Gå til innhold

Hva er en diagnose?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Jeg vet at folk er veldig opptatt av trygdemisbruk, jeg. Du klarer nok ikke å overbevise meg om noe annet. For det første hører jeg stadig snakk om dette IRL. For det andre florerer internett med hatspropaganda om svindlerne.

Jeg får lyst til å spørre dem dette: "hvem ER alle disse svindlerne? Snakker dere om de som ikke er åpne om sine diagnoser, og ikke ønsker å opplyse alle om deres lidelser?"

Kan godt hende folk tror jeg er en svindler, i alle fall nå som jeg er tålig bra. Men jeg hadde ikke klart å jobbe jeg da, hadde du?

Skrevet

Jeg vil tro at cirka hver 3.person fyller kriteriene for en eller annen psykiatrisk diagnose. Det finnes jo også mange "lettere" diagnoser.

Så det der stigmaet rundt psykiske lidelser er basert på en stor misforståelse.

Skrevet

Jeg vil tro at cirka hver 3.person fyller kriteriene for en eller annen psykiatrisk diagnose (inkludert dem som selv jobber i helsevesenet). Det finnes jo også mange "lettere" diagnoser.

Så det der stigmaet rundt psykiske lidelser er basert på en stor misforståelse.

Skrevet

Kan godt hende folk tror jeg er en svindler, i alle fall nå som jeg er tålig bra. Men jeg hadde ikke klart å jobbe jeg da, hadde du?

Tror nok jeg ville klart det hadde jeg hatt større viljestyrke, ja. Tenk på de som går alene til Nordpolen. Det meste er faktisk mulig for de fleste.

stjernestøv
Skrevet

Tror nok jeg ville klart det hadde jeg hatt større viljestyrke, ja. Tenk på de som går alene til Nordpolen. Det meste er faktisk mulig for de fleste.

Ja det er vel det....

Skrevet

Hva med schizoaffektiv lidelse, da? Ingen har hørt begrepet før. Kan jo si at det er "litt schizofreni og litt bipolar". Tror ikke folk ville tatt det så veldig seriøst, akkurat... de ville bare få større negative tanker ovenfor psykiatrien, og, som finner opp noe som inkonsekvente greier som det.

Jeg synes du bare roter når det gjelder dette temaet.

Skrevet

Jeg synes du bare roter når det gjelder dette temaet.

Din tematikk med at jeg driver med "tankesurr" er vel ikke helt topic heller.

Skrevet

Bidrar du ikke her til videreføring av stigma når du her sidestiller schizofreni og "regelrett galskap"? Også schizofreni har varierende alvorlighetsgrad. De som er velfungerende - til tross for sin schizofreni - er kanskje noen av dem som har vanskeligst for å være åpne om sin diagnose.

Dette er jeg veldig enig i. Jeg kan kjenne meg godt igjen i dette med å være tilbakeholden om min diagnose. Jeg har aldri vært eller følt meg "gal" selvom jeg er diagnostisert med schizofreni. Det er mange avskygninger, og vi er mange som er velfungerende også. Jeg kjenner at jeg blir lei meg og provosert når mennesker uttaler seg om diagnosen uten å ha godt nok grunnlag til det. Da kjenner jeg at jeg gremmer meg...

Skrevet

Hvordan får man bort en diagnose om man ikke liker den? Jeg vil ikke ha diagnosen min på meg.

Skrevet

Hvordan får man bort en diagnose om man ikke liker den? Jeg vil ikke ha diagnosen min på meg.

Akkurat når det gjelder diagnoser, så spiller det i utgangspunktet ingen rolle hva du liker og ikke liker. Men  dersom du holder godt fast ved det i deg som ønsker å være frisk, som skal gå på skolen og som har lyst til å leve et godt liv, så spiller diagnosen mindre rolle.

Skrevet

Akkurat når det gjelder diagnoser, så spiller det i utgangspunktet ingen rolle hva du liker og ikke liker. Men  dersom du holder godt fast ved det i deg som ønsker å være frisk, som skal gå på skolen og som har lyst til å leve et godt liv, så spiller diagnosen mindre rolle.

Hva er poenget å ha en diagnose når man vil være normal?

Skrevet

Hva er poenget å ha en diagnose når man vil være normal?

De fleste med diagnoser vil nok aller helst være "normale".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...