Gå til innhold

Hvor mange timer må det gå mellom imovane og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble anbefalt etter tråden om imovane å prøve å legge meg tidligere å se om jeg sovnet uten. Skal kjøre til jobb 7 i morgen, så nå våget jeg ikke å vente lenger. For det må vel gå 8 timer imellom, eller tar jeg feil? Kunne jeg prøvd å vente lengre for å se om jeg sovnet uten?

Skrevet

Det finnes det ikke et fasitsvar på. Det er individuelt hvor raskt vi forbrenner medisin, og hvordan vår våkenhet og konsentrasjonsevne påvirkes av medisinen.

Generelt er det vel slik at når legen skriver ut preparatet til deg, uten å varsle Fylkeslegen, så går han god for at preparatet kan tas i de doser han skriver det ut, og er kompatible med bilkjøring, gitt at du føler deg opplagt nok til å kjøre bil. I motsatt fall skal han varsle Fylkeslegen som skal vurdere om du skal få inndratt førerkortet en periode.

http://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/soevnvansker-disse-midlene-er-aa-foretrekke.html

I det nederste avsnittet her forklarer legen dette ganske godt.

Skrevet

Det finnes det ikke et fasitsvar på. Det er individuelt hvor raskt vi forbrenner medisin, og hvordan vår våkenhet og konsentrasjonsevne påvirkes av medisinen.

Generelt er det vel slik at når legen skriver ut preparatet til deg, uten å varsle uFylkeslegen, så går han god for at preparatet kan tas i de doser han skriver det ut, og er kompatible med bilkjøring, gitt at du føler deg opplagt nok til å kjøre bil. I motsatt fall skal han varsle Fylkeslegen som skal vurdere om du skal få inndratt førerkortet en periode.

http://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/soevnvansker-disse-midlene-er-aa-foretrekke.html

I det nederste avsnittet her forklarer legen dette ganske godt.

Jeg tar bare 3,75, og forholdvis tidlig på kvelden, så normalt er det ikke noe problem. Men hvis jeg først skal prøve uten, så må jeg jo prøve så lenge jeg kan, uten at det blir for sent å ta imovanen hvis jeg ikke sovner. Det går jo ut over kjøreferdighetene hvis du ikke får nok søvn også.

Jeg ser at du kan ta 7,5 kvelden før du kjører, men hvis du er ute en kveld så kan det fort bli midtnatt før du kommer deg hjem. Er det greit å ta de når du kommer hjem da. Det blir kanskje ikke så mange timer før du skal kjøre da. Jeg tror det forekommer en del. Er det ok, bare de har tatt de kvelden før?

Jeg savner konkrete retningslinjer der. Uansett må du jo kjenne hvordan kjøreferdighetenr er, enten du har tatt imovane, fått for lite søvn, føler deg slapp. Uansett grunn.

Skrevet

Jeg tror det er farligere å kjøre etter en søvnløs natt igrunn. Det er farlige saker, selv om du ikke kan bli tatt av politiet for det.

Siden dette her er så individuelt fra person til person, tror jeg du bør høre med legen din hva han synes.

Skrevet

Jeg tror det er farligere å kjøre etter en søvnløs natt igrunn. Det er farlige saker, selv om du ikke kan bli tatt av politiet for det.

Siden dette her er så individuelt fra person til person, tror jeg du bør høre med legen din hva han synes.

Jeg hadde håpet NHD svarte, for han er den jeg tror er mest kjent med medisiner og bilkjøring.

Det greieste er kanskje å fortsette som før og ta de tidlig kvelden før, og heller bare prøve uten de dagene jeg ikke skal på jobb.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du må ta den før midnatt.

Skrevet

Du må ta den før midnatt.

Det blir 7 timer før. Da skal jeg prøve først å sovne uten.

Takk for at du svarte.

YoplaitDouble
Skrevet

En ting er hvor lenge før du bør ta den for din egen del - men et annet poeng er hvor grensen går dersom du blir stoppet og målt med politiets "narkometer" som også tester for en del medisiner, blant annet Imovane.

Skrevet

En ting er hvor lenge før du bør ta den for din egen del - men et annet poeng er hvor grensen går dersom du blir stoppet og målt med politiets "narkometer" som også tester for en del medisiner, blant annet Imovane.

Det er den grensen jeg ønsker å vite. Hvor grensen går for min egen del vet jeg jo best selv. Jeg går ut fra at nhd vet hvor lenge imovane sitter igjen.

Det burde være retningslinjer på hvor lenge du må vente før du kjører. Det er mange som bruker imovane og må tidlig opp for å kjøre på jobb.

YoplaitDouble
Skrevet

Etter 8 timer vil det jo være en god del igjen (4-6 timer halvveringstid om jeg ikke husker feil). Jeg husker jeg følte meg rimelig borte vekk frem til middagstider en av de første gangene jeg tok Imovane. Gikk en tur i nabolaget der jeg bodde og fikk en merkelig følelse av at jeg plutselig ikke visste hvor jeg var lenger og kjente ikke igjen omgivelse jeg egentlig kjente godt.

Skrevet

Etter 8 timer vil det jo være en god del igjen (4-6 timer halvveringstid om jeg ikke husker feil). Jeg husker jeg følte meg rimelig borte vekk frem til middagstider en av de første gangene jeg tok Imovane. Gikk en tur i nabolaget der jeg bodde og fikk en merkelig følelse av at jeg plutselig ikke visste hvor jeg var lenger og kjente ikke igjen omgivelse jeg egentlig kjente godt.

.

Jeg merker ingen forskjell på morgenen om jeg har tatt de eller ei. Hvis det stemmer det du sier så er det nok mange som kjører med imovane i kroppen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...