Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på om det å bruke Sobril 5 mg, èn gang daglig, 3 ganger i uka, over lengre tid (måneder/ periodevis), kan føre til avhengighet?

Jeg har god effekt av denne dosen, men ønsker ikke ta den hver dag, pga toleranse og at det ikke er nødvendig. Mvh Beverly

Skrevet

Finnes ikke Sobril bare i 10 mg tabletter?

Jeg er ingen lege, men jeg ville nok aldri anbefalt noen å bruke benzodiazapiner til fast bruk. Avhengighet er jo en ting å tenke på, og når du har brukt den en stund får du jo toleranse og da har jo ikke medisinen noe virkning.

Skrevet

Deler 10 mg i to.

Men vet ikke om toleranse utvikles når man ikke bruker det hver dag.

Etter det jeg har lest, er jo alle forskjellige. Noen som har gått på den samme dosen benzo i flere år, uten behov for å øke.

YoplaitDouble
Skrevet

Er ikke SSRI en bedre langtidsløsning? Det gir deg dessuten mye mer "naturlig" fjerning av angst ved at du ikke føler deg dopet eller fjern.

Skrevet

Ikke for meg, dessverre. Har prøvd det meste av SSRI, i løpet av en treårsperiode.

Ble meget syk, fikk hallusinasjoner av Efexor, depersonalisering av samtlige + tidoblet angst som vedvarte i årevis etter slutt.

Eneste antidepressiva som virker på meg (uten skumle bivirkninger) som også virker angstdempende er Surmontil i lave doser. (blir ikke sløv av lave doser)

For meg virker det på min GAD, men ikke panikk, eller sterkere angst.

Sobril blir jeg ikke sløv av i det hele tatt. Heller motsatt. Føler meg mer som meg selv.

Hadde derfor vært fint om det gikk an å ta det i perioder, i veldig små doser (5 mg), uten fare.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er så lavt forbruk at du kan ta det helt med ro.

Vær obs hvis forbruket stiger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...