Gå til innhold

Hva skjer når jeg takker nei til psykolog tilbud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha levd i snart 15 år med psykiske "skavanker", har jeg endelig turt å legge fram problemene for fastlegen. Han hørte med en gang at jeg trengte en henvisning til psykolog og overaskende nok fikk jeg innkallelse etter bare to måneder..

Skal innrømme at jeg ble litt paff over at alt skjedde så fort. Jeg føler ikke jeg fikk forberedt ordentlig og gruer meg VELDIG. Vet ikke om jeg vil klare det. Lager unnskyldninger for meg selv som at jeg nok egentlig ikke er syk nok, og ikke fortjener dette tilbudet. Jeg er med andre ord veldig ambivalent og har kommet fram til at jeg antagelig kommer til å avbestille timen (selv om jeg vet innerst inne vet at jeg behøver hjelp).

Spørsmålet er, hva skjer om jeg ringer og avbestiller? Har jeg mistet sjansen min da blir ikke tatt på alvor om jeg kontakter DPS igjen? Eller må jeg kanskje begynne fra skratsj igjen og få ny henvisning av fastlegen og stiller dermed bakerst i køen? (ikke at det gjør meg noe). Eller er det slik at jeg er inni systemet en liten stund til, slik at jeg kan få time hos denne samme psykologen om jeg angrer om et par måneder feks?

Anonymous poster hash: 8c341...35f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om du avbestiller, må du ha ny henvisning.

Sannsynligvis vil også fastlegens terskel for å henvise være høyere.

Til deg og alle andre: Det er ikke deres ansvar å tenke på andre som trenger hjelp. Prioriteringene er det vi som tar oss av. Dere skal kun tenke på hva som er bra for dere.

Skrevet

Etter å ha levd i snart 15 år med psykiske "skavanker", har jeg endelig turt å legge fram problemene for fastlegen. Han hørte med en gang at jeg trengte en henvisning til psykolog og overaskende nok fikk jeg innkallelse etter bare to måneder..

Skal innrømme at jeg ble litt paff over at alt skjedde så fort. Jeg føler ikke jeg fikk forberedt ordentlig og gruer meg VELDIG. Vet ikke om jeg vil klare det. Lager unnskyldninger for meg selv som at jeg nok egentlig ikke er syk nok, og ikke fortjener dette tilbudet. Jeg er med andre ord veldig ambivalent og har kommet fram til at jeg antagelig kommer til å avbestille timen (selv om jeg vet innerst inne vet at jeg behøver hjelp).

Spørsmålet er, hva skjer om jeg ringer og avbestiller? Har jeg mistet sjansen min da blir ikke tatt på alvor om jeg kontakter DPS igjen? Eller må jeg kanskje begynne fra skratsj igjen og få ny henvisning av fastlegen og stiller dermed bakerst i køen? (ikke at det gjør meg noe). Eller er det slik at jeg er inni systemet en liten stund til, slik at jeg kan få time hos denne samme psykologen om jeg angrer om et par måneder feks?

Et tips her er å forsøke ikke tenke men bare gjøre det. Stå fast på at du møter til timen. Som nevnt over vil det bli noe vanskeligere å få en ny time dersom du ikke fullfører det du og din fastlege har gått i gang med. Dersom du har fått time betyr det at du er kvalifisert, andre har med andre ord tatt den avgjørelsen for deg på at du trenger hjelp.

Du vil med stor sannsynlighet også kjenne på ambivalens om du skulle angre deg nå og på et senere tidspunkt ønske behandling.

Legg frem din ambivalens for din kommende behandler, si at du opplever det vanskelig, da vet vedkommende hvor du står og kan hjelpe deg noe på vei. Det viktigste og beste du kan gjøre er å holde fast på timene og møte forberedt.

Skrevet

Møt opp til timen du. Det er ikke sikkert du begynner rett i behandling. Er det ikke vanlig å ha en vurderingssamtale og så kan det ta mange måneder før selve behandlingen starter? Vet ikke hvordan det er ved dps og så spørs det vel hvor akutt hjelp personer trenger. Du klarer å mote deg opp til én time og så tar du det derfra.

Anonymous poster hash: 24c0d...d31

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...