selvmordsforsøk etter jeg hadde bedt om hjelp uten å ha fått det i lange tider. 

De som ber om hjelp blir missforstått og sendt hjem igjen pga at personalet og legene oppfatter at personen ikke er selvmordstruet da dem ba om hjelp. 

Min erfaring er klar og tydelig, en må forsøke selvmord før en kan få behandling på en post. 

For meg endte det nesten med døden før noen hørte på meg. 

Jeg gikk i lange tider med psykotiske symptomer og suicidalitet før forsøket, men ble aldri hørt, selv om jeg gang på gang gikk til legen og ba om hjelp. Etter forsøket fikk jeg både medisiner og hjelp...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...