Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det spesielle typer musikk som egner seg spesielt til å dempe indre uro? Jeg har vært fri det lenge nå, men det begynte igjen når jeg var på jobb idag. Jeg er redd for tilbakefall, men håper det ikke er det. Vil helst unngå å ta sobril, så derfor spør jeg om noen har forslag til musikk jeg kan prøve.

Hvorfor dukker uroen opp igjen? Er det noe jeg kan gjøre for å unngå det?

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• TulleKoppen

28

• Colette

27

• AnonymBruker

15

Skrevet (endret)

Prøv med noe ambient, feks. Music for Airports av Brian Eno:

http://www.youtube.com/watch?v=RfKcu_ze-60

Endret av slabbedask
Skrevet

Kanskje du skulle kontakte en musikkterapeut, som kan hjelpe deg å finne fram til musikk som er god for deg? Det er jo en egen utdanning/yrke.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mozart er klart best mot uro.

Du kan starte med 2. sats av klarinettkonserten KV 622.

stjernestøv
Skrevet

Søt du NHD :)

Skrevet

Jeg synes Enigma er veldig beroligende og avslappende.

Skrevet

Dette er ikke mitt beste tips, men klart bedre enn tipset til psykiatern.

stjernestøv
Skrevet

Jeg synes Enigma er veldig beroligende og avslappende.

Enig :)

Skrevet

Mener du det seriøst? Jeg klarte ikke å høre på mozart når vi var nødt til det på skolen. Jeg prøver det nå, men klarte ikke å finne frem til akkurat det du foreslo.

Skrevet

Dette er ikke mitt beste tips, men klart bedre enn tipset til psykiatern.

Det der er vel mest for folk med ADHD.

Skrevet

Mener du det seriøst? Jeg klarte ikke å høre på mozart når vi var nødt til det på skolen. Jeg prøver det nå, men klarte ikke å finne frem til akkurat det du foreslo.

http://www.youtube.com/watch?v=dKIhejbuleE

Skrevet

Det der er vel mest for folk med ADHD.

Hehe, ja, jeg bare kødder jo. Men. Jeg hater klassisk.

Skrevet

Hehe, ja, jeg bare kødder jo. Men. Jeg hater klassisk.

Jeg liker noe klassisk, men misliker Mozart sterkt. Alt for mange noter.

Skrevet

Jeg er glad i klassisk, men er uenig med Dahl i at Mozart nødvendigvis er beroligende. Hvis jeg ønsker å roe meg, er det ikke Mozart jeg setter på. Derimot er Vivaldi beroligende synes jeg. 

Ellers finnes det mange CD´er å få kjøpt med beroligende musikk, det kan være alt fra guidete avslapningsøvelser med musikk, meditasjoner, eller lyd av bølgeskvulp, eller rett og slett beroligende musikk. Forsøk feks på en helsekostmusikk eller over nettet.

Skrevet

Jeg liker noe klassisk, men misliker Mozart sterkt. Alt for mange noter.

Jeg kan like (slikt som) dette:

Skrevet

Er det spesielle typer musikk som egner seg spesielt til å dempe indre uro? Jeg har vært fri det lenge nå, men det begynte igjen når jeg var på jobb idag. Jeg er redd for tilbakefall, men håper det ikke er det. Vil helst unngå å ta sobril, så derfor spør jeg om noen har forslag til musikk jeg kan prøve.

Hvorfor dukker uroen opp igjen? Er det noe jeg kan gjøre for å unngå det?

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen kan forvente å føle seg rolig hele døgnet - hver dag - uke etter uke - år etter år.  Vi er da ikke roboter :huh:  Bare mennesker.  Og en viss uro og følelse av ubehag hører da bare med i et liv - innimellom?

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen kan forvente å føle seg rolig hele døgnet - hver dag - uke etter uke - år etter år.  Vi er da ikke roboter :huh:  Bare mennesker.  Og en viss uro og følelse av ubehag hører da bare med i et liv - innimellom?

Og du vet hvor terskelen for å kalle det "uro" for trådstarter ligger... fordi?

Skrevet

Og du vet hvor terskelen for å kalle det "uro" for trådstarter ligger... fordi?

Jeg vet hvor min egen terskel for "uro" ligger, og den et temmelig høy i perioder.  Men jeg regner det som noe jeg må leve med siden jeg har vært sånn siden jeg var barn.

Skrevet

Jeg vet hvor min egen terskel for "uro" ligger, og den et temmelig høy i perioder.  Men jeg regner det som noe jeg må leve med siden jeg har vært sånn siden jeg var barn.

Åh. Så fint at du har disse store erfaringene med uro, da, slik at du kan bruke de til å veilede andre i forhold til hvor mye uro de bør tåle før de setter på noe musikk for å slappe mer av.

Skrevet

Åh. Så fint at du har disse store erfaringene med uro, da, slik at du kan bruke de til å veilede andre i forhold til hvor mye uro de bør tåle før de setter på noe musikk for å slappe mer av.

Beklager hvis det ble oppfattet sånn. Men jeg har ingen forventninger til at et liv skal bestå av å føle ro og velbehag hele tiden, og jeg synes det er en urealistisk forventning.  Men det er meg da :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...