Opplandsjenta1983 Skrevet 3. august 2013 Skrevet 3. august 2013 Hei. Jeg er innlagt for min anoreksi og for per dagsdato sondeernæring. Jeg får det nå i bolusdoser på 1 time og 15 min med 30 min oppfølgning etter på.Jeg har nå fått en bestettelse på å aspisere opp sondematen så fort oppfølgningen er ferdig.Altså trekke ut sondematen med sprøyte.Så jeg har et par spørsmål. Kan det være farlig? Og har det egentlig noe hensikt?Har kroppen egentlig allerede rukket å absorbere næringen så det ikke vil ha noe hensikt med tanke på å bli kvitt kaloriene for å ikke gå opp i vekt?Jeg vet jo at jeg ikke burde.At det bare er ødelegegnde for meg selv i det lange løpt. Og hvis jeg går ned av dette blir det jo enneå strengere rammer,noe som fører til en ennå mer trassig anoreksi som gjør det ennå vanskeligere for meg å jobbe mot et ønske om en friskere hverdag.For det er jo egentlig det jeg vil.Jeg vil ikke være fanget av denne sykdommen,men anorerksien makt er så sterk. Letter å gi etter enn å kjempe i mot. Dessverre 0 Siter
frosken Skrevet 3. august 2013 Skrevet 3. august 2013 Hei. Jeg er innlagt for min anoreksi og for per dagsdato sondeernæring. Jeg får det nå i bolusdoser på 1 time og 15 min med 30 min oppfølgning etter på.Jeg har nå fått en bestettelse på å aspisere opp sondematen så fort oppfølgningen er ferdig.Altså trekke ut sondematen med sprøyte.Så jeg har et par spørsmål. Kan det være farlig? Og har det egentlig noe hensikt?Har kroppen egentlig allerede rukket å absorbere næringen så det ikke vil ha noe hensikt med tanke på å bli kvitt kaloriene for å ikke gå opp i vekt?Jeg vet jo at jeg ikke burde.At det bare er ødelegegnde for meg selv i det lange løpt. Og hvis jeg går ned av dette blir det jo enneå strengere rammer,noe som fører til en ennå mer trassig anoreksi som gjør det ennå vanskeligere for meg å jobbe mot et ønske om en friskere hverdag.For det er jo egentlig det jeg vil.Jeg vil ikke være fanget av denne sykdommen,men anorerksien makt er så sterk. Letter å gi etter enn å kjempe i mot. Dessverre I stedet for å dyrke fantasien om å aspirere sondematen, så synes jeg du skal snakke med personalet om hva du tenker og hvordan du har det. Siden du har oppfølgning i etterkant av at du har fått mat, så vil jeg anta at du kan snakke med de som følger deg opp den halve timen. Nekt deg selv å utvikle saboterende strategier, da kommer du fortere over i en mer interessant fase av behandlingen enn den du er i nå. 0 Siter
Davida- Skrevet 3. august 2013 Skrevet 3. august 2013 vet du hvor mange kalorier du få i deg til sammen av den sondematen? Når du tvangsbehandles og saboterer utsetter du bare det som kommer til å skje; at de får deg opp i vekt. 0 Siter
Caylee Skrevet 3. august 2013 Skrevet 3. august 2013 Hvorfor får noen skrive om spiseforestyrelser og ikke meg? 0 Siter
Caylee Skrevet 3. august 2013 Skrevet 3. august 2013 Ok.. nå var jeg egoistisk. Jeg skal gi deg et svar. Jeg syns synd på deg. Det høres ikke ut som en bra situasjon. Men det finnes håp! Jeg vet du er sterkere enn anoreksien!! Men skjønner det er vanskelig å se nå.Får du sprøyte nå, eller er det noe de truer deg med? Uansett skjønner jeg det er forferdelig for deg. Jeg tror ikke å gi deg sprøyte vil bedre anoreksien. Tvert imot, jeg tror det vil gjøre verre. Jeg tror samtaler er det som hjelper. Hvis du er imot tvangsforing så syns jeg du burde si ifra til de som behandler deg. Lykke til <3 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. august 2013 Skrevet 3. august 2013 Ok.. nå var jeg egoistisk. Jeg skal gi deg et svar. Jeg