AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Jeg har en datter som alltid har hatt lett for å få kraftige sinnesutbrudd som å kaste ting osv. Hun begynner å bli voksen nå, og klarer bedre å ta seg sammen når hun får disse reaksjonene. Jeg har skrevet tidligere om at hun spiser i søvne/ transe. Hvis vi viser oss på kjøkkenet og ser på henne da, så eksploderer hun. Derfor lar jeg henne være i fred. Hun leter etter noe å spise, spiser og legger seg igjen. Men hvis hun våknet og forstår hva hun har gjort så er det verre, og jeg tenker at hun trenger hjelp. Men så roer det seg igjen, og det blir bare disse stille turene ned på kjøkkenet. I går kveld satt jeg i stuen med pc- en når hun kom i døråpningen. Jeg så opp, og da eksploderte hun. Kastet en gjenstand med full kraft på meg. Så gikk hun på kjøkken, og etterpå stillt og rolig i sengs. Jeg sa ingenting, men tenkte igjen på at hun trenger hjelp. Hun har også kastet opp etter at hun har spist tidligere. Jeg har sagt at hun må snakke med legen om det. Hun vil sjelden snakke om det, men jeg har nådd inn til henne om problemet noen ganger og har forstått at dette er veldig vanskelig. Når dagene går greit er det veldig lett å bare skyve problemet under teppet, så lenge hun får fred på kjøkkenet så går det jo stort sett bra. Men i går så tenkte jeg over hva kan jeg gjøre, og hva bør jeg gjøre. Jenta er myndig, så det begrenser seg jo. Jeg tror heller ikke det er lurt å gjøre en stor sak av det. Så hvis noen har noen gode råd så hadde det vært fint. Jeg ønsker også å høre hvis noen kjenner til slike tilfeller.Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Høres ikke greit ut, verken for deg/dere eller din datter. Jeg har ingen råd igrunn, men jeg tror jo som du sier at det du kan gjøre er å oppfordre til å søke hjelp. Kanskje det er lurt å vinkle denne oppfordringen inn slik at hjelpen fremstår som attraktivt fremfor en "plikt". Men jeg vet ikke... Anonymous poster hash: 77d2e...1c3 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Jeg synes absolutt at du skal gjøre en stor sak av det. Det er totalt uakseptabelt at et voksent menneske skal styre andre med sitt sinne og sine utageringer. Det er synd at du har funnet deg i det. Hva om hun får seg mann og barn? Skal barnet også finne seg i hennes inadekvate og ubeherskede sinne? Skal barnet akseptere at ting blir kastet på det fordi mor har fått lov til å velge bort å ta ansvar for sine handlinger? Sett som vilkår for at hun skal få bo hos deg at hun umiddelbart søker psykologisk hjelp. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Jeg synes absolutt at du skal gjøre en stor sak av det. Det er totalt uakseptabelt at et voksent menneske skal styre andre med sitt sinne og sine utageringer. Det er synd at du har funnet deg i det. Hva om hun får seg mann og barn? Skal barnet også finne seg i hennes inadekvate og ubeherskede sinne? Skal barnet akseptere at ting blir kastet på det fordi mor har fått lov til å velge bort å ta ansvar for sine handlinger? Sett som vilkår for at hun skal få bo hos deg at hun umiddelbart søker psykologisk hjelp. Jeg skriver jo at hun stort sett klarer å ta seg sammen nå, hun trekker seg heller for seg selv nå, men når hun får disse nattlige turene som kommer ca 1 times tid etter at hun har lagt seg, det er da hun kan få slike reaksjoner. Da er hun ikke skikkelig våken. Hun er i en transelignende tilstand. Ellers er hun en snill, grei og ansvarsfull jente.Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b 0 Siter
Marie Mel Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Jeg har en datter som alltid har hatt lett for å få kraftige sinnesutbrudd som å kaste ting osv. Hun begynner å bli voksen nå, og klarer bedre å ta seg sammen når hun får disse reaksjonene. Jeg har skrevet tidligere om at hun spiser i søvne/ transe. Hvis vi viser oss på kjøkkenet og ser på henne da, så eksploderer hun. Derfor lar jeg henne være i fred. Hun leter etter noe å spise, spiser og legger seg igjen. Men hvis hun våknet og forstår hva hun har gjort så er det verre, og jeg tenker at hun trenger hjelp. Men så roer det seg igjen, og det blir bare disse stille turene ned på kjøkkenet. I går kveld satt jeg i stuen med pc- en når hun kom i døråpningen. Jeg så opp, og da eksploderte hun. Kastet en gjenstand med full kraft på meg. Så gikk hun på kjøkken, og etterpå stillt og rolig i sengs. Jeg sa ingenting, men tenkte igjen