Gå til innhold

Revurdere diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gode poenger!

Anonymous poster hash: 0bf52...a31

B)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• TulleKoppen

22

• stjernestøv

18

• Madelenemie

12

• serenity777

4

Skrevet

Jeg har ingen konkret alternativ løsning selv, dette må det vel forskes og tenkes på, men et naivt utkast er en forgrenet liste med symptomer som du krysser av på, samt alvorlighetsgrad fra mild-moderat-alvorlig på hvert symptom.

Det er kanskje mer arbeid enn å skrive noen symboler (f.eks. "F25"), men det vil være mye mer riktig og helhetlig beskrivende, og det vil ikke narre noen til å komme inn i denne "det er sånn jeg er"-tankegangen.

Ang. det der du sier med at legene skifter diagnose er jo et godt eksempel på hvorfor diagnosesystemet ikke er konstruktivt. Hadde man hatt denne listen jeg snakket om i stedet, hadde det ikke vært misforståelser. Medisinvurderinger er jo uansett noe man må gjøre ut i fra sykehistorie, en bruker ikke kun diagnosen til det.

A ) Man oppnår en mer adekvat beskrivelse av pasienter

B ) Det blir lettere å bestemme hva som er feil, da man ikke roter seg bort i høytsvevende tankeskapninger

C ) Pasienter slipper å lures til å tro at man kan finne seg selv i en slags konstruerte arketyper på personligheter, noe som vil være svært heldig om pasienter sliter med selvinnsikt (fra før av)

Du skriver mye bra her, Tullekoppen! Faktisk så skal autisme etter de nye reglene (ICD og/eller DSM) diagnostiseres på denne måten du beskriver. Jeg synes man godt kunne gjøre det med andre tilstander folk måtte ha også.

Skrevet

Du skriver mye bra her, Tullekoppen! Faktisk så skal autisme etter de nye reglene (ICD og/eller DSM) diagnostiseres på denne måten du beskriver. Jeg synes man godt kunne gjøre det med andre tilstander folk måtte ha også.

Åh, det var interessant!  :)

Takk for at du anerkjenner meg som det geniet jeg er!  B)

Skrevet

A ) Man oppnår en mer adekvat beskrivelse av pasienter

B ) Det blir lettere å bestemme hva som er feil, da man ikke roter seg bort i høytsvevende tankeskapninger

C ) Pasienter slipper å lures til å tro at man kan finne seg selv i en slags konstruerte arketyper på personligheter, noe som vil være svært heldig om pasienter sliter med selvinnsikt (fra før av)

Hei!

Ok det var flere gode poeng.

Men som du skriver noe om gener og jeg er inne på ved autisme kan man det første leveåret tydelig oppdage autisme.

Skrevet

Hei!

Ok det var flere gode poeng.

Men som du skriver noe om gener og jeg er inne på ved autisme kan man det første leveåret tydelig oppdage autisme.

Tviler ikke på det, jeg skulle bare ønske de hadde andre måter å beskrive det (psykiatriske diagnoser) på...

Skrevet

Hvis jeg skulle fått revurdert min diagnose, da måtte jeg vel blitt tatt av alle medisiner for å se hvordan jeg ble da?

De kan jo ikke observere hvordan jeg er på medisiner med tanke på diagnose?

Men vet ikke om jeg vil gå inn for å bli syk.  :huh:

Gode nyheter for sikrere diagnostikk:

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.11189517

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...