AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Når det finnes følelsesmessig fattige personer på den ene siden av en tenkt skala – type antisosial pf o.l, og gjennomsnittsmennesket i midten, så er det vel ikke helt på viddene å anta at det kan finnes mennesker på den andre siden av en slik tenkt skala? At emosjoner – i likhet med eksempelvis logisk-analytiske evner – på sett og vis må kunne antas å være noenlunde normalfordelt? At friske/vel-fungerende mennesker befinner seg rundt gjennomsnittet pluss minus et par standardavvik? Men at logisk-analytiske evner til forskjell – i mer eller mindre grad er medfødt, mens et velbalansert emosjonsregister (om man kan kalle det dèt), må formes og utvikles? At man på den ene siden eksempelvis kan inneha gode analytiske evner, men samtidig på grunn av rammer og miljø kan ende opp med å bli følelsesmessig handikappet? Men at det kan være utfordrende å finne gode måter å måle slikt presist? Det kan jeg lett forestille meg... Og at det inntil videre kan synes å være lettere og mulig noe mer nyttig å måle helhetlig fungering? Det kan jeg også lett forestille meg... Anonymous poster hash: e3bc0...56a 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Skrevet 31. juli 2013 Stjernestøv, Jeg sa ikke behandler Det er mulig jeg blander deg med en annen, som skrev om å bli spådd i tarotkort. Jeg oppfattet aldri at det heller var en behandler som gjorde. Har du en behandler som tror på det Madelenemie skriver om? Ingen i psykiatrien har noen gang villet spå meg i tarot, heller omvendt hehe Min behandler er rund i kantene og kan kritisere psykiatrien om nødvendig, men hun er ikke alternativ i tankene. Likevel har hun respekt for andre sin tro. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Neppe. Anonymous poster hash: 7baa2...97c Gidder du å ta deg bryet med å utdype? http://en.wikipedia.org/wiki/Positive_Disintegration#D.C4.85browski.27s_theory Anonymous poster hash: e3bc0...56a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Når det finnes følelsesmessig fattige personer på den ene siden av en tenkt skala – type antisosial pf o.l, og gjennomsnittsmennesket i midten, så er det vel ikke helt på viddene å anta at det kan finnes mennesker på den andre siden av en slik tenkt skala? At emosjoner – i likhet med eksempelvis logisk-analytiske evner – på sett og vis må kunne antas å være noenlunde normalfordelt? At friske/vel-fungerende mennesker befinner seg rundt gjennomsnittet pluss minus et par standardavvik? Men at logisk-analytiske evner til forskjell – i mer eller mindre grad er medfødt, mens et velbalansert emosjonsregister (om man kan kalle det dèt), må formes og utvikles? At man på den ene siden eksempelvis kan inneha gode analytiske evner, men samtidig på grunn av rammer og miljø kan ende opp med å bli følelsesmessig handikappet? Men at det kan være utfordrende å finne gode måter å måle slikt presist? Det kan jeg lett forestille meg... Og at det inntil videre kan synes å være lettere og mulig noe mer nyttig å måle helhetlig fungering? Det kan jeg også lett forestille meg... Anonymous poster hash: e3bc0...56a Det finnes såvisst mennesker med større følelsesintensitet enn andre. Men det har ingen sammenheng med dette begrepet "høysensitiv" - en må rett og slett kjenne betydningen av ordet og legge vekk sin egen intuitive forsåelse av innholdet man får ved å smake på ordet. Anonymous poster hash: 37209...87e 0 Siter
Marie Mel Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Ingen i psykiatrien har noen gang villet spå meg i tarot, heller omvendt hehe Min behandler er rund i kantene og kan kritisere psykiatrien om nødvendig, men hun er ikke alternativ i tankene. Likevel har hun respekt for andre sin tro. Så du spår dem Ler godt... Ja, det finnes helt sikkert en psykiatere innimellom som tror på helt spesielle ting. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Det finnes såvisst mennesker med større følelsesintensitet enn andre. Men det har ingen sammenheng med dette begrepet "høysensitiv" - en må rett og slett kjenne betydningen av ordet og legge vekk sin egen intuitive forsåelse av innholdet man får ved å smake på ordet. Anonymous poster hash: 37209...87e Del gjerne – av din oppfatning av betydningen av ordet. Har inntrykk av at vi er inntil flere som undrer... Anonymous poster hash: e3bc0...56a 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Skrevet 31. juli 2013 Så du spår dem Ler godt... Ja, det finnes helt sikkert en psykiatere innimellom som tror på helt spesielle ting. Har brukt mine "evner" når jeg har vært innlagt ja, healet til og med pasienter En psykiater hadde tro på mine "evner" og han visste at jeg healet de andre pasientene, min behandler er ikke psykiater da. