Gå til innhold

Tykt blod


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Rart spørsmål, men saken er at jeg så noen kutte seg, jeg ventet så på at blodet skulle renne, men nei, det ble isteden liggende son en tykk klump.

Forbauset sa jeg" du blør" og personen gikk for å ta plaster rense, jeg sa så" blodet renner ikke" og personen så på meg, jeg smilte så.

Jeg glemmer jo ikke dette, jeg har selv kuttet meg slik og blodet renner fort.

Prøvd å surfe tykt blod... Men med lite gode resultat, lurer nå på, kan mennesker ha såpass tykt blod, feks ved enkelte sykdommer og tilstander?

Dagen etter gikk en flue lenge rundtn på personens fot, jeg sa så" du har en flue på foten" personen/menneskeke sa så" Å ja" jeg sa så " kjente du ikke fluen?" Personen svarte " nei"

Så tenkte jeg, hm nedsatt følsomhet.

Jeg lurer nå på kan man SE tykt blod??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror vel at det korte svaret er nei.

 

Hvor mye blod som renner ved en skade kommer vel mest an på hvordan skaden er, om det er mange blodårer (og hvilke) der man skader seg, hvor lang vei blodet har til overflaten, osv.

 

Men for å nyansere det litt. Det finnes medisiner som hindrer blodets evne til å koagulere (via forskjellige mekanismer, f.eks er det forskjell på acetylsalisylsyre (som brukes for å forhindre blodpropper i pulsårer) og warfariner (som brukes til å forhindre blodpropper i vener). Men disse medisinene gjør ikke blodet fysisk tykt eller tynt, de hindrer bare ulike mekanismer for blodpropper. Alle mennesker har jo ulike mengder av røde blodlegemer, proteiner, blodplater, osv. som vel påvirker blodets tykkelse men ikke så mye at du faktisk ser forskjell.

 

Dette med en flue på foten. Det kommer nok veldig an på hvilket fokus du har. Hvis du sitter i andre tanker, så noterer du deg sjelden en flue på foten. Om du derimot har stort fokus på alle de små tingene som skjer i kroppen, så merker du nok fluen bedre også.

 

Du kan jo sette deg i ett minutt med lukkede øyne og kjenne etter alle småsmerter, sting og ubehag du kan føle i kroppen. Det er nokså mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel at det korte svaret er nei.

Hvor mye blod som renner ved en skade kommer vel mest an på hvordan skaden er, om det er mange blodårer (og hvilke) der man skader seg, hvor lang vei blodet har til overflaten, osv.

Men for å nyansere det litt. Det finnes medisiner som hindrer blodets evne til å koagulere (via forskjellige mekanismer, f.eks er det forskjell på acetylsalisylsyre (som brukes for å forhindre blodpropper i pulsårer) og warfariner (som brukes til å forhindre blodpropper i vener). Men disse medisinene gjør ikke blodet fysisk tykt eller tynt, de hindrer bare ulike mekanismer for blodpropper. Alle mennesker har jo ulike mengder av røde blodlegemer, proteiner, blodplater, osv. som vel påvirker blodets tykkelse men ikke så mye at du faktisk ser forskjell.

Dette med en flue på foten. Det kommer nok veldig an på hvilket fokus du har. Hvis du sitter i andre tanker, så noterer du deg sjelden en flue på foten. Om du derimot har stort fokus på alle de små tingene som skjer i kroppen, så merker du nok fluen bedre også.

Du kan jo sette deg i ett minutt med lukkede øyne og kjenne etter alle småsmerter, sting og ubehag du kan føle i kroppen. Det er nokså mye.

Hei!

Ja tenkte nok det var sånn med blod :-)

Når det gjelder fluer.. Merker jeg de uansett hvor langt inne i lesingen jeg er :-) det kiler fryktelig,

Syk blir jeg sjelden og ofte blir jeg gjort oppmerksom på det:-)

Når det gjelder det tykke blodet jeg så, skal jeg undersøke litt til, det var masse blodårene der, personen det gjelder er alkoholisert og ikke særlig sunn, så kanskje er deg noe feil .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...