på at hun trenger hjelp. Hun har også kastet opp etter at hun har spist tidligere. Jeg har sagt at hun må snakke med legen om det. Hun vil sjelden snakke om det, men jeg har nådd inn til henne om problemet noen ganger og har forstått at dette er veldig vanskelig. Når dagene går greit er det veldig lett å bare skyve problemet under teppet, så lenge hun får fred på kjøkkenet så går det jo stort sett bra. Men i går så tenkte jeg over hva kan jeg gjøre, og hva bør jeg gjøre. Jenta er myndig, så det begrenser seg jo. Jeg tror heller ikke det er lurt å gjøre en stor sak av det. Så hvis noen har noen gode råd så hadde det vært fint. Jeg ønsker også å høre hvis noen kjenner til slike tilfeller.Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b Hei, Du skriver om store problemer og etterpå så bagatelliserer du dette. Det er mulig at du har forklart deg litt upresist her, men du beskriver en datter som styrer deg. Du skriver at hun nå har vokst fra et utagerende sinne, men det henger ved i søvne. Så skriver du at om hun våkner, så blir det verre. Du skriver selv at du tenker at hun trenger hjelp. Om du har beskrevet henne feil, så trenger hun vel ikke hjelp og du slipper på tenke på at hun kanskje trenger hjelp. 0 Siter
Pårørende Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Hei Er disse turene på kjøkken om natten det eneste som er påfallende ved henne? Fungerer hun sosialt, på skole/jobb, i familien? Du skriver at hun er myndig, fungerer hun aldersadekvat? Jeg må si jeg reagerer sterkt på dette: I går kveld satt jeg i stuen med pc- en når hun kom i døråpningen. Jeg så opp, og da eksploderte hun. Kastet en gjenstand med full kraft på meg. Så gikk hun på kjøkken, og etterpå stillt og rolig i sengs. Jeg tror du gjør henne en bjørnetjeneste ved å overse og finne deg i dette. Jeg skjønner at det er vanskelig og lite fristende å ta fatt i det når det vekker sånn aggresjon. Hva med å forberede deg på hva du har lyst å si til henne om dette, bare et par setninger som du kan si når hun er i ok humør. Ikke forvent så mye dialog, og kanskje lurt å undre seg i første omgang og si noe om hvordan dette er for deg. Det beste er jo om hun selv skjønner at hun trenger hjelp. Hva vil du si til henne? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Hei, Du skriver om store problemer og etterpå så bagatelliserer du dette. Det er mulig at du har forklart deg litt upresist her, men du beskriver en datter som styrer deg. Du skriver at hun nå har vokst fra et utagerende sinne, men det henger ved i søvne. Så skriver du at om hun våkner, så blir det verre. Du skriver selv at du tenker at hun trenger hjelp. Om du har beskrevet henne feil, så trenger hun vel ikke hjelp og du slipper på tenke på at hun kanskje trenger hjelp. Det er vanskelig å forklare på et åpent forum der du ikke kan legge ut i detaljer. Men det er et problem for henne, men hvor stort problemet er for henne vet jeg ikke. Jeg tror at mesteparten av gangene så våkner hun ikke i hele tatt. For meg er det normalt ikke så stort problem, men når hun spiste stor mengde søtsaker i søvne og fikk panikk når hun oppdaget hva hun hadde gjort, og gikk på toalettet å kastet opp, og slik reaksjonen hennes var i går. Da reagerer jeg, og lurer på om det er noe jeg kan og bør gjøre, som ikke gjør ting verre. Hun har prøvd mye selv for å unngå å stå opp og spise på natten. Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Hei Er disse turene på kjøkken om natten det eneste som er påfallende ved henne? Fungerer hun sosialt, på skole/jobb, i familien? Du skriver at hun er myndig, fungerer hun aldersadekvat? Jeg må si jeg reagerer sterkt på dette: I går kveld satt jeg i stuen med pc- en når hun kom i døråpningen. Jeg så opp, og da eksploderte hun. Kastet en gjenstand med full kraft på meg. Så gikk hun på kjøkken, og etterpå stillt og rolig i sengs. Jeg tror du gjør henne en bjørnetjeneste ved å overse og finne deg i dette. Jeg skjønner at det er vanskelig og lite fristende å ta fatt i det når det vekker sånn aggresjon. Hva med å forberede deg på hva du har lyst å si til henne om dette, bare et par setninger som du kan si når hun er i ok humør. Ikke forvent så mye dialog, og kanskje lurt å undre seg i første omgang og si noe om hvordan dette er for deg. Det beste er jo om hun selv skjønner at hun trenger hjelp. Hva vil du si til henne? Det nytter ikke å si noe når hun ikke er våken. Det er disse turene som er påfallende. Hun fungerer fint sosialt og i arbeid. Ansvarsfull og snill jente. Hun sliter med plutselige kraftige reaksjoner på ting, men tar seg sammen og trekker seg bort fra situasjonen. Hun har hatt perioder med depresjon. Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b 0 Siter
