Gå til innhold

Hvorfor er alle så lykkelige på facebook?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke "skremselspropaganda", det er seriøs forskning...

Men for all del, det er ikke som å stikke heroin.

Joda, ser den... men her igjen spiller det nok en ganske stor rolle hvordan man bruker de sosiale mediene ;) Og det finnes nok enormt mye forskning på sosiale/mellommenneskelige relasjoner i RL som ikke er sunne også :P       Jeg er bare så lei av alle som sukker og stønner over f.eks. Facebook og som egentlig kun kjenner til Face via mediene - evt tror at alle blir zombier av å være på Face ;) Face har utrolig mange positive sider også, men de forskes det visst ikke på :P

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Togli

22

• AnonymBruker

17

• Ayia

9

• TulleKoppen

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Joda, ser den... men her igjen spiller det nok en ganske stor rolle hvordan man bruker de sosiale mediene ;) Og det finnes nok enormt mye forskning på sosiale/mellommenneskelige relasjoner i RL som ikke er sunne også :P       Jeg er bare så lei av alle som sukker og stønner over f.eks. Facebook og som egentlig kun kjenner til Face via mediene - evt tror at alle blir zombier av å være på Face ;) Face har utrolig mange positive sider også, men de forskes det visst ikke på :P

Som sagt, jeg mener dette dreier seg om ukritisk bruk. Jeg har aldri sagt at alle bli zombier... men for mange har det en negativ effekt.

Hvilke positive effekter har facebook?

Skrevet

Det er mye skryt og lykke på facebook, men det irriteerer meg ikke halvparten så mye som enkelte kryptiske statusoppdