Gå til innhold

Er jeg overmedisinert? NHD/andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fremdeles store psykiske problemer.

Men går på wellbutrin, seroquel, valergan, lamictal, abilify, cipralex, liothyronin, og levaxin.

Er det på tide å kreve en nedtrapping med evt innleggelse?

Kan jeg?

Anonymous poster hash: 6a314...187

Skrevet

Men går på wellbutrin, seroquel, valergan, lamictal, abilify, cipralex, liothyronin, og levaxin.

Vil bare legge til at jeg er diagnostisert med upf og eupf. Har brukt medisiner siden jeg var ganske ung. Har opplevd mange traumer men har bra hjelpeapparat rundt meg. Sliter i hovedsak med relasjoner. Håper veldig på svar.

Kan jeg?

Skrevet

Kan jeg?

Det hørtes ut som veldig mye medisiner i hvert fall, du kunne jo spurt om å kutte ut noen.

Skrevet

Det hørtes ut som veldig mye medisiner i hvert fall, du kunne jo spurt om å kutte ut noen.

Jeg skal det. Men kan behandler motsette seg det? Jeg ønsker en innleggelse hvor medisinene blir trappet ned. Bør ikke behandler høre på meg? Jeg har aldri vært under tvang heller. De har bare satt meg på de medisiner jeg har ønsket. Men nå skjønner jeg at det er for mye.

Skrevet

Jeg skal det. Men kan behandler motsette seg det? Jeg ønsker en innleggelse hvor medisinene blir trappet ned. Bør ikke behandler høre på meg? Jeg har aldri vært under tvang heller. De har bare satt meg på de medisiner jeg har ønsket. Men nå skjønner jeg at det er for mye.

Klart behandleren må høre på deg, de kan råde til medisiner men det er du som bestemmer hva du skal ta. Og du bør få innleggelse hvis du trenger det.

Skrevet

Klart behandleren må høre på deg, de kan råde til medisiner men det er du som bestemmer hva du skal ta. Og du bør få innleggelse hvis du trenger det.

Enig med deg, men behandleren min har en egen evne til å overtale meg og ikke ta meg alvorlig føler jeg. Kanskje bare noe jeg føler. Men jeg trenger hans støtte på dette. For jeg er så engstelig selv. Har tross alt gått på medisiner lenge. På tide å prøve meg med mindre. Så i en tråd her at mye medisiner kan ha motsatt effekt. Tror det er litt sånn med meg også. Og jeg vil ha igjen meg selv..

Skrevet

Enig med deg, men behandleren min har en egen evne til å overtale meg og ikke ta meg alvorlig føler jeg. Kanskje bare noe jeg føler. Men jeg trenger hans støtte på dette. For jeg er så engstelig selv. Har tross alt gått på medisiner lenge. På tide å prøve meg med mindre. Så i en tråd her at mye medisiner kan ha motsatt effekt. Tror det er litt sånn med meg også. Og jeg vil ha igjen meg selv..

Forklar dette til behandleren din og si du vil bli tatt på alvor, de er jo der for å høre på pasientene. De kan komme med råd men husk at det er du som bestemmer, lykke til :)

Skrevet

Forklar dette til behandleren din og si du vil bli tatt på alvor, de er jo der for å høre på pasientene. De kan komme med råd men husk at det er du som bestemmer, lykke til :)

Det skal jeg gjøre. Takk for svar!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ingen kan gi deg et fornuftig svar på dette med de knappe opplysningene du gir.

For i det hele tatt å kunne vurdere dette trenger en minst:

Diagnose(ne).

Nåværende symptomer (det blir for unøyaktig med "fortsatt store psykiske problemer")

Dose på nåværende medisiner.

Sykehistorien som ledet til at du stadig ble satt på nye medisiner.

Hva var effekten/endringen for hver medisinendring?

Skrevet

Diagnose(ne).

Diagnosene mine er eupf samt unnvikende pf. Har også hatt en Ptsd, men det begynner å bli bedre nå.

Nåværende symptomer (det blir for unøyaktig med "fortsatt store psykiske problemer")

Nåværende symptomer er angst i relasjoner, spesielt ift kjæreste. Men dette har blitt mye bedre siste halvåret. Jeg er nesten ikke utagerende i det hele tatt lenger. Men. Sliter med sosial angst og agorafobi. Har også hatt tilbakevendende depresjoner men det har også blitt bedre.

Doser er;

Wellbutrin; 300 mg

Cipralex; 20 mg

Abilify; 15 mg

Lamictal; 600 mg

Valergan; 30 mg

Seroquel; 100 mg

Levaxin; 100 mcg - 200 to gng uka

Liothyronin; 20 mcg

For å være ærlig så er det stort sett jeg som har kommet med ønsker og dette har vært greit for legen min. Men så har jeg aldri hatt veldig god effekt av medisinene, angsten og depresjonen ble jeg ikke kvitt. Jeg hatt angst siden barneår og ble mobbet på skolen. Jeg ble utsatt for omsorgssvikt hjemme og senere overgrep. Jeg begynte relativt tidlig med medisiner. Så jeg har ikke fått erfare livet uten.

