Gå til innhold

NHD Irritasjon og depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lidelsen bipolar 2. Starten på mine (alvorlige) depresjoner er ofte irritasjon. Nå er jeg ekstremt irritert over den minste ting. Kan bli irritert når noen gjør så lite som å bla om avisen, snakker, spiser etc. Blir først veldig irritert, tåler ingenting, og så dårlig samvittighet ovenfor den jeg ble irritert over. Dette gjør at jeg har lyst til å være helt alene. Men jeg vet jo at isolasjon ikke gjør meg godt. Jeg er ute hver dag og trener 3-4 ganger i uka, gjør meditasjon/mindfullness og spiser sunt og variert. Men irritasjonen sitter fast. Kjenner den som en smerte i kroppen. Bruker lamictal 600 mg, wellbutrin 300 mg og zyprexa 5 mg. Har økt zyprexa til 15 mg nå, noe som er avtalt med behandler tidligere. Hadde slik irritasjon før jeg startet på wellbutrin også, så den tror jeg ikke er årsaken. Likedan med lamictal. Har du noen tips/råd å komme med som gjør denne kroppslige smerten litt mindre?

Anonymous poster hash: c5a2a...59a

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er vel på depresjonssiden at du må intensivere behandlingen. Ville heller gitt et SSRI enn å øke Zyprexa. Men det er muligens noe jeg ikke vet?

Skrevet

Takk for svar! Økningen av zyprexa er for å unngå psykose først og fremst. I tillegg til stemningsstabiliserende sammen med lamictal. Mener du isåfall at jeg skal legge til et SSRI sammen med de medisinene jeg bruker nå? Mine symptomer ved depresjon er først og fremst anhedoni, irritasjon, økt appetitt, økt søvnbehov og angst. Har du et SSRI å anbefale?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar! Økningen av zyprexa er for å unngå psykose først og fremst. I tillegg til stemningsstabiliserende sammen med lamictal. Mener du isåfall at jeg skal legge til et SSRI sammen med de medisinene jeg bruker nå? Mine symptomer ved depresjon er først og fremst anhedoni, irritasjon, økt appetitt, økt søvnbehov og angst. Har du et SSRI å anbefale?

Der kom det en ny og svært viktig informasjon. Hold deg til det avtalte opplegget :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...