TulleKoppen Skrevet 14. august 2013 Skrevet 14. august 2013 Jeg har sertifikat fra før jeg fikk diagnose. Har aldri tenkt over om jeg må informere Biltilsynet om denne, for jeg har tenkt jeg ikke har en alvorlig lidelse. Ingen lege har heller sagt noe til bilkjøringen min. Men må jeg informere de om diagnosen schizoaffektiv lidelse? Jeg vil jo ikke bryte reglene, jeg kan jo bli stilt til ansvar for ting en normalt ikke ville blitt gjort. Jeg har sjekket listen over medisiner som kan være problematiske i forhold til bilkjøring. Det er ikke noe problem. 0 Siter
ISW Skrevet 14. august 2013 Skrevet 14. august 2013 Nei. Legen din skal eventuelt melde til Fylkeslegen om han finner deg uskikket for bilkjøring. Du kan jo kanskje diskutere det med legen din neste gang du skal dit. Men om han ikke har sendt rapport dit, trenger du vel ikke å gjøre noe. Det har ingen ting for seg at du møter opp hos Biltilsynet med førerkortet ditt. De kan ikke gjøre noe vurdering av om du kan kjøre bil eller ikke. Men generelt gjelder vel følgende: 1. Føler du deg uopplagt, la være å kjøre bil 2. Føler du at dømmekraften din er redusert, la være å kjøre bil. 3. Er du påvirket av alkohol, ikke kjør bil. 4. Føler du at medikamentene dine har bivirkninger som gjør at 1. eller 2. er til stede, ikke kjør bil. 5. Har du selvmordstanker skal du ALDRI kjøre bil (altså: så lenge disse tankene er til stede). 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 14. august 2013 Forfatter Skrevet 14. august 2013 Takk for svar, issomethingwrong. Da tolker jeg svaret dithen at så lenge noen lege ikke har gjort noe i forhold til dette, så gjør jeg ingenting galt. 0 Siter
Høstløv Skrevet 14. august 2013 Skrevet 14. august 2013 Fylkeslegen er rette instans for å melde fra om alvorlige sykdommer og medikamentbruk som vil påvirke kjøreevnen. Det er Politiet som evt. inndrar sertifikatet, Biltilsynet har ingen myndighet i slike tilfeller. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 14. august 2013 Forfatter Skrevet 14. august 2013 Fylkeslegen er rette instans for å melde fra om alvorlige sykdommer og medikamentbruk som vil påvirke kjøreevnen. Det er Politiet som evt. inndrar sertifikatet, Biltilsynet har ingen myndighet i slike tilfeller. Ja, skjønner. Men du mener også at jeg ikke gjør noe galt med dette så lenge ikke noen lege foretar seg noe? 0 Siter
Høstløv Skrevet 14. august 2013 Skrevet 14. august 2013 Det synes jeg at du bør drøfte med din lege. Jeg har ikke kompetanse til å ta stilling til slike alvorlige spørsmål på et Internettforum. 0 Siter
ISW Skrevet 14. august 2013 Skrevet 14. august 2013 Ja, skjønner. Men du mener også at jeg ikke gjør noe galt med dette så lenge ikke noen lege foretar seg noe? Jeg mener at det DU skal gjøre er å overlate til legen din om du er i stand til å ha et førerkort eller ikke. I det daglige, når du skal gjøre vurderingen av om du bør kjøre eller ikke, synes jeg du burde forholde deg til det jeg skrev over, samt en god porsjon sunn fornuft. Føler du at du kan være til fare for deg selv eller andre trafikanter hvis du kjører, skal du IKKE kjøre bil. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 14. august 2013 Forfatter Skrevet 14. august 2013 Jeg mener at det DU skal gjøre er å overlate til legen din om du er i stand til å ha et førerkort eller ikke. I det daglige, når du skal gjøre vurderingen av om du bør kjøre eller ikke, synes jeg du burde forholde deg til det jeg skrev over, samt en god porsjon sunn fornuft. Føler du at du kan være til fare for deg selv eller andre trafikanter hvis du kjører, skal du IKKE kjøre bil. Ja, jeg er enig i at jeg selv må vurdere om jeg er skikket i situasjonene. Det er en annen sak enn selve førerkortet. Det står vel på om jeg selv må ta det opp med legen eller om det er legen som er ansvarlig for rapportering. Jeg mener jeg selv er mer skikket til å ha førerkort enn mange andre. Utrolig mye grisekjøring. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 14. august 2013 Skrevet 14. august 2013 Det er vel legen din sitt ansvar. 0 Siter
ISW Skrevet 14. august 2013 Skrevet 14. august 2013 Ja, jeg er enig i at jeg selv må vurdere om jeg er skikket i situasjonene. Det er en annen sak enn selve førerkortet. Det står vel på om jeg selv må ta det opp med legen eller om det er legen som er ansvarlig for rapportering. Jeg mener jeg selv er mer skikket til å ha førerkort enn mange andre. Utrolig mye grisekjøring. Du trenger ikke å gjøre noen ting. Legen din tar denne vurderingen. Men er du nysgjerrig, så kan du jo spørre han neste gang du er der om han har gjort seg opp noen mening om det. Sannsynligvis er det ingen problem i det hele tatt. Sykdom i seg selv er jo ikke noe hinder for å kjøre bil (uavhengig om sykdommen er fysisk eller psykisk). Det er dømmekraften og skikketheten som avgjør. For eksempel: Besvimer man (og årsaken ikke er situasjonsbetinget, altså blodtrykksfall ved å reise seg eller se blod) kan man ikke kjøre bil. Det er ikke veldig gunstig å besvime når man kjører bil. Men man kan som regel fint kjøre bil når man har kreft. Det er ikke noe problem å kjøre bil med angst. Det er heller ikke noe problem å kjøre bil med depresjon, så lenge man føler seg klar nok til å gjøre rasjonelle valg. Et unntak er som nevnt om man har tanker om å ta livet sitt. Jeg leste et sted at et oppsiktsvekkende stort antall trafikkulykker (tror det var opp mot en tredel) enten var bevisste forsøk på å ta livet sitt eller skjødesløs kjøring fordi personene ga F i om de levde eller ikke. DET er skremmende greier. Ærlig talt. Hvis noen først har en slik absurd ide får de jammen la være å dra med seg uskyldige ofre i galskapen sin.. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 14. august 2013 Forfatter Skrevet 14. august 2013 Takk for svar! Da er dette avgjort. Enig i det siste du sier der. Jeg får ingen sympati med slikt, uansett hvor vondt de må ha hatt det... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.