Gå til innhold

Hva er meningen med livet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg synes det er meningsfullt at en klokke tikker og går, er dette en mening med livet for meg. 

Hvis naboen min ikke finner det meningsfullt at en klokke tikker og går, er det ikke meningen med livet for henne.

Ja, dette vet vi. Folk kan føle mening eller ikke mening med forskjellige ting. Spørsmålet var om det finnes en mening med livet.

Anonymous poster hash: 673b2...b6c

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

12

• FGT

4

• Kalevaala

4

• InMyPlace

2

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker
Skrevet

Så meningen er å skape et meningsfullt liv?  :rolleyes:

Absolutt :)  

Anonymous poster hash: 0330c...b06

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg finner det ikke så meningsfullt. 

Er det meningsfullt at en klokke tikker og går?

Hvis "ja" - da finnes det absolutt en objektiv mening med livet.

Skrevet

Ja, dette vet vi. Folk kan føle mening eller ikke mening med forskjellige ting. Spørsmålet var om det finnes en mening med livet.

Til det vil jeg svare: Nei, det finnes ikke en mening med livet, for vi har forskjellige liv.

AnonymBruker
Skrevet

Til det vil jeg svare: Nei, det finnes ikke en mening med livet, for vi har forskjellige liv.

Jeg mener at universet aka. klokka gir stor mening. Hvordan den tikker og går og blir mer og mer intrikat for hvert tikk. Mennesket utvikler seg enormt for tiden! Samtidig mens det skjer enorm utvikling i hvordan vi kan manipulere naturen og det rundt oss til vår fordel, og for ikke snakke om hva vi forstår av alt sammen!

Jeg mener de som ikke har sett denne meningen tar feil. Rett og slett. Hjernen deres er feilaktig.

AnonymBruker
Skrevet

~ Cogito ergo doleo.

Anonymous poster hash: 0dce2...f85
Skrevet

Jeg mener at universet aka. klokka gir stor mening. Hvordan den tikker og går og blir mer og mer intrikat for hvert tikk. Mennesket utvikler seg enormt for tiden! Samtidig mens det skjer enorm utvikling i hvordan vi kan manipulere naturen og det rundt oss til vår fordel, og for ikke snakke om hva vi forstår av alt sammen!

Jeg mener de som ikke har sett denne meningen tar feil. Rett og slett. Hjernen deres er feilaktig.

Det får du lov til å mene :-)  

Uthevingene i teksten din er gjort av meg.

TulleKoppen
Skrevet

Det får du lov til å mene :-)  

Uthevingene i teksten din er gjort av meg.

Når jeg havner på pleiehjem skal det pleiehjemmet være på Mars. Det håper jeg. Det hadde vært en fin grand finale.

Man er jo helt pessimist om man ikke ser alt det positive mennesket får til!

Selv får jeg ikke til en dritt, men jeg fryder meg over alt det andre får til!

Skrevet

Å skape en mening mens man lever. 

Anonymous poster hash: 9baaa...39f

Den likte jeg  :) Jeg tror også at meningen med livet er at vi skal lære

Skrevet (endret)

Noen av kommentarene ser ut til å blande sammen begreper.

Meningen med livet kan henspille både på levemåte og hva som er hensikten med vår eksistens. Et liv kan oppleves meningsfyllt om handlinger og hendelser oppleves gode og vi har ro i sjelen. Da har man altså funnet en levemåte man er fornøyd med. En velstående person med mange gode venner og stor familie kan sikkert oppleve livet sitt slik. Men han eller hun kan oppleve livet litt tomt fordi der ikke er er noe formål med livet, ingenting spesielt man vil oppnå, ingen å gå til etter man dør. En person som mediterer, kan også oppleve livet sitt som meningsfyllt, ettersom han eller hun finner stor ro i sjelen.

Meningen med livet slik trådstarter kanskje tenker på, er hva som er meningen med vår eksistens. Den kan bare forklares med et formål med livet, et godt mål som er utenfor oss selv, hva vi konkret skal oppnå/oppleve/velge i vår eksistens før vi dør. Hvis det målet ikke er satt av en tidløs skjebnebestemmende makt som er uavhengig av døden, er målet i seg selv ikke annet enn å finne en akseptabel levemåte.

