Gå til innhold

Søvnproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei. Min sønn på 7år vil ikke legge seg alene på rommet sitt, som ligger like ved vårt soverom. Han griner masse og sier han ikke får sove alene. Han sier han drømmer om "zombier". Etter å ha sittet ved sengen hans og han sovner ca kl.00 hver kveld og holder de andre ungene våkne med gråt. Han har tidligere kommet inn på natten og sovet på vårt soverom. Han forteller nå også at han sovner hvis han får ligge på rom med meg. Håper du kan gi oss et svar på hva vi kan gjøre, da skolestart nærmer seg og leggetid er viktig for å være utkvilt.

Hilsen Pappa, Stavanger.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er ikke så god på dette med barn og søvn.

Jeg svarer likevel slik at det kommer inn på forum, for da kan du få svar fra flere av våre faste brukere som er meget gode på slikt.

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Min sønn på 7år vil ikke legge seg alene på rommet sitt, som ligger like ved vårt soverom. Han griner masse og sier han ikke får sove alene. Han sier han drømmer om "zombier". Etter å ha sittet ved sengen hans og han sovner ca kl.00 hver kveld og holder de andre ungene våkne med gråt. Han har tidligere kommet inn på natten og sovet på vårt soverom. Han forteller nå også at han sovner hvis han får ligge på rom med meg. Håper du kan gi oss et svar på hva vi kan gjøre, da skolestart nærmer seg og leggetid er viktig for å være utkvilt.

Hilsen Pappa, Stavanger.

Hei :)

Her tror jeg at du potensielt kan møte omtrent like mange svar som det finnes forskjellige foreldre rundt om.

Uten å på noen måte sykeligjøre din situasjon – all den tid søvn tidvis kan være utfordrende for de aller fleste i forskjellige stadier – så kan kanskje disse linkene gi noen tips? :)

http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Barn-og-sovn/Barn-i-førskolealder.aspx

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/sovnproblemer-hos-barn-7357.html

Anonymous poster hash: 13dba...db2

Madelenemie
Skrevet

Hilsen Pappa, Stavanger.

Hei!

Det fins en enkel løsning: La han sove i din seng!

Zombier forsvinner fort da :-)

Så fins krangleveien og krongleveien som går om leger og helsestasjoner, det orket ikke jeg/vi.

Barn har perioder der de drømmer ofte og nifst og hyppig, de sovner fort, roer seg fort og minst styr blir det ved å si " så så sov pappa/ mamma er her" da får man kjenne gleden av å være noens trygghet. To varme føtter inn mellom mine ben, en varm og svett pust I armkroken og noen sekunder sover :-) :-)

Og jeg/ vi sover videre sammen:-)

Skrevet

Hei pappa fra Stavanger, 

En god hjelp er å finne ut når søvntoget til din sønn går. Det går tydeligvis et tog rundt midnatt kl 00. 

Så er det ofte ca 1,5 time mellom togene. Se om han blir søvnig ca kl.19.30, 21.00 og 22.30. 

Det beste er å få til en god rutine med rolig hyggelig fast aktivitet, ferdig med mat og vask til søvtoget kommer. Det er et mål å få ham i helt ned i hvilemodus og like det og kvelden. Hyggelige samtaler på sengekanten eller å bli lest for er rolige tiltak. Alt av leker og elektroniske leker må bort :)

Er han våken forbi et tog, vil han være rimelig våken til neste søvntog.  

Det var en start da jeg ikke vet hva som er prøvd ut. 

Aldri morsomt når disse togene sporer av slik. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...