Gå til innhold

Blir jeg sykere av dette (alkohol)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har logget hva jeg drikker av alkohol den siste uken. Det er nok en ganske typisk uke for meg. Jeg lurer på om det har en negativ effekt på sykdommen min (en merkbar effekt). Det jeg sliter med er kort fortalt affektive svingninger og selvhenføringer. Av psykofarmaka bruker jeg Zeldox, Lamictal og Truxal. Hvis dette forbruket åpenbart er skadelig for meg, er jeg villig til å teste ut et mindre forbruk. Her kommer ukas oversikt (én enhet tilsvarer i denne sammenhengen den samme mengde alkohol som 40 cl 40% drikke, altså 16 ml alkohol):

--------------------------------
Mandag   (05/08) :  3,19 enheter
Tirsdag  (06/08) :  1,47 enheter
Onsdag   (07/08) :  0,00 enheter
Torsdag  (08/08) :  2,81 enheter
Fredag   (09/08) :  3,98 enheter
Lørdag   (10/08) :  3,98 enheter
Sømdag   (11/08) :  0,00 enheter
Sum     (uke 32) : 15,43 enheter
Skrevet

Jeg tror det har mye med hensikten med denne drikkingen.

Om det har vært noen utepils med kompiser i sommervarmen, eller driver du mer eller mindre konsekvent og selvmedisinerer deg med alkohol?

Med 2 typer AP og Lamictal ville jeg vært meget forsiktig med alkoholinntaket. Virker som du drikker nesten daglig og det er mildt sagt en elendig uvane. Alkohol vil i det lange løp gjøre deg mer deprimert.

Mitt ikke-profesjonelle råd: Ta en pils eller to i godt selskap, med venner. Kutt enhver form for drikking alene.

Skrevet

Ingen av delene, jeg drikker fordi det smaker godt. Alene, ja, men jeg merker jo ingen "effekt". Jeg er en stor kar...

Hvorfor ville du være forsiktig med inntaket i forhold til medisinene? Påvirkes de medisinene av disse mengdene alkohol, som egentlig er beskjedne i forhold til andre med alkoholproblemer bruker?

Ja, jeg sier ikke at det er sunt, nei. Men jeg mener å ha lest noe om en grense på 4 enheter her inne. Det kan jo ha vært ment om det gjaldt drikking nå og da, og ikke 5 dager i uken. Men det er derfor jeg spør. :-)

Jeg har ingen å drikke øl med. :-) Syns det er fint med en belønning. Men jeg bør vel redusere, ja.

Takk for svar, issomethingwrong. :-)

Skrevet

Har aldri skjønt meg på det og sitte å drikke alkohol alene.... Alkohol er en sosial drikk...... det høres ikke sunt ut å drikke så mye som du gjør...

Skrevet

Har aldri skjønt meg på det og sitte å drikke alkohol alene.... Alkohol er en sosial drikk...... det høres ikke sunt ut å drikke så mye som du gjør...

Du har kanskje ikke skjønt at noen drikker det fordi det smaker godt i munnen, ikke fordi de skal ruse seg...  :rolleyes:

Skrevet (endret)

Her kommer ukas oversikt (én enhet tilsvarer i denne sammenhengen den samme mengde alkohol som 40 cl 40% drikke, altså 16 ml alkohol):

Mandag   (05/08) :  3,19 enheter
Tirsdag  (06/08) :  1,47 enheter
Onsdag   (07/08) :  0,00 enheter
Torsdag  (08/08) :  2,81 enheter
Fredag   (09/08) :  3,98 enheter
Lørdag   (10/08) :  3,98 enheter
Sømdag   (11/08) :  0,00 enheter
Sum     (uke 32) : 15,43 enheter

Jeg får ikke helt tak på hva du har drukket egentlig. 3,19, 3,98 og 1,47 enheter - det var veldig så på desimalen du måler enheter? Bruker du denne måleenheten http://no.wikipedia.org/wiki/Alkoholenhet , sånn at det du har drukket er hhv litt over 3, en og en halv, nesten 3 og 4 pils? I såfall er det jo ikke mye, selv om det neppe er det beste å fortsette med i din situasjon. 

