Gjest Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Ser dere ikke hva NHD skriver mellom linjene? Hvis man virkelig vil dø, så greier man det sikkert. Poenget er nok heller at flertallet av de som snakker om å dø, egentlig bare vil bli friske. Da er det bedre å si; jeg trenger hjelp. Nå! Mennesket er ikke skapt for å ta livet av seg. Vi er skapt for å tåle det meste foruten høy alder. Og suicidalitet diskuteres opp og ned, fra folk som ikke får Bieber-billetter og derfor finner livet ikke verdt å leve, til reelle problemer som man søker en løsning på. Det er en ganske bedriten problemløsning å dø. Den eneste grunnen jeg kan se til å foretrekke å dø, er en dødelig sykdom som bare gir mer fysisk smerte dag for dag. I alle andre tilfeller er faktisk det "noe" vi har i livet, bedre enn intet. "I luften på vei ned fra Golden Gate Bridge skjønte jeg at alle mine problemer egentlig kunne løses. Foruten ett, at jeg hadde kastet meg utenfor en bro 80 meter over havet" (Sitat: overlevende fra forsøk på å ta livet sitt) Det er en bok som har tittelen "Jeg vil ikke dø, jeg vil bare ikke leve" Jeg tror den tittelen beskriver hvordan mange med sucidale tanker egentlig føler det. Slik har jeg ofte følt det når jeg har hatt slike tanker. Og jeg håper flere som har det slik får den hjelpen de trenger med å fortelle hvor vondt de har det, og ikke først måtte havne i en lang ventekø. 0 Siter
frosken Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Ser dere ikke hva NHD skriver mellom linjene? Hvis man virkelig vil dø, så greier man det sikkert. Poenget er nok heller at flertallet av de som snakker om å dø, egentlig bare vil bli friske. Da er det bedre å si; jeg trenger hjelp. Nå! Som du ser i denne tråden, så er det dessverre mange som har erfaring med at det ikke hjelper å si "jeg trenger hjelp nå". Jeg er overbevist at dersom flere opplevde at kommunikasjon med ord - uten samtidig kringkasting av selvmordstanker - fungerte, så ville det bli færre episoder med overdoser etc. 0 Siter
Gjest Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Jeg kjenner at jeg blir kvalm...og redd på vegne av alle de som går med selvmordstanker i kveld... Helt enig. Her synes jeg nhd går for langt.. skremmende 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Du har fått et meget godt svar av ISW. Bortsett fra dette gode svaret, finnes det et annet alternativ om du virkelig ønsker deg død. Det er påfallende at så få som maser om sin suicidalitet ikke ser denne løsningen. En faker normal i noen uker. Det fører alltid til utskriving. Deretter kan hvem som helst greie å ta livet sitt om de bare ikke må kunngjøre det til andre på forhånd. Jeg har pasienter med >20 innleggelser for "suicidalitet" som alltid passer på å få kunngjort sine tanker til andre i tilstrekkelig grad til at de blir innlagt. Da er det mye bedre å slutte med dette suicidalitetstullet og heller si som sant er: "Jeg har det forjævlig, jeg ønsker hjelp og vil innlegges". TS her. Hahaha, du aner ikke hva jeg har prøvd så ikke kom her å si jeg ikke vil dø!! Jeg har tatt dødelig overdose på tabletter. Jeg har prøvd å kvele meg selv, ble helt blå i ansiktet og fikk kramper. Måtte gi opp pågrunnav krampene følte jeg fikk elektrisk sjokk gjennom hele kroppen! En jeg kjenner sa ifra at hun ville ta selvmord, og hun klarte det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så ikke kom her å si noe annet. Føler jeg blir forbanna!!!!!! Anonymous poster hash: bf7a0...1e1 0 Siter
Caylee Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Og forresten jeg har tenkt til å ta de tablettene på nytt når jeg får utgang alene Så hehe ja. Du blir sikkert glad for at jeg dør. Siden jeg er ikke noe verdt ifølge deg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 0 Siter
frosken Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Jeg er sikker på at alle pasienter som er i denne kategorien, vet hvordan de på en sikker måte kan ta livet sitt - om det er det de ønsker. De er nemlig ikke mindre begavet. I stedet drives det et spill mellom pasient og behandler der "suicidaliteten" tar storparten av tiden og forhindrer at en bruker tiden på konstruktiv behandling. Derfor tar jeg dette "spillet" opp med pasienten og spør om vi ikke heller skal bruke tiden på hvordan pasienten kan lære seg å mestre et liv som i perioder både er vondt og vanskelig. På 30 år som psykiater har jeg hatt en pasient som tok livet sitt. Det skyldtes at vi den gang var grovt underbemannet, og jeg kunne se han bare hver annen uke mens ukentlig burde vært maks. Det er litt uklart for meg hvem som faller inn under den kategorien du her omtaler. Jeg mener imidlertid det også finnes en del mennesker som har mye ambivalens rundt selvmord. Noen av dem "lykkes" i et av sine forsøk, mens andre overlever. De spiller nærmest russisk rullet - og er villig til å satse livet. Men veien ut av dette tror jeg er som du skisserer, dersom det oppnås en god behandlingsallianse hvor kun ord brukes som kommunikasjonsmiddel, så slipper en mye unødvendig drama. 0 Siter
