Gå til innhold

Er du redd for døden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor? Hvorfor ikke?

Jeg kan godt starte. Noen ganger er jeg ikke redd for det er så mange før meg som dødd, og mange jeg er glad i har dødd. og jeg vil til dem.

andre ganger er jeg livredd siden jeg vil oppleve nye ting, være med venner og familie som lever.

Hva med dere?

stjernestøv
Skrevet

Hvorfor? Hvorfor ikke?

Jeg kan godt starte. Noen ganger er jeg ikke redd for det er så mange før meg som dødd, og mange jeg er glad i har dødd. og jeg vil til dem.

andre ganger er jeg livredd siden jeg vil oppleve nye ting, være med venner og familie som lever.

Hva med dere?

Noen ganger er jeg veldig redd for å dø, det er en del av angsten når den er der. Andre ganger kan jeg glede meg til å dø, nettopp for å møte igjen kjente og kjære. Vet de venter der på meg, men jeg vil ikke dø enda.

Skrevet

Jeg tenker ofte at jeg kommer til et slags "helvete" (hva nå det måtte være), selv om jeg er troende ateist.

Skrevet

Hvorfor? Hvorfor ikke?

Hva med dere?

Hei!

For min egen del er jeg ikke redd.

Jeg har imidlertid ansvar for barn og vil og kan ikke dø.

Man "treffer" nok ingen etter døden :-) man inngår kun i et stoffkretsløp.

Andre organismer får tilgang på ditt karbon :-) uten at jeg tror det er en bevissthet rundt det.

Skrevet

Jeg er ikke redd for døden. Når jeg er død har jeg ikke lenger noen bevissthet om verken liv, død eller noe annet, så å være redd for døden er unødvendig.

Men jeg er redd for tanken på at barna mine skal oppleve å miste moren sin.

Skrevet

Interessant spørsmål egentlig.

Jeg er redd for å dø i den forstand at å dø ville vært totalt uønsket. Dette har en rekke årsaker:

- Det er så mye i livet jeg har lyst til å oppleve

- Familien min trenger meg, og jeg ønsker å være der for dem

- Jeg er så heldig og priviligert at jeg har alt jeg trenger. En sunn helse, en god jobb, en god utdannelse, et fint sted å bo, gode venner, god familie, osv. Det gjør at jeg fullt ut kan nyte det livet mitt har å tilby.

- Jeg føler at jeg har min "plass" på jorden og jeg mener at ved å leve kan jeg gjøre en forskjell ved å hjelpe andre, osv.

Med andre ord, jeg har nok mer lyst til å leve enn jeg er redd for akkurat det å dø. Men det vesentlige er vel å akseptere at vi ikke aner når vi skal dø og hva vi skal dø av. En helt annen sak er dette med frykt for å kunne ta livet sitt. DET er jeg redd for. Det ville vært fullstendig forferdelig.

Skrevet

Det hender jeg tar meg selv i fersken, ved å like livet. Jeg er ikke så fryktelig redd for døden, men jeg er redd for å bli syk og få en kjip dødsprosess. Mere enn selve døden, jeg regner med det er akkurat det samme som venter meg etter døden, som det var før jeg ble unnfanget, nemlig ingenverdens ting.

Skrevet

Syns det er rart ikke flere frykter svovelhelvetet, jeg. Det er det jeg tenker på. Ja, altså når jeg tenker på døden, da. Merkelig at jeg tenker sånn siden jeg er ateist og skeptiker. Følelser har vel ikke noe med tanken å gjøre, da.

Lykke til med å bli til ingenting. Det er jo en lystig tanke det og, igrunnen.

Skrevet

Jeg synes det er rart at (det virker som) mennesker som er glad i livet sitt, i liten grad frykter døden, mens de som er ulykkelige, samtidig er redde for å dø. Det burde nesten vært omvendt.

Skrevet

Jeg synes det er rart at (det virker som) mennesker som er glad i livet sitt, i liten grad frykter døden, mens de som er ulykkelige, samtidig er redde for å dø. Det burde nesten vært omvendt.

Kan ha noe med "kravstorhet" å gjøre. Er man for kravstor blir man "ulykkelig". Og er redd for å dø, fordi man vil ha mer. Har man imidlertid lært seg å være fornøyd med det man har, forsoner man seg lettere med døden.

Skrevet

Lykke til med å bli ingenting?

Du trenger å lære deg manerer...

Skrevet

????

Anonymous poster hash: 7280f...518

Skrevet

Ja, du har rett. Beklager, det var ikke det som var meningen. Jeg mente bare at tanken på å "forsvinne" når man dør ikke er behagelig.

Skrevet

Hvorfor? Hvorfor ikke?

Nei, det er vel ikke værre enn å sovne og aldri våkne opp igjen.

Anonymous poster hash: 7280f...518

Skrevet (endret)

No problem Tullekoppen! :) 

Endret av serenity777
Skrevet

Jeg er redd for å dø og vite at jeg er død på en måte. Det er min aller største frykt!

Anonymous poster hash: fd367...739

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...