Endret av Kayia
Skrevet (endret)

Jeg får ikke helt tak på hva du har drukket egentlig. 3,19, 3,98 og 1,47 enheter - det var veldig så på desimalen du måler enheter? Bruker du denne måleenheten http://no.wikipedia.org/wiki/Alkoholenhet , sånn at det du har drukket er hhv litt over 3, en og en halv, nesten 3 og 4 pils? I såfall er det jo ikke mye, selv om det neppe er det beste å fortsette med i din situasjon. 

Det er riktig forstått. Nei, det er ikke regnet som "skadelig forbruk av alkohol" av WHO, men jeg begynner å tvile på om det er det smarteste jeg kan drive på med.

EDIT

Jeg måler ikke, jeg regner ut etter hva det står på flaska/boksen.

Endret av TulleKoppen
Skrevet

Du har kanskje ikke skjønt at noen drikker det fordi det smaker godt i munnen, ikke fordi de skal ruse seg...  :rolleyes:

Vel, det er neppe derfor du MÅ drikke alkoholholdige drikker hver dag?

Jeg har ikke vært full på 17 år, så der tar du feil ;)

Det finnes mye annet som smaker minst like godt som alkohol, men det har jo ikke samme effekten...... Tenk litt over det du;)

Skrevet

Det er riktig forstått. Nei, det er ikke regnet som "skadelig forbruk av alkohol" av WHO, men jeg begynner å tvile på om det er det smarteste jeg kan drive på med.

EDIT

Kutt helt ut alkohol et par-tre uker da, og se om du merker noen forskjell.

Skrevet

Skjønner fremdeles ikke helt hvordan du kommer fram til enheter i størrelsesorden 3,19/ 3,98 jeg... Mulig jeg er verdens tregeste her nå, men drikker du én 0,33 liters pils (altså én liten pils) ELLER ett lite glass vin på 15 cl ELLER 4 cl 40% spritholdig drikke er dette én alkoholenhet.

Dette står det ikke noe om på flasken, dette må du selv omregne ut fra konsumert mengde/ styrke. 

Uansett: Er enig med de andre i at forbruket ditt høres skummelt ut, først og frems fordi du har vent deg til at du må ha det. Prøv uten et par uker, så ser du hvordan kropp og hode reagerer på å være alkoholfri. 

Skrevet

Ingen av delene, jeg drikker fordi det smaker godt. Alene, ja, men jeg merker jo ingen "effekt". Jeg er en stor kar...

Hvorfor ville du være forsiktig med inntaket i forhold til medisinene? Påvirkes de medisinene av disse mengdene alkohol, som egentlig er beskjedne i forhold til andre med alkoholproblemer bruker?

Ja, jeg sier ikke at det er sunt, nei. Men jeg mener å ha lest noe om en grense på 4 enheter her inne. Det kan jo ha vært ment om det gjaldt drikking nå og da, og ikke 5 dager i uken. Men det er derfor jeg spør. :-)

Jeg har ingen å drikke øl med. :-) Syns det er fint med en belønning. Men jeg bør vel redusere, ja.

Takk for svar, issomethingwrong. :-)

Eksakt hvorfor disse medisinene ikke skal kombineres med alkohol vet jeg ikke, men antar at noe av årsaken er at den dempende virkningen forsterkes. Det står jo i Felleskatalogen at alkohol bør unngås. Personlig tror jeg vel at en pils neppe kan skade, men større forbruk er nok uheldig.

Noe helt annet er jo at alkohol fungerer ganske dårlig som belønning, fordi den positive effekten du får samme dag, erstattes av en tilsvarende negativ effekt neste dag. 

Til slutt synes jeg det er utrolig trist at du ikke har noen å drikke øl med. Jeg tror nok at denne setningen kan være roten til mange av plagene dine. På sikt bør du ha som målsetning å komme deg litt mer ut, bli mer sosial og etablere bekjentskaper..

Skrevet

Har aldri skjønt meg på det å sitte og drikke alkohol alene.... Alkohol er en sosial drikk......