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Enda en anbefalt link: http://highlysensitive.org Anonymous poster hash: e3bc0...56a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Del gjerne – av din oppfatning av betydningen av ordet. Har inntrykk av at vi er inntil flere som undrer... Anonymous poster hash: e3bc0...56a http://en.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person A highly sensitive person (HSP) is a person having the innate trait of high sensory processing sensitivity (or innate sensitiveness as Carl Jung originally coined it[1][2]). According to Elaine N. Aron and colleagues as well as other researchers, highly sensitive people, who comprise about a fifth of the population (equal numbers in men and women), may process sensory data much more deeply and thoroughly due to a biological difference in their nervous systems.[3] This is a specific trait, with key consequences for how we view people, that in the past has often been confused with innate shyness, social anxietyproblems, inhibitedness, social phobia and innate fearfulness,[4][5] and introversion.[6] The trait is measured using the HSP Scale, which has been demonstrated to have both internal and external validity.[6]Although the term is primarily used to describe humans, something similar to the trait is present in over 100 other species.[7][8] Som du ser dreier det som en biologisk egenskap til å bearbeide sanseinntrykk grundigere enn hva som er normalt. Videre står det at man har misforstått begrepet, og koblet det med ting som sjenerthet, sosial angst, "føle seg hemmet i sine handlinger", medfødt fryktsomhet og innadvendthet. Mer kan jeg ikke hjelpe med, da jeg ikke er noen fagperson. Anonymous poster hash: 37209...87e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 http://en.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person Som du ser dreier det som en biologisk egenskap til å bearbeide sanseinntrykk grundigere enn hva som er normalt. Videre står det at man har misforstått begrepet, og koblet det med ting som sjenerthet, sosial angst, "føle seg hemmet i sine handlinger", medfødt fryktsomhet og innadvendthet. Mer kan jeg ikke hjelpe med, da jeg ikke er noen fagperson. Anonymous poster hash: 37209...87e Fenomenet "oversensitivitet" er forsøkt beskrevet på flere måter enn som så. Se tidligere postede linker, eller f.eks en kort sammenfatning her: http://en.wikipedia.org/wiki/Overexcitability Anonymous poster hash: e3bc0...56a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Fenomenet "oversensitivitet" er forsøkt beskrevet på flere måter enn som så. Se tidligere postede linker, eller f.eks en kort sammenfatning her: http://en.wikipedia.org/wiki/Overexcitability Anonymous poster hash: e3bc0...56a Leste Wikipedia-artikkelen. Hva har det med hypersensitivitet å gjøre? Anonymous poster hash: 37209...87e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Leste Wikipedia-artikkelen. Hva har det med hypersensitivitet å gjøre? Anonymous poster hash: 37209...87e about.com-HSP "Highly Sensitive People are also sometimes referred to as Ultra Sensitive People, Super Sensitive People, or People with "Overexcitabilities"" Anonymous poster hash: e3bc0...56a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 about.com-HSP "Highly Sensitive People are also sometimes referred to as Ultra Sensitive People, Super Sensitive People, or People with "Overexcitabilities"" Anonymous poster hash: e3bc0...56a Holistisk healing? Anonymous poster hash: 37209...87e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Holistisk healing? Anonymous poster hash: 37209...87e Du foretrekker kanskje denne? http://highlysensitive.org/tag/overexcitability/ Anonymous poster hash: e3bc0...56a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Du foretrekker kanskje denne? http://highlysensitive.org/tag/overexcitability/ Anonymous poster hash: e3bc0...56a Ja, men jeg er skeptisk. Det virker som det er mange useriøse aktører som bare herper begrepet og manipulerer virkeligheten. Anonymous poster hash: 37209...87e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 