gullfisk Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Hvorfor kaller dere det "høysensitiv" eller "hypersensistiv" hvis dere mener "overfølsom" eller ekstremt nærtagen? Er ikke overfølsom et mer presist begrep som alle forstår? Det er jo ingen diagnose, eller evne. Jeg tenker at hvis man mener man er "høysensitiv" på den måten at man har en evne der man "mottar energier" fra overnaturlige vesener, snakker med engler, "leser" andres tanker, har kontakt med døde ol, behandles man vel i psykiatrien på adekvat måte hvis det er en del av en diagnose (adferd/symptomer som fører til psykdom). Hvis man bare tror litt på dette, er man vel bare overtroisk, ikke "høysensitiv"? Jeg forstår intuitivt "hypersensitivietet" mer slik jeg tolker Madeleinemie forstår det, som overfølsomhet for lyd, lys, temperatur eller smerte, en mer fysisk tilstand man kan ha/lide av som har med nervesystemet å gjøre. 0 Siter
tonie Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Jeg flirte litt da jeg leste kommentaren din, men fikk kjapt dårlig samvittighet ;-) Den ble mer muggen enn den hadde trengt å være. Jeg får en dundrende hodepine når det er tordenvær, og når jeg har vondt i hodet blir jeg irritabel... Jeg synes det blir så dumt når folk ser på dette som en diagnose nærmest, og ikke bare et personlighetstrekk mange har. Det ser for meg ut som enkelte omfavner denne "diagnosen" fordi den nærmest unnskylder deres manglende egeninnsats for å fikse livet, for de er jo bare sånn og kan jo ikke noe for det. Kanskje er det ikke sensitivitet som er problemet i det hele tatt. Jeg har selv sett folk bruke "høysensitivitet" for å manipulere andre til å gjøre det de vil. Da kan de skru den av og på som de føler for, ser det ut som. Dette er jo noe man både kan og bør jobbe med. Var jeg slem igjen nå? Det var ikke meningen. Jeg vet jo selvsagt at mange faktisk er veldig sensitive, og jobber hardt for å lære seg å leve med det. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Alle barna trodde de var høysensitive. Men ingen var enig i hva begrepet skulle bety. Hah! Var ikke den god? 0 Siter
frosken Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Den ble mer muggen enn den hadde trengt å være. Jeg får en dundrende hodepine når det er tordenvær, og når jeg har vondt i hodet blir jeg irritabel... Jeg synes det blir så dumt når folk ser på dette som en diagnose nærmest, og ikke bare et personlighetstrekk mange har. Det ser for meg ut som enkelte omfavner denne "diagnosen" fordi den nærmest unnskylder deres manglende egeninnsats for å fikse livet, for de er jo bare sånn og kan jo ikke noe for det. Kanskje er det ikke sensitivitet som er problemet i det hele tatt. Jeg har selv sett folk bruke "høysensitivitet" for å manipulere andre til å gjøre det de vil. Da kan de skru den av og på som de føler for, ser det ut som. Dette er jo noe man både kan og bør jobbe med. Var jeg slem igjen nå? Det var ikke meningen. Jeg vet jo selvsagt at mange faktisk er veldig sensitive, og jobber hardt for å lære seg å leve med det. Jeg synes ikke du er slem, synes kommentarene dine er forfriskende i varmen ;-) Jeg tenker at noen er vesentlig mer sensitive enn andre, men tenker også at det er en forskjell på linje med at noen er mer intelligente enn andre, noen har bedre motorikk, noen er mer sosiale osv. Jeg synes enkelte gjør høysensitiv til et begrep som omtrent skal forårsake et helt menneskeliv. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Kjenner jeg blir ganske oppgitt når alle bruker et begrep ingen er enige i hva betyr. Siden begrepet ikke er definert kan jo hvem som helst være "høysenstitiv". Leste faktisk litt videre på Wikipedia om "sensitivity". Det er et begrep som (i psykologi) er ment å beskrive graden av følelsesmessig reaksjon på stimuli. Det kan f.eks. være i hvilken grad en sadist blir opphisset av vold - denne er da "høysensitiv". Det er TOTALT meningsløst, og jeg blir så irritert. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. august 2013 Skrevet 1. august 2013 Den ble mer muggen enn den hadde trengt å være. Jeg får en dundrende hodepine når det er tordenvær, og når jeg har vondt i hodet blir jeg irritabel... Jeg synes det blir så dumt når folk ser på dette som en diagnose nærmest, og ikke bare et personlighetstrekk mange har. Det ser for meg ut som enkelte omfavner denne "diagnosen" fordi den nærmest unnskylder deres manglende egeninnsats for å fikse livet, for de er jo bare sånn og kan jo ikke noe for det. Kanskje er det ikke sensitivitet som er problemet i det hele tatt. Jeg har selv sett folk bruke "høysensitivitet" for å manipulere andre til å gjøre det de vil. Da kan de skru den av og på som de føler for, ser det ut som. Dette er jo noe man både kan og bør jobbe med. Var jeg slem igjen nå? Det var ikke meningen. Jeg vet jo selvsagt at mange faktisk er veldig sensitive, og jobber hardt for å lære seg å leve med det. +1 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.