Du synes ikke det er ørlite moralistisk at vi som har partner og / eller venner vi kan drikke sammen med, mener det der? 

Nå tenker jeg absolutt ikke på trådstarter eller på å drikke omtrent hver eneste dag, men kan du ikke forstå at f.eks. en enslig person som jobber veldig mye og derfor ikke orker å være sosial ved hver eneste ukeslutt, kan tenke seg et glass rødvin eller to enkelte fredagskvelder, like mye som en som har en samboer å dele med?

Jeg synes det er litt rart at et par kan dele en treliter i løpet av helga uten å bli fordømt på noen måte, så lenge det ikke går ut over eventuelle barn - men hvis en person som tilfeldigvis er uten partner (eller med en partner som tilfeldigvis er bortreist) konsumerer en femtepart, er det plutselig "å sitte og drikke alkohol alene", som om det var snakk om å være avhengig.

Det er ikke for å angripe akkurat deg at jeg henger meg opp i dette, jeg har undret meg over dette fenomenet mange ganger (både på DOL og i RL) ellers også.  Jeg synes det er litt enkelt at folk som har partner eller mange venner eller begge deler, skal definere at de som ikke er like heldige, ikke skal kunne ta seg et par øl eller et vinglass eller to uten å ha observatører til stede.  Det er ikke alle som må drikke til det er tomt selv om de "sitter alene".  Hvorfor gjelder ikke den samme "regelen" for andre ikke spesielt sunne ting mange forbinder med fest, f.eks. potetgull? :P

Skrevet

Du synes ikke det er ørlite moralistisk at vi som har partner og / eller venner vi kan drikke sammen med, mener det der? 

....

Jeg synes det er litt enkelt at folk som har partner eller mange venner eller begge deler, skal definere at de som ikke er like heldige, ikke skal kunne ta seg et par øl eller et vinglass eller to uten å ha observatører til stede.  Det er ikke alle som må drikke til det er tomt selv om de "sitter alene".  Hvorfor gjelder ikke den samme "regelen" for andre ikke spesielt sunne ting mange forbinder med fest, f.eks. potetgull? :P

Godt poeng!

Skrevet

Merkelig utsagn (du som ellers er så klok!)...

Alkohol er da ikke kun en sosial drikk? Jeg synes både vin og øl smaker godt, og kan gjerne ta en boks øl når jeg sitter alene, eller en kveld vi sitter og ser på en film sammen (med ungene - mannen min er ikke glad i å se film). Jeg gjør det da fordi det smaker godt, ikke fordi det er sosialt.

Også vin kan jeg drikke alene, enten bare fordi det smaker godt, eller fordi det er deilig å slappe av med vin.

Selvsagt er det mye annet som smaker godt, men det er ikke mye som slår øl, som ikke er søtt (av det jeg har smakt). Farris er godt, men litt for vanlig (jeg drikker veldig mye hjemmelaget Farris hver eneste dag). Så for kosen sin skyld, og for smakens skyld, er det veldig godt, synes jeg med øl, særlig om sommeren.

Skrevet

Merkelig utsagn (du som ellers er så klok!)...

Alkohol er da ikke kun en sosial drikk? Jeg synes både vin og øl smaker godt, og kan gjerne ta en boks øl når jeg sitter alene, eller en kveld vi sitter og ser på en film sammen (med ungene - mannen min er ikke glad i å se film). Jeg gjør det da fordi det smaker godt, ikke fordi det er sosialt.

Også vin kan jeg drikke alene, enten bare fordi det smaker godt, eller fordi det er deilig å slappe av med vin.

Selvsagt er det mye annet som smaker godt, men det er ikke mye som slår øl, som ikke er søtt (av det jeg har smakt). Farris er godt, men litt for vanlig (jeg drikker veldig mye hjemmelaget Farris hver eneste dag). Så for kosen sin skyld, og for smakens skyld, er det veldig godt, synes jeg med øl, særlig om sommeren.

Veldig enig med Påskelilje her; en kan da godt kose seg med et glass vin eller øl selv om en er alene, og uten at en derved har problemer av noe slag.