Effekten kom allerede ved små doser lamictal. Ble økt etter at det ble tatt serumprøver. Cipralex gjorde meg mindre deprimert og jeg fikk mer energi. Men hjalp ikke på angsten. Wellbutrin har jeg ikke kjent noe fra eller til. Det gjelder også abilify. Seroquel har jeg veldig god effekt på men har blitt feit av den. Valergan fungerer bra.

Håper dette var utfyllende nok.

Hvis det er fornuftig ønsker jeg en innleggelse for nedtrapping.

Skrevet

Diagnose(ne).

Diagnosene mine er eupf samt unnvikende pf. Har også hatt en Ptsd, men det begynner å bli bedre nå.

Nåværende symptomer er angst i relasjoner, spesielt ift kjæreste. Men dette har blitt mye bedre siste halvåret. Jeg er nesten ikke utagerende i det hele tatt lenger. Men. Sliter med sosial angst og agorafobi. Har også hatt tilbakevendende depresjoner men det har også blitt bedre.

Doser er;

Wellbutrin; 300 mg

Cipralex; 20 mg

Abilify; 15 mg

Lamictal; 600 mg

Valergan; 30 mg

Seroquel; 100 mg

Levaxin; 100 mcg - 200 to gng uka

Liothyronin; 20 mcg

For å være ærlig så er det stort sett jeg som har kommet med ønsker og dette har vært greit for legen min. Men så har jeg aldri hatt veldig god effekt av medisinene, angsten og depresjonen ble jeg ikke kvitt. Jeg hatt angst siden barneår og ble mobbet på skolen. Jeg ble utsatt for omsorgssvikt hjemme og senere overgrep. Jeg begynte relativt tidlig med medisiner. Så jeg har ikke fått erfare livet uten.

Effekten kom allerede ved små doser lamictal. Ble økt etter at det ble tatt serumprøver. Cipralex gjorde meg mindre deprimert og jeg fikk mer energi. Men hjalp ikke på angsten. Wellbutrin har jeg ikke kjent noe fra eller til. Det gjelder også abilify. Seroquel har jeg veldig god effekt på men har blitt feit av den. Valergan fungerer bra.

Håper dette var utfyllende nok.

Hvis det er fornuftig ønsker jeg en innleggelse for nedtrapping.

Beklager at dette ble litt rotete.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Se der ja. Der kom det opplysninger som det er mulig å jobbe med. Skryt :-)

Det er ingen grunn til at du skal innlegges for nedtrapping.

Som du skriver, er det Abilify og Wellbutrin du sannsynligvis kan klare deg uten. Hvis jeg skulle råde deg, ville jeg anbefalt Wellbutrin 150 mg i to uker for så å ta det bort. Deretter fjerne Abilify - enten brått eller med 5 mg hver annen uke. Evt kan du ta Abilify først og Wellbutrin deretter. Det er klart best at du rådfører deg med din egen lege.

Vallergan: Husk å legge inn 3-4 dager uten hver 3-4 uke for at den skal få tilbake sin effekt.

Til andre brukere som evt leser dette: Såpass må en vite for å kunne si noe fornuftig om medisinering.

Skrevet

Se der ja. Der kom det opplysninger som det er mulig å jobbe med. Skryt :-)

Det er ingen grunn til at du skal innlegges for nedtrapping.

Som du skriver, er det Abilify og Wellbutrin du sannsynligvis kan klare deg uten. Hvis jeg skulle råde deg, ville jeg anbefalt Wellbutrin 150 mg i to uker for så å ta det bort. Deretter fjerne Abilify - enten brått eller med 5 mg hver annen uke. Evt kan du ta Abilify først og Wellbutrin deretter. Det er klart best at du rådfører deg med din egen lege.

Vallergan: Husk å legge inn 3-4 dager uten hver 3-4 uke for at den skal få tilbake sin effekt.

Til andre brukere som evt leser dette: Såpass må en vite for å kunne si noe fornuftig om medisinering.

Takk for det og takk for svar :-)

Skal også rådføre meg med egen lege, som du råder meg til.

Dette var til god hjelp :-)

Skrevet

Takk for det og takk for svar :-)

Skal også rådføre meg med egen lege, som du råder meg til.

Dette var til god hjelp :-)

Beklager at jeg svarte deg uten å ha peiling.

Skrevet

Beklager at jeg svarte deg uten å ha peiling.

Ikke noe å beklage :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...