Mange savner vel også en forklaring til ondskapens gåte, hva er dens egentlige kilde og om den en gang kan bli helt borte. Det er vanskelig å tenke seg et godt mål med livet uten at det betyr å slippe unna ondskap på permanent basis. Mange mener vi ikke er i stand til å oppnå det på egenhånd fordi alle mennesker feiler. Så hvis det finnes noe mening med livet, kan den ikke finnes i et prestasjonsbasert livssyn. Eksempler: Hinduisme er prestasjonsbasert der løsrivelse fra reinkarnasjon skjer ved egeninnsats for å oppnå nirvana. Islam forutsetter at man må gjøre mer godt enn ondt for å oppveie det onde, og dermed bli kvalifisert til himmelsk eksistens.

Eneste livssyn som har en tidløs skjebnebestemmende makt og som ikke er prestasjonsbasert, er kristen tro. Det er bare basert på på lojalitet til (dyptgripende tro på) en skjebnebestemmende makt. Trådsstarters spørsmål "koker" da ned til hva man tror eventuelt venter etter døden.

Endret av ecbole
Skrevet

Noen av kommentarene ser ut til å blande sammen begreper.

Meningen med livet kan henspille både på levemåte og hva som er hensikten med vår eksistens. Et liv kan oppleves meningsfyllt om handlinger og hendelser oppleves gode og vi har ro i sjelen. Da har man altså funnet en levemåte man er fornøyd med. En velstående person med mange gode venner og stor familie kan sikkert oppleve livet sitt slik. Men han eller hun kan oppleve livet litt tomt fordi der ikke er er noe formål med livet, ingenting spesielt man vil oppnå, ingen å gå til etter man dør. En person som mediterer, kan også oppleve livet sitt som meningsfyllt, ettersom han eller hun finner stor ro i sjelen.

Meningen med livet slik trådstarter kanskje tenker på, er hva som er meningen med vår eksistens. Den kan bare forklares med et formål med livet, et godt mål som er utenfor oss selv, hva vi konkret skal oppnå/oppleve/velge i vår eksistens før vi dør. Hvis det målet ikke er satt av en tidløs skjebnebestemmende makt som er uavhengig av døden, er målet i seg selv ikke annet enn å finne en akseptabel levemåte.

Mange savner vel også en forklaring til ondskapens gåte, hva er dens egentlige kilde og om den en gang kan bli helt borte. Det er vanskelig å tenke seg et godt mål med livet uten at det betyr å slippe unna ondskap på permanent basis. Mange mener vi ikke er i stand til å oppnå det på egenhånd fordi alle mennesker feiler. Så hvis det finnes noe mening med livet, kan den ikke finnes i et prestasjonsbasert livssyn. Eksempler: Hinduisme er prestasjonsbasert der løsrivelse fra reinkarnasjon skjer ved egeninnsats for å oppnå nirvana. Islam forutsetter at man må gjøre mer godt enn ondt for å oppveie det onde, og dermed bli kvalifisert til himmelsk eksistens.

Eneste livssyn som har en tidløs skjebnebestemmende makt og som ikke er prestasjonsbasert, er kristen tro. Det er bare basert på på lojalitet til (dyptgripende tro på) en skjebnebestemmende makt. Trådsstarters spørsmål "koker" da ned til hva man tror eventuelt venter etter døden.

Jupp :)

Skrevet

Siden vi alle er skapt i guds bilde, så er det meningen at vi også skal utvikle og fremelske de viktige  egenskaper som han er i besittelse av.  

Skrevet

Hei!

For min del har meningen med livet endret seg stadig gjennom livet. Det syns jeg er fint, det viser at livet fra start til slutt ikke er statisk.

Som vi forandrer oss, vil også hva vi opplever som meningen med livet endre seg.

En gang ville jeg nok svart, finne og beskrive en ny art og dets habitat, så ville jeg sikkert en annen gang svart, se Gud i den fattige, i dag tror jeg svaret for meg er å være en god mor og bli flinkere på å dele opplevelser og gleder , ikke bare ha alt inni meg. Når jeg er ferdig som småbarnsmamma har meningen med livet kanskje et annet svar :-)

Når det gjelder de religiøse aspekter ved livet, så er jeg glad Gud kjenner min tvil, en Gud som mer enn fromhet i ord liker ærlighet. Jeg kan ikke lyve mot meg selv ved å si at jeg vet Gud fins, det er kun en følelse, et håp , en tro, den gjør meg imidlertid godt. Likevel er det viktige for meg, hverdagen, livet med min mann og barna, Hagen som skal lukes og gleder som i går " nyplukket rips med varm vaniljesaus"

Og så mye mer ;-)

Skrevet

Kan vi til en viss grad ha egenskapene  Klærlighet, rettferdighet, visom og makt, og ha balanse i disse egenskapene i vårt liv,  så tror jeg vi har kommet lang med å ha en mening med livet. 