Caylee Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Ser dere ikke hva NHD skriver mellom linjene? Hvis man virkelig vil dø, så greier man det sikkert. Poenget er nok heller at flertallet av de som snakker om å dø, egentlig bare vil bli friske. Da er det bedre å si; jeg trenger hjelp. Nå! Mennesket er ikke skapt for å ta livet av seg. Vi er skapt for å tåle det meste foruten høy alder. Og suicidalitet diskuteres opp og ned, fra folk som ikke får Bieber-billetter og derfor finner livet ikke verdt å leve, til reelle problemer som man søker en løsning på. Det er en ganske bedriten problemløsning å dø. Den eneste grunnen jeg kan se til å foretrekke å dø, er en dødelig sykdom som bare gir mer fysisk smerte dag for dag. I alle andre tilfeller er faktisk det "noe" vi har i livet, bedre enn intet. "I luften på vei ned fra Golden Gate Bridge skjønte jeg at alle mine problemer egentlig kunne løses. Foruten ett, at jeg hadde kastet meg utenfor en bro 80 meter over havet" (Sitat: overlevende fra forsøk på å ta livet sitt) Herregud, jeg har allerde prøvd ta selvmord. Så ikke kom her å si den klassiske "Vil man dø så er manb allerde dø" Menneskekroppen tåler mye skjønner du 0 Siter
frosken Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 TS her. Hahaha, du aner ikke hva jeg har prøvd så ikke kom her å si jeg ikke vil dø!! Jeg har tatt dødelig overdose på tabletter. Jeg har prøvd å kvele meg selv, ble helt blå i ansiktet og fikk kramper. Måtte gi opp pågrunnav krampene følte jeg fikk elektrisk sjokk gjennom hele kroppen! En jeg kjenner sa ifra at hun ville ta selvmord, og hun klarte det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så ikke kom her å si noe annet. Føler jeg blir forbanna!!!!!! Anonymous poster hash: bf7a0...1e1 Det høres ut som du er inne i en lite konstruktiv fase av behandlingen. Siden du overvåkes nøye, så er det kanskje litt for "trygt" for deg å gjøre ekstreme handlinger som kan være dødelige. Du vil jo høyst sannsynlig bli stoppet før du dør. Hvordan tror du at du ville ha reagert om noen kom til deg i morgen tidlig og sa at du fra da av selv måtte ta ansvar for deg selv? At du kunne reise hjem fra sykehuset i morgen og selv ta ansvaret. Hva ville du ha følt? Hva tror du at du ville ha gjort. 0 Siter
Caylee Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Jeg er sikker på at alle pasienter som er i denne kategorien, vet hvordan de på en sikker måte kan ta livet sitt - om det er det de ønsker. De er nemlig ikke mindre begavet. I stedet drives det et spill mellom pasient og behandler der "suicidaliteten" tar storparten av tiden og forhindrer at en bruker tiden på konstruktiv behandling. Derfor tar jeg dette "spillet" opp med pasienten og spør om vi ikke heller skal bruke tiden på hvordan pasienten kan lære seg å mestre et liv som i perioder både er vondt og vanskelig. På 30 år som psykiater har jeg hatt en pasient som tok livet sitt. Det skyldtes at vi den gang var grovt underbemannet, og jeg kunne se han bare hver annen uke mens ukentlig burde vært maks. HERREGUD FY FAEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ikke noe mer å si. Virker ikke som du er glad for at pasientene overlever siden du bare sier " bare 1 stykk" Fy fader 0 Siter
frosken Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 HERREGUD FY FAEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ikke noe mer å si. Virker ikke som du er glad for at pasientene overlever siden du bare sier " bare 1 stykk" Fy fader Hva er det du reagerer så sterkt på? 0 Siter
Caylee Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Det høres ut som du er inne i en lite konstruktiv fase av behandlingen. Siden du overvåkes nøye, så er det kanskje litt for "trygt" for deg å gjøre ekstreme handlinger som kan være dødelige. Du vil jo høyst sannsynlig bli stoppet før du dør. Hvordan tror du at du ville ha reagert om noen kom til deg i morgen tidlig og sa at du fra da av selv måtte ta ansvar for deg selv? At du kunne reise hjem fra sykehuset i morgen og selv ta ansvaret. Hva ville du ha følt? Hva tror du at du ville ha gjort. Det har jeg allerede bestemt meg for. Jeg ville tatt tabletter. Blir gladd om de hadde sagt det, for jeg vil virkelig dø. Hadde det ikke vært for de krampene hadde jeg vært død allerede 0 Siter
Caylee Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Hva er det du reagerer så sterkt på? At han syns det tydeligvis er dumt at ikke flere pasienter har tatt livet sitt. Siden har skriver " Bare 1" Og ikke tar folk seriøst. Vennina mi var i psykraitien hun tok selvmord og en annen jeg vet om også 0 Siter
frosken Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Det har jeg allerede bestemt meg for. Jeg ville tatt tabletter. Blir gladd om de hadde sagt det, for jeg vil virkelig dø. Hadde det ikke vært for de krampene hadde jeg vært død allerede Hva om du i stedet for å dø våkner med svære skader? Hva som du ender opp nærmest som en "grønnsak"? 0 Siter
Caylee Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Hva om du i stedet for å dø våkner med svære skader? Hva som du ender opp nærmest som en "grønnsak"? Det vil jeg helst ikke tenke på.. 0 Siter
frosken Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 At han syns det tydeligvis er dumt at ikke flere pasienter har tatt livet sitt. Siden har skriver " Bare 1" Og ikke tar folk seriøst. Vennina mi var i psykraitien hun tok selvmord og en annen jeg vet om også Da synes jeg du tolker det han skriver litt rart. Slik jeg forstår det, så argumenterer han for at hans metode fungerer siden han tiltross for mange år som psykiater kun har opplevd at en av hans pasienter har tatt selvmord. Du har rett i at det så avgjort finnes de som tar livet av seg. 0 Siter
frosken Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Det vil jeg helst ikke tenke på.. Men er ikke det noe du bør tenke på? Det er jo et ganske sannsynlig utfall av en overdose. 0 Siter
Caylee Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Da synes jeg du tolker det han skriver litt rart. Slik jeg forstår det, så argumenterer han for at hans metode fungerer siden han tiltross for mange år som psykiater kun har opplevd at en av hans pasienter har tatt selvmord. Du har rett i at det så avgjort finnes de som tar livet av seg. Og metoden hans er?? å se på folk dø?? Ikke bry seg?? Vennina mi hadde vært reddet om hun hadde fått ordentlig hjelp, men ingen tok henne seriøst. 0 Siter
Caylee Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Men er ikke det noe du bør tenke på? Det er jo et ganske sannsynlig utfall av en overdose. Joa.. men håper jeg har hellet på min side. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 HERREGUD FY FAEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ikke noe mer å si. Virker ikke som du er glad for at pasientene overlever siden du bare sier " bare 1 stykk" Fy fader Det er ikke det jeg sier. Det er det du leser. Det jeg sier er at jeg har hatt meget godt resultat med å gå direkte inn i selvmordspraten på en åpen måte for deretter å komme over på det som gjør at pasientene får slike tanker. Ved å bruke så mye tid på selvmord inkl påpassing og evt tvang, kan en lettere forsterke fortvilelsen enn å inngi håp om at dette er en situasjon som lar seg løse. 0 Siter
Gjest Skrevet 30. juli 2013 Skrevet 30. juli 2013 Det er litt uklart for meg hvem som faller inn under den kategorien du her omtaler. Jeg mener imidlertid det også finnes en del mennesker som har mye ambivalens rundt selvmord. Noen av dem "lykkes" i et av sine forsøk, mens andre overlever. De spiller nærmest russisk rullet - og er villig til å satse livet. Men veien ut av dette tror jeg er som du skisserer, dersom det oppnås en god behandlingsallianse hvor kun ord brukes som kommunikasjonsmiddel, så slipper en mye unødvendig drama. Jeg har selv vært der hvor jeg søkte konstruktiv hjelp på dps. Jeg formidlet klart og tydelig at jeg var totalt utmattet, trengte pause fra hverdagen ønsket hjelp samt innleggelse. Resultat: jeg hadde bare en mild depresjon og som ikke var behandlingstrengende osv. Kanskje hadde jeg blitt tatt alvorlig hvis jeg ille var konstrutiv? Ett år senere ble jeg godt mottatt på sykehuset Levanger. Der visste jeg at jeg ville få den hjelpen jeg trenger. Da var jeg t.o.m friskere enn året før fordi jeg hadde jobba med ting på egen hånd. Til tross for dette hadde jeg en høy score på MADRS (55 om jeg ikke husker feil). Dette er et godt eks på at det ikke fungerer like godt alle steder som det gjør på Levanger. Dessverre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.