Skrevet

Veldig enig med Påskelilje her; en kan da godt kose seg med et glass vin eller øl selv om en er alene, og uten at en derved har problemer av noe slag.

Helt enig. Et glass rødvin, bok og musikk på anlegget når unga er i seng er nytelse for meg. Til og med på en tirsdagskveld. ;)

Skrevet

Helt enig. Et glass rødvin, bok og musikk på anlegget når unga er i seng er nytelse for meg. Til og med på en tirsdagskveld. ;)

Det er jeg helt enig i. Hadde en fantastisk opplevelse i helgen. Jeg satt på hytta, kun med fiskestang og en kald pils, samboeren gjorde noe annet og jeg satt der på svaberget, solen var i ferd med å gå ned og alt var utrolig vakkert. 

Men jeg mener vel det at å sitte alene og drikke 4 pils eller mer, det er problematisk.

motorPrøysen
Skrevet

Det er bare du selv som kan finne ut om alkoholforbruket ditt påvirker psyken din negativt eller positivt — du kan eksperimentere litt og loggføre den psykiske tilstanden sammen med inntaket. Du drikker jo ikke veldig mye når du drikker, men i denne loggen har du drukket fem av ukas sju dager. En god regel kan være å drikke under halvparten av dagene, altså maks tre dager i uka.

Et godt spørsmål alle som drikker alkohol kan stille seg er: Drikker jeg for å ta bort noe eller legge til noe? Hvis man drikker for å ta bort noe, dempe negative følelser, bør man være på vakt.

Skrevet

Jeg syns spørsmålet om det er for å ta bort noe eller tilføre noe er litt vanskelig å svare på. Kanskje umulig... men, jeg vet i alle fall at jeg ikke bruker det for å roe kroppen, det er noe jeg gir meg selv som "belønning" på lik linje med f.eks. en sjokolade.

Men! Det betyr jo ikke at det ikke virker negativt på meg. Så jeg har bestemt meg for å ikke kose meg med det før til fredag førstkommende. Teste det. :-)

Nå har jeg jo ikke drukket noe siden lørdag, og jeg har absolutt ingen abstinenser ellernoe hvis det er det dere tror... som sagt, jeg kjenner ikke mye til 4 enheter.

Takk for hjelpen alle! :-)

Skrevet

Nå tenker jeg absolutt ikke på trådstarter eller på å drikke omtrent hver eneste dag, men kan du ikke forstå at f.eks. en enslig person som jobber veldig mye og derfor ikke orker å være sosial ved hver eneste ukeslutt, kan tenke seg et glass rødvin eller to enkelte fredagskvelder, like mye som en som har en samboer å dele med?

Jeg synes det er litt rart at et par kan dele en treliter i løpet av helga uten å bli fordømt på noen måte, så lenge det ikke går ut over eventuelle barn - men hvis en person som tilfeldigvis er uten partner (eller med en partner som tilfeldigvis er bortreist) konsumerer en femtepart, er det plutselig "å sitte og drikke alkohol alene", som om det var snakk om å være avhengig.

Det er ikke for å angripe akkurat deg at jeg henger meg opp i dette, jeg har undret meg over dette fenomenet mange ganger (både på DOL og i RL) ellers også.  Jeg synes det er litt enkelt at folk som har partner eller mange venner eller begge deler, skal definere at de som ikke er like heldige, ikke skal kunne ta seg et par øl eller et vinglass eller to uten å ha observatører til stede.  Det er ikke alle som må drikke til det er tomt selv om de "sitter alene".  Hvorfor gjelder ikke den samme "regelen" for andre ikke spesielt sunne ting mange forbinder med fest, f.eks. potetgull? :P

Du har jo forsåvidt rett i dette ;) Jeg drikker aldri alkohol når jeg er alene, da jeg tror jeg ville følt meg "deppa" av det... men det er meg da ;) Hadde jeg ikke hatt venner eller vært sosial, så hadde jeg sikkert vært avholds ;)     Er enig i at uttalelsen min sikkert var litt for bastant - ikke alle tenker som meg der ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...