Marie Mel Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Det er vanskelig å forklare på et åpent forum der du ikke kan legge ut i detaljer. Men det er et problem for henne, men hvor stort problemet er for henne vet jeg ikke. Jeg tror at mesteparten av gangene så våkner hun ikke i hele tatt. For meg er det normalt ikke så stort problem, men når hun spiste stor mengde søtsaker i søvne og fikk panikk når hun oppdaget hva hun hadde gjort, og gikk på toalettet å kastet opp, og slik reaksjonen hennes var i går. Da reagerer jeg, og lurer på om det er noe jeg kan og bør gjøre, som ikke gjør ting verre. Hun har prøvd mye selv for å unngå å stå opp og spise på natten. Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b Det at hun ikke vil prate om dette, viser et problem. Kaste opp, viser et problem. Brå kraftige reaksjoner, viser et problem. Ingen betviler at hun er en flott datter Du ser i løpet av en dag hvor mye hun spiser, om hun er fiksert på noe, blir tynnere, hva som betyr noe for henne osv. Du har sikkert en rekke opplysninger lagret i hodet om du tenker etter, og som du begynner å se konturene av. Det er vel derfor du skriver her. Hun kan ha store problemer skjult for deg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Det at hun ikke vil prate om dette, viser et problem. Kaste opp, viser et problem. Brå kraftige reaksjoner, viser et problem. Ingen betviler at hun er en flott datter Du ser i løpet av en dag hvor mye hun spiser, om hun er fiksert på noe, blir tynnere, hva som betyr noe for henne osv. Du har sikkert en rekke opplysninger lagret i hodet om du tenker etter, og som du begynner å se konturene av. Det er vel derfor du skriver her. Hun kan ha store problemer skjult for deg. Hun har ikke hatt det beste forholdet til mat og vekt, men jeg føler det går bra nå. Hun ble så tynn at andre begynte å reagere. Da tok jeg kontakt med legen hennes, men han forstod hvis ikke problemet, så alt ble bare en fiasko.Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Hvis hun har større problemer (noe det virker på meg som hun har), så blir hun nok ikke bedre "av seg selv". Tvert imot kan dette forsterkes når hun til slutt flytter hjemmefra. Hvis ingenting skjer fra din side, kan resultatet bli at hun vil "hate" deg for dette når hun blir eldre. Hvis du derimot foretar deg noe vil hun nok være takknemlig for dette senere. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Hvis hun har større problemer (noe det virker på meg som hun har), så blir hun nok ikke bedre "av seg selv". Tvert imot kan dette forsterkes når hun til slutt flytter hjemmefra. Hvis ingenting skjer fra din side, kan resultatet bli at hun vil "hate" deg for dette når hun blir eldre. Hvis du derimot foretar deg noe vil hun nok være takknemlig for dette senere. Vi har gjort mye for henne opp gjennom tidene angående ting som hun har slitt med, og det har gitt resultater uten at jeg vil gå inn på detaljer. Men dette med nettene vet jeg ikke helt hva jeg kan og bør gjøre med. Det er derfor jeg spør her på forumet.Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Vi har gjort mye for henne opp gjennom tidene angående ting som hun har slitt med, og det har gitt resultater uten at jeg vil gå inn på detaljer. Men dette med nettene vet jeg ikke helt hva jeg kan og bør gjøre med. Det er derfor jeg spør her på forumet.Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b Ser det. Det virker som det er litt uklart hva det egentlig dreier seg om? Tror det ville være lurt å søke hjelp for å finne ut av dette, i første omgang. 0 Siter