Skrevet

For meg er det å leve, lære, elske, utforske, vokse, undres, nyte, bidra, kjempe, og sist men ikke minst å bringe videre de viktigste erfaringene jeg har gjort meg til barnet mitt. At han er godt rustet til å klare seg i livet, og har gode verdier når han forlater redet, er nok det aller viktigste. Det gir nesten nok mening bare det, men jeg er heldig som har så mye annet også som oppleves meningsfylt.

Du har sikkert ting som gir mening du også. Dropp det store "meningen med livet", og tenk heller på hva som betyr noe for deg.

Skrevet

Hei!

For min del har meningen med livet endret seg stadig gjennom livet. Det syns jeg er fint, det viser at livet fra start til slutt ikke er statisk.

Som vi forandrer oss, vil også hva vi opplever som meningen med livet endre seg.

Det er så sant, og det gir håp når man har kjørt seg fast og livet føles tungt:)

Skrevet (endret)

Meningen med livet :)

Det svaret må være ulikt ettersom hva noe betyr for andre. 

For troende er hensikten i følge Bibelen å leve i  harmoni med Gud selv, skulder ved skulder. 

Andre vil si at vi er produkter av utviklingen og har som oppgave å reprodusere oss.

Vi mennesker på vår side av kloden er heldige, for vi kan i dag i stor grad leve for det vi ønsker å leve for, og det som betyr noe for oss. Ofte er det nær familie, venner, samfunnsnyttige ting, gode gjerninger for andre og hobbyer.  

Endret av Marie Mel
Skrevet

Det ha nok mat, en plass å bo og leve, ha klær osv. er jo grunnleggende behov og er viktige.  Men bare dette i seg selv gir ikke mening nok med livet.  Men å bruke våre åndelige ressurser på en god måte, noe som bygger opp seg selv og andre, tror jeg på.

Skrevet (endret)

Siden vi alle er skapt i guds bilde, så er det meningen at vi også skal utvikle og fremelske de viktige  egenskaper som han er i besittelse av.  

Kan vi til en viss grad ha egenskapene  Klærlighet, rettferdighet, visom og makt, og ha balanse i disse egenskapene i vårt liv,  så tror jeg vi har kommet lang med å ha en mening med livet. 

Uthevet i sitat: Det er bare midler til å nå målet, meningen med livet.

Meningen med livet :)

Det svaret må være ulikt ettersom hva noe betyr for andre. 

For troende er hensikten i følge Bibelen å leve i  harmoni med Gud selv, skulder ved skulder. 

Andre vil si at vi er produkter av utviklingen og har som oppgave å reprodusere oss.

Vi mennesker på vår side av kloden er heldige, for vi kan i dag i stor grad leve for det vi ønsker å leve for, og det som betyr noe for oss. Ofte er det nær familie, venner, samfunnsnyttige ting, gode gjerninger for andre og hobbyer.  

Hvis sistnevnte innstilling var riktig, finnes ingen målsetting utenfor en selv, da har eksistensen av våre liv ingen reell mening. En slik innstilling ender lett opp med nihilisme eller hedonisme i ulik grad.

Uthevet førstnevnte valg for troende: I så fall lever man etter Guds vilje uten å forstå meningen med livet helt. I følge Bibelen er Guds mål å skille mellom godt og ondt, mellom de som aksepter ham og de som ikke gjør det. De som aksepterer ham, vil bli berget unna ondskapens plager til en bedre tilværelse på permanent basis, det som kalles frelse. Så meningen med livet for troende er kort sagt å bli berget unna Den Ondes feller, og bidra til at det samme skjer flest mulig andre mennsker også. For den muligheten finnes for alle uansett fortid. Og da er det som er i uthevet skrift i alle tre sitatene ovenfor viktig å ta inn over seg.

Endret av ecbole

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...