syns synd på deg. Det høres ikke ut som en bra situasjon. Men det finnes håp! Jeg vet du er sterkere enn anoreksien!! Men skjønner det er vanskelig å se nå.Får du sprøyte nå, eller er det noe de truer deg med? Uansett skjønner jeg det er forferdelig for deg. Jeg tror ikke å gi deg sprøyte vil bedre anoreksien. Tvert imot, jeg tror det vil gjøre verre. Jeg tror samtaler er det som hjelper. Hvis du er imot tvangsforing så syns jeg du burde si ifra til de som behandler deg. Lykke til <3 Hvis en behandles på tvang, er samtaler forsøkt i flere år uten å føre frem. Jeg er sikker på at behandlerne vet at en som tvangsfores er imot det. Hvis ikke, hadde det ikke vært tvang. 0 Siter
Caylee Skrevet 3. august 2013 Skrevet 3. august 2013 Hvis en behandles på tvang, er samtaler forsøkt i flere år uten å føre frem. Jeg er sikker på at behandlerne vet at en som tvangsfores er imot det. Hvis ikke, hadde det ikke vært tvang. Tvangsforing er overgrep!! Man kan få stor traume. Og i tilegg så hjelper det ikke i det lange løp. Kanskje pasienten går opp i vekt når han/hun blir tvangsforet men etterpå vil personen føle seg så tykk at spiseforstyrelsen blir verre enn noensinne! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. august 2013 Skrevet 3. august 2013 Tvangsforing er overgrep!! Man kan få stor traume. Og i tilegg så hjelper det ikke i det lange løp. Kanskje pasienten går opp i vekt når han/hun blir tvangsforet men etterpå vil personen føle seg så tykk at spiseforstyrelsen blir verre enn noensinne! Det er ikke korrekt. Har selv tvangsbehandlet ca 15 personer, og disse går det bra med :-) Tvangsforing er heller ikke et overgrep. Det er helt etter lovverket, og det gjøres for å hindre unødvendige dødsfall hos personer som er så kognitivt skadet av sin sykelige undervekt at de ikke vet sitt eget beste. 0 Siter
Caylee Skrevet 3. august 2013 Skrevet 3. august 2013 Det er ikke korrekt. Har selv tvangsbehandlet ca 15 personer, og disse går det bra med :-) Tvangsforing er heller ikke et overgrep. Det er helt etter lovverket, og det gjøres for å hindre unødvendige dødsfall hos personer som er så kognitivt skadet av sin sykelige undervekt at de ikke vet sitt eget beste. Seriøst? Har du tvangsforet 15 personer?? For den det gjelder kan det føles som overgrep selv om det er lov ifølge lovverket. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. august 2013 Skrevet 3. august 2013 Seriøst? Har du tvangsforet 15 personer?? For den det gjelder kan det føles som overgrep selv om det er lov ifølge lovverket. Seriøst - ja. De har vært sinte på meg underveis, men fornøyde etterpå. Det er vanligvis en stor fremgang, også for den det gjelder, når en går fra å være langtidsinnlagt i fler år (også på juleaften) til å være f.eks. fysioterapeut i full stilling med egen leilighet og en stabil og god kjæreste. 0 Siter
Caylee Skrevet 3. august 2013 Skrevet 3. august 2013 Seriøst - ja. De har vært sinte på meg underveis, men fornøyde etterpå. Det er vanligvis en stor fremgang, også for den det gjelder, når en går fra å være langtidsinnlagt i fler år (også på juleaften) til å være f.eks. fysioterapeut i full stilling med egen leilighet og en stabil og god kjæreste. Fint å høre at det går bra med dem, men jeg tviler på at det går så bra med alle som har blitt tvangsforet. 0 Siter
Marie Mel Skrevet 4. august 2013 Skrevet 4. august 2013 Hadde det vært annerledes for deg om du visste at det gikk bra med alle 15. etterpå? Jeg ser du tviler på dette. Kunnskap på feltet er viktig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.