Gå til innhold

Om særlig sensitive/NHD

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Hva tenker du om de som er over sensitive, er det noe du opplever ofte hos pasienter?

Det er jo ingen diagnose og friske folk kan også være sensitive, kan man ved feil sette andre diagnoser på disse og hvilke diagnoser da?

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

26

• stjernestøv

13

• Madelenemie

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange pasienter med ulike diagnoser kan karakteriseres som spesielt sensitive.

Selv om man ikke har definert hva det betyr. Betyr det at man er spesielt sårbar?

Anonymous poster hash: 37209...87e
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er ikke noe jeg forholder meg til.

I gamle dager het de nevrotiske. Jeg tror ikke det var så dumt.

Skrevet

Hva tenker du om de som er over sensitive, er det noe du opplever ofte hos pasienter?

Det er jo ingen diagnose og friske folk kan også være sensitive, kan man ved feil sette andre diagnoser på disse og hvilke diagnoser da?

At vi er slitsomme og lett å bli lei av?

Skrevet

Hva legger du i nevrotiske (hvis du vil svare meg)?

Skrevet

Jeg synes mange av de som kaller seg særlig sensitive virker ganske lite sensitive. De passer bedre under merkelappen særlig oppmerksomhetssultne og sutrende.

Mange, altså. Ikke alle.

Skrevet

Jeg synes mange av de som kaller seg særlig sensitive virker ganske lite sensitive. De passer bedre under merkelappen særlig oppmerksomhetssultne og sutrende.

Mange, altså. Ikke alle.

:(

stjernestøv
Skrevet

Jeg tror mange pasienter med ulike diagnoser kan karakteriseres som spesielt sensitive.

Selv om man ikke har definert hva det betyr. Betyr det at man er spesielt sårbar?

Ja, en er jo mer sårbar kan man si, en tåler jo mindre enn andre.

stjernestøv
Skrevet

Mange, altså. Ikke alle.

Er ikke enig med deg i det, de sutrer ikke men lærer seg å leve med det. Ligger styrke i det.

stjernestøv
Skrevet

At vi er slitsomme og lett å bli lei av?

Nei det tror jeg ikke, folk er forskjellige. Vil ikke kalle det nevrotisk heller jeg da, men det er kanskje slik det beskrives i psykiatrien. Eller slik NHD ser på den saken. Min behandler sa i dag at boken "særlig sensitiv" lå som bestselger, og at det ikke var noen diagnose men at pasienter i psykiatrien kanskje fikk en diagnose pga at de var sensitive. Bare tenkte i ettertid hvilke diagnoser det kunne være. Kanskje hun tenkte på meg? Jeg kjenner meg igjen i mye av det, men har en diagnose.

AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra hva som står her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person ,

så er det ikke noe man kan kjenne seg igjen i eller ikke kjenne seg igjen i. I mine begreper dreier det seg om hvor mye man konsentrerer seg om hvert sanseinntrykk. Det handler således ikke, ifølge dette, om mennesker som er sårbare for kritikk - selv om mennesker som er sårbare for kritikk kanskje ofte er "høysensitiv".

AnonymBruker
Skrevet

Kritikere lenker høysensitivitet med selvutslettende adferd. Det har således ingenting med "oppmerksomhetssyke og sutring" å gjøre.

Skrevet

Mange, altså. Ikke alle.

Jeg flirte litt da jeg leste kommentaren din, men fikk kjapt dårlig samvittighet ;-)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det er nevrotisk jeg tenker selv.

Det der med særlig sensitive blir vel omtrent som med Marta Louise sin engleskole.

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Det er nevrotisk jeg tenker selv.

Det der med særlig sensitive blir vel omtrent som med Marta Louise sin engleskole.

Ja, hun snakker mye om sensitivitet og energier, virker ikke særlig nevrotisk av seg hun da ;)

Madelenemie
Skrevet

Jeg synes mange av de som kaller seg særlig sensitive virker ganske lite sensitive. De passer bedre under merkelappen særlig oppmerksomhetssultne og sutrende.

Mange, altså. Ikke alle.

Hei!

Der fikk jeg bekreftet følelsen. De virker på meg sutrende...

Jeg hørte deler av et foredrag med en dansk dame som hadde dette, jeg fikk sterk kløe I ørene og uro og utålmodighet i hele meg, da jeg ventet på noe begripelig tale, det var en grøt av vås og tull hun fremholdt.

Jeg syns dette en innbilte ting, på linje med engleskolen til Martha Louise.

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Der fikk jeg bekreftet følelsen. De virker på meg sutrende...

Jeg hørte deler av et foredrag med en dansk dame som hadde dette, jeg fikk sterk kløe I ørene og uro og utålmodighet i hele meg, da jeg ventet på noe begripelig tale, det var en grøt av vås og tull hun fremholdt.

Jeg syns dette en innbilte ting, på linje med engleskolen til Martha Louise.

Det er folk som jobber innen psykiatrien som har tro på dette, NHD representerer ikke hele psykiatrien. Men alle må jo ta et valg om hva de vil tro på.

Madelenemie
Skrevet

Ja, hun snakker mye om sensitivitet og energier, virker ikke særlig nevrotisk av seg hun da ;)

Hei!

( finner ikke det ansiktet du satte på din)

Neida:-) men hun snakker jo ord om løgn og bedrag og lurer andre, det misliker jeg, det er ikke friskt!!! Hun mener hun plukker englefjær??

Men hun ser søt ut på tv :-) men det er vel med henne som for andre" gale" galskapen syns ikke i et polert ytre :-)

stjernestøv
Skrevet

Hei!

( finner ikke det ansiktet du satte på din)

Neida:-) men hun snakker jo ord om løgn og bedrag og lurer andre, det misliker jeg, det er ikke friskt!!! Hun mener hun plukker englefjær??

Men hun ser søt ut på tv :-) men det er vel med henne som for andre" gale" galskapen syns ikke i et polert ytre :-)

Hun er ingen løgner eller bedrager, det hun snakker om er jo mye selvlært og selvopplevd. Hun er ikke gal, hun hjelper folk med selvutvikling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...