Gå til innhold

Blir jeg sykere av dette (alkohol)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig enig med Påskelilje her; en kan da godt kose seg med et glass vin eller øl selv om en er alene, og uten at en derved har problemer av noe slag.

Er enig i det - men hver dag?

Skrevet

Du har jo forsåvidt rett i dette ;) Jeg drikker aldri alkohol når jeg er alene, da jeg tror jeg ville følt meg "deppa" av det... men det er meg da ;) Hadde jeg ikke hatt venner eller vært sosial, så hadde jeg sikkert vært avholds ;)     Er enig i at uttalelsen min sikkert var litt for bastant - ikke alle tenker som meg der ;)

Noen føler seg kanskje litt som en "alkis" om man tar litt hjemme for seg selv. Eller savner selskap...

Heller noen rolige pils hjemme enn å bøtte nedpå med "jegerbomb" og rave rundt og kanskje slåss og være aggresiv. Våkne opp med hodepine og angst for alt man kanskje sa og gjorde. Utroskap. Ja, til og med voldtekt. Selv om alkoholen aldri har skylda...

Nei... jeg føler meg langt trygg på at mitt bruk er sunnere enn det...  ;)

Skrevet

Noen føler seg kanskje litt som en "alkis" om man tar litt hjemme for seg selv. Eller savner selskap...

Heller noen rolige pils hjemme enn å bøtte nedpå med "jegerbomb" og rave rundt og kanskje slåss og være aggresiv. Våkne opp med hodepine og angst for alt man kanskje sa og gjorde. Utroskap. Ja, til og med voldtekt. Selv om alkoholen aldri har skylda...

Nei... jeg føler meg langt trygg på at mitt bruk er sunnere enn det...  ;)

Det finnes heldigvis en mellomting ;) Drikke med måte hver lørdagskveld f.eks. :)

Skrevet

Jeg har logget hva jeg drikker av alkohol den siste uken. Det er nok en ganske typisk uke for meg. Jeg lurer på om det har en negativ effekt på sykdommen min (en merkbar effekt). Det jeg sliter med er kort fortalt affektive svingninger og selvhenføringer. Av psykofarmaka bruker jeg Zeldox, Lamictal og Truxal. Hvis dette forbruket åpenbart er skadelig for meg, er jeg villig til å teste ut et mindre forbruk. Her kommer ukas oversikt (én enhet tilsvarer i denne sammenhengen den samme mengde alkohol som 40 cl 40% drikke, altså 16 ml alkohol):

--------------------------------
Mandag   (05/08) :  3,19 enheter
Tirsdag  (06/08) :  1,47 enheter
Onsdag   (07/08) :  0,00 enheter
Torsdag  (08/08) :  2,81 enheter
Fredag   (09/08) :  3,98 enheter
Lørdag   (10/08) :  3,98 enheter
Sømdag   (11/08) :  0,00 enheter
Sum     (uke 32) : 15,43 enheter

Alkohol er ikke bra uansett.

Skrevet

Det finnes heldigvis en mellomting ;) Drikke med måte hver lørdagskveld f.eks. :)

Hehe, ja, absolutt. Jeg bare satte det litt i perspektiv. Norsk drikkekultur suger no så inni helvete. Ikke bare presser de så mye ned at de spyr, men de velger også varene som er billigst. De billigste varene er OBJEKTIVT SETT ikke gode. Og det kan jeg stå for.  ;)

Skrevet

Skjønner fremdeles ikke helt hvordan du kommer fram til enheter i størrelsesorden 3,19/ 3,98 jeg... Mulig jeg er verdens tregeste her nå, men drikker du én 0,33 liters pils (altså én liten pils) ELLER ett lite glass vin på 15 cl ELLER 4 cl 40% spritholdig drikke er dette én alkoholenhet.

Dette står det ikke noe om på flasken, dette må du selv omregne ut fra konsumert mengde/ styrke. 

Ja, jeg regnet det ut. Jeg lagde først en liste over når jeg drakk det og det produktet, og regnet på søndag. Jeg skrev jo innledningsvis at jeg regnet 1 alkoholenhet til å være 4 cl 40%, altså 16 ml alkohol. Til eksempel blir antall enheter på en vanlig halvliter pils 500 * 0,047 / 16 = 1,47.  ;)

Skrevet

Hehe, ja, absolutt. Jeg bare satte det litt i perspektiv. Norsk drikkekultur suger no så inni helvete. Ikke bare presser de så mye ned at de spyr, men de velger også varene som er billigst. De billigste varene er OBJEKTIVT SETT ikke gode. Og det kan jeg stå for.  ;)

Jeg føler drikkekulturen er bedre nå enn før? Synes det er langt færre drita folk på byen osv? Selv om drikkekulturen har vært omstridt her i Norge, så tror jeg vi er på bunnen i Europa mht alkoholisme, alkoholskader osv - og det er iallefall positivt :)

Skrevet

Jeg føler drikkekulturen er bedre nå enn før? Synes det er langt færre drita folk på byen osv? Selv om drikkekulturen har vært omstridt her i Norge, så tror jeg vi er på bunnen i Europa mht alkoholisme, alkoholskader osv - og det er iallefall positivt :)

Om det er blitt bedre vet jeg ikke, men se her:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alcohol_use_disorders_world_map_-_DALY_-_WHO2004.svg

Det viser jo at Norge er bland de verste alkohol-landa. Det er langt sunnere å ta et glass vin til middagen hver dag enn den flatfylla som bedrives her til lands...

Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i f.eks å ta et glass vin til middagen så godt som hver dag - med mindre jeg skal ut og kjøre etterpå.

Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i f.eks å ta et glass vin til middagen så godt som hver dag - med mindre jeg skal ut og kjøre etterpå.

Fikk lyst på en bayer, jeg.  :ph34r:

Skrevet

Det samme tenker jeg. Jeg vet med meg selv at jeg ikke har noen problemer med å la alkoholen være - f.eks. når vi er hos svigermor har vi aldri alkohol, og det går helt fint. I perioder har vi ingenting stående hjemme, og det går også helt fint.

Skrevet

Jeg tror ikke man tar skade av et vin til maten hver dag (evt. på kvelden), så lenge man ikke "må" ha det for å slappe av og så lenge man begrenser seg til det ene. Tror det er mye sunnere enn å "bælme" hver helg.

Skrevet

Jeg liker ikke alkoholrus engang. Man blir jo bare neddopet! Men, hvis jeg ikke er forsiktig kan jeg selvsagt begynne å like det. Eller mislike fraværet, i det minste.

BrukerErAnonym
Skrevet

Jeg liker ikke alkoholrus engang. Man blir jo bare neddopet! Men, hvis jeg ikke er forsiktig kan jeg selvsagt begynne å like det. Eller mislike fraværet, i det minste.

Det er ikke bra å drikke hver dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...