Gjest Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Er det spesielle typer musikk som egner seg spesielt til å dempe indre uro? Jeg har vært fri det lenge nå, men det begynte igjen når jeg var på jobb idag. Jeg er redd for tilbakefall, men håper det ikke er det. Vil helst unngå å ta sobril, så derfor spør jeg om noen har forslag til musikk jeg kan prøve. Hvorfor dukker uroen opp igjen? Er det noe jeg kan gjøre for å unngå det? 0 Siter
slabbedask Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 (endret) Prøv med noe ambient, feks. Music for Airports av Brian Eno: http://www.youtube.com/watch?v=RfKcu_ze-60 Endret 9. august 2013 av slabbedask 0 Siter
ekte nick Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Kanskje du skulle kontakte en musikkterapeut, som kan hjelpe deg å finne fram til musikk som er god for deg? Det er jo en egen utdanning/yrke. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Mozart er klart best mot uro. Du kan starte med 2. sats av klarinettkonserten KV 622. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Mozart er klart best mot uro. Du kan starte med 2. sats av klarinettkonserten KV 622. Søt du NHD 0 Siter
Snowhvite1 Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Jeg synes Enigma er veldig beroligende og avslappende. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Dette er ikke mitt beste tips, men klart bedre enn tipset til psykiatern. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Jeg synes Enigma er veldig beroligende og avslappende. Enig 0 Siter
Gjest Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Mozart er klart best mot uro. Du kan starte med 2. sats av klarinettkonserten KV 622. Mener du det seriøst? Jeg klarte ikke å høre på mozart når vi var nødt til det på skolen. Jeg prøver det nå, men klarte ikke å finne frem til akkurat det du foreslo. 0 Siter
slabbedask Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Dette er ikke mitt beste tips, men klart bedre enn tipset til psykiatern. Det der er vel mest for folk med ADHD. 0 Siter
slabbedask Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Mener du det seriøst? Jeg klarte ikke å høre på mozart når vi var nødt til det på skolen. Jeg prøver det nå, men klarte ikke å finne frem til akkurat det du foreslo. http://www.youtube.com/watch?v=dKIhejbuleE 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Det der er vel mest for folk med ADHD. Hehe, ja, jeg bare kødder jo. Men. Jeg hater klassisk. 0 Siter
slabbedask Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Hehe, ja, jeg bare kødder jo. Men. Jeg hater klassisk. Jeg liker noe klassisk, men misliker Mozart sterkt. Alt for mange noter. 0 Siter
ekte nick Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Jeg er glad i klassisk, men er uenig med Dahl i at Mozart nødvendigvis er beroligende. Hvis jeg ønsker å roe meg, er det ikke Mozart jeg setter på. Derimot er Vivaldi beroligende synes jeg. Ellers finnes det mange CD´er å få kjøpt med beroligende musikk, det kan være alt fra guidete avslapningsøvelser med musikk, meditasjoner, eller lyd av bølgeskvulp, eller rett og slett beroligende musikk. Forsøk feks på en helsekostmusikk eller over nettet. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Jeg liker noe klassisk, men misliker Mozart sterkt. Alt for mange noter. Jeg kan like (slikt som) dette: 0 Siter
Colette Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Er det spesielle typer musikk som egner seg spesielt til å dempe indre uro? Jeg har vært fri det lenge nå, men det begynte igjen når jeg var på jobb idag. Jeg er redd for tilbakefall, men håper det ikke er det. Vil helst unngå å ta sobril, så derfor spør jeg om noen har forslag til musikk jeg kan prøve. Hvorfor dukker uroen opp igjen? Er det noe jeg kan gjøre for å unngå det? Jeg skjønner ikke helt hvordan noen kan forvente å føle seg rolig hele døgnet - hver dag - uke etter uke - år etter år. Vi er da ikke roboter Bare mennesker. Og en viss uro og følelse av ubehag hører da bare med i et liv - innimellom? 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Jeg skjønner ikke helt hvordan noen kan forvente å føle seg rolig hele døgnet - hver dag - uke etter uke - år etter år. Vi er da ikke roboter Bare mennesker. Og en viss uro og følelse av ubehag hører da bare med i et liv - innimellom? Og du vet hvor terskelen for å kalle det "uro" for trådstarter ligger... fordi? 0 Siter
Colette Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Og du vet hvor terskelen for å kalle det "uro" for trådstarter ligger... fordi? Jeg vet hvor min egen terskel for "uro" ligger, og den et temmelig høy i perioder. Men jeg regner det som noe jeg må leve med siden jeg har vært sånn siden jeg var barn. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Jeg vet hvor min egen terskel for "uro" ligger, og den et temmelig høy i perioder. Men jeg regner det som noe jeg må leve med siden jeg har vært sånn siden jeg var barn. Åh. Så fint at du har disse store erfaringene med uro, da, slik at du kan bruke de til å veilede andre i forhold til hvor mye uro de bør tåle før de setter på noe musikk for å slappe mer av. 0 Siter
Colette Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Åh. Så fint at du har disse store erfaringene med uro, da, slik at du kan bruke de til å veilede andre i forhold til hvor mye uro de bør tåle før de setter på noe musikk for å slappe mer av. Beklager hvis det ble oppfattet sånn. Men jeg har ingen forventninger til at et liv skal bestå av å føle ro og velbehag hele tiden, og jeg synes det er en urealistisk forventning. Men det er meg da 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.