Ja, men jeg er skeptisk. Det virker som det er mange useriøse aktører som bare herper begrepet og manipulerer virkeligheten. Anonymous poster hash: 37209...87e For all del, ser den. Denne kan forøvrig også være verdt en titt: International Handbook on Giftedness, Volum 1 "Aron`s description of the HSP includes a tendency, and a combination of intellectual an imaginational overexcitabilities (Piechowski,2006)." Anonymous poster hash: e3bc0...56a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 Skrevet 31. juli 2013 For all del, ser den. Denne kan forøvrig også være verdt en titt: International Handbook on Giftedness, Volum 1 "Aron`s description of the HSP includes a tendency, and a combination of intellectual an imaginational overexcitabilities (Piechowski,2006)." Anonymous poster hash: e3bc0...56a Det er sikkert mye interessant, og riktig, å lese om dette. Tviler ikke på det. Men det virker jo som man ikke har vedtatt noen felles forståelse av hva det vil si å være hypersensitiv. Dermed blir det litt problematisk for uskolerte å danne seg en god forståelse av teorien om virkeligheten. Men det er kanskje slik psykologi er? Alle har sine egne konsepter de ronker videre på? Anonymous poster hash: 37209...87e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Jeg kjenner meg veldig igjen i hypersensitiviteten... Jeg har alltid vært overfølsom og var... f.eks. da jeg var liten husker jeg at jeg gjemte meg i dusjen pga de andre jentene hylte... jeg følte lyden vrengte seg i ørene, det var helt forferdelig - og syntes det var rart at de andre ikke reagerte sånn... Eller når jeg gikk tur og det kom en trailer eller et helikopter, lyden var øredøvende.... jeg måtte holde meg for ørene.... mens andre gikk vanlig. Jeg trodde jeg kanskje hadde en slags superhørsel siden alle andre ikke reagerte. Hos tannlegen lå jeg og knep igjen øynene og tåret av det skarpe lyset... Senere har jeg tenkt at det var rart min mor ikke ville ha meg utredet. Ellers har jeg alltid vært veldig følsom og nærtagende, og veldig empatisk. Jeg føler liksom ulike stemninger. Det hender seg jeg gjør det før personen kommer, rett før liksom. Husker en dag jeg plutselig følte meg skikkelig nedfør - uten grunn, så kom en person som nettopp hadde mistet en av sine nære og var forferdelig nedfor... Det var akkurat som om jeg fikk et forvarsel på denne nedstemtheten... Og jeg tror ikke det er noe overtroisk i dette. Ang. hypersensitivtets"diagnosen" så tror jeg ikke de mener slik som Marthas engleskole, det er bare tull og pengesug.... men at enkelte tar inn andres følelser og egnes på en annen måte enn andre, ja... Jeg ser jo enkelte som tydeligvis har null følelser, de ser ikke at de sårer andre med sin oppførsel. Mens jeg alltid trår forsiktig og ser på ansiktet, ops der sa jeg noe krenkende... jeg så at personen reagerte... sånn tror jeg ikke mobbere f.eks. ser. Fordelen er jo at en rekker å ro seg unna og si unnskyld da - om en ser at en trår over en strek. Dessverre glemmer jeg meg og bare fortsetter da, for liksom å ro meg unna... og gjør alt bare verre hehe :-) Men men.... Jeg har alltid vært sjenert og før turte jeg knapt å prate, så det er vel litt mangel på sosial trening. Jeg tenker litt at det at jeg har blitt så "flink" til å lese andre har med alle de årene jeg var så sjenert å gjøre, jeg brukte tiden på å observere andre fremfor å si noe selv... og da lærte jeg nok en del. Anonymous poster hash: 284e5...e04 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Å kalle hypersensitive for nevrotiske er jo bare tull... Det er jo mer en tilstand der man er nervøs for alt mulig og isolerer seg, er angstfull osv... sånn tolker jeg det. Men jeg tenker litt at hypersensitiv, det betyr jo overfølsom.... som igjen betyr at en er nærtagen.... og det er jo slettes ingen diagnose eller overnaturlig egenskap. Anonymous poster hash: 284e5...e04 0 Siter
Gjest Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Å kalle hypersensitive for nevrotiske er jo bare tull... Det er jo mer en tilstand der man er nervøs for alt mulig og isolerer seg, er angstfull osv... sånn tolker jeg det. Men jeg tenker litt at hypersensitiv, det betyr jo overfølsom.... som igjen betyr at en er nærtagen.... og det er jo slettes ingen diagnose eller overnaturlig egenskap. Anonymous poster hash: 284e5...e04 Det er min tolkning også... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.