gullfisk Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Hvis dette er rent søvngjengeri, bør du låse døra til kjøkkenet/gjøre maten utilgjengelig. Hvis hun er nesten voksen, må hun da innse at dette er et problem, og kunne snakke om det rolig i våken tilstand på dagtid? Hun ønsker da vel ikke å gjøre slikt som å kaste ting på deg? Og sikkert ikke å spise i søvne, hvis hun har et problematisk forhold til mat. Du forteller henne vel at dette skjer? Du høres ut som en forståelsesfull og empatisk mor, så jeg er sikker på at du ikke ville la en slik samtale bli anklagende og kritisk for noe hun ikke kan noe for. Er det rent søvngjengeri, kan hun vokse seg av det snart, det er ikke vanlig blant voksne. Men hun bør ikke ha anledning til å skade seg eller andre når hun går i søvne, og hun bør hindres i å spise. Er dette ikke rent søvngjengeri, og aggresjonen kommer fram også i helt våken tilstand, må hun søke hjelp for sinnemestring, da er hun ikke helt i boks ennå. Er matproblematikken noe som preger hverdagen ellers også, er det nok lurt å jobbe med det/kanskje få hjelp. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Jeg synes absolutt at du skal gjøre en stor sak av det. Det er totalt uakseptabelt at et voksent menneske skal styre andre med sitt sinne og sine utageringer. Det er synd at du har funnet deg i det. Hva om hun får seg mann og barn? Skal barnet også finne seg i hennes inadekvate og ubeherskede sinne? Skal barnet akseptere at ting blir kastet på det fordi mor har fått lov til å velge bort å ta ansvar for sine handlinger? Sett som vilkår for at hun skal få bo hos deg at hun umiddelbart søker psykologisk hjelp. Jeg har lest litt på svaret ditt og lurer på om du har misforstått. Hun var ikke våken når hun kastet gjenstanden på meg. Enten sov hun eller var i en transelignende tilstand. At hun står opp og går på kjøkkenet skjer 1 times tid etter at hun har lagt seg nesten hver kveld, og det er da hun er så agressiv at jeg unngår å se på henne eller snakke med henne for jeg vet aldri reaksjonen. Da er hun ikke våken. Til vanlig tenker jeg ikke så mye på det, for jeg er vant med disse turene på kvelden, men etter den siste reaksjonen hennes så reagerte jeg igjen og lurte på om det er noe jeg kan eller bør gjøre. Det hadde vært lettere å gi et klarere bilde av det hvis jeg ikke var på et åpent forum og må være forsiktig hvor mye detaljer jeg skriver.Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Det hadde vært lettere å gi et klarere bilde av det hvis jeg ikke var på et åpent forum og må være forsiktig hvor mye detaljer jeg skriver.Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b Du kan kjøpe et svar fra NHD på https://www.eksperthjelp.no . Koster 100 kr. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 Skrevet 2. august 2013 Du kan kjøpe et svar fra NHD på https://www.eksperthjelp.no . Koster 100 kr. Jeg kom ikke inn på siden. Betaler du med kredittkort/visa, og hva står det på bankutskriften at pengene er gått til?jeg har ikke eget kredittkort.Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b 0 Siter
Gjest Skrevet 2. august 2013 Skrevet 2. august 2013 Jeg kom ikke inn på siden. Betaler du med kredittkort/visa, og hva står det på bankutskriften at pengene er gått til?jeg har ikke eget kredittkort.Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b Det står at du får faktura i posten og at en samtale varer inntil 20 min og koster kun 199,-. Det er den telefonen er registrert på som får fakturaen. Feks, hvis du ringer fra din egen mobil og den står regisrert på deg - da er det deg fakturaen kommer til. Er den registrert på din mann, er det han fakturaen kommer til. 0 Siter
Marie Mel Skrevet 3. august 2013 Skrevet 3. august 2013 Vi har gjort mye for henne opp gjennom tidene angående ting som hun har slitt med, og det har gitt resultater uten at jeg vil gå inn på detaljer. Men dette med nettene vet jeg ikke helt hva jeg kan og bør gjøre med. Det er derfor jeg spør her på forumet.Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b Jeg kan lese og se hva som står i ditt innlegg, men hva du har ment å formidle, det kan jeg ikke tolke. Om hun bare går litt i søvne og blir sur i søvne, hadde det holdt å formidle med en setning Har dere gjort mye for henne opp gjennom årene, så klarer dere vel å løse dette også. Dere finner nok på noe smart noe for å hindre henne i å spise på natten. Dere kjenner jo huset og vet hva dere ville gjort om hun var 5 år 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 Skrevet 3. august 2013 Det står at du får faktura i posten og at en samtale varer inntil 20 min og koster kun 199,-. Det er den telefonen er registrert på som får fakturaen. Feks, hvis du ringer fra din egen mobil og den står regisrert på deg - da er det deg fakturaen kommer til. Er den registrert på din mann, er det han fakturaen kommer til. Kan du ikke sende brev lenger?Anonymous poster hash: 4b9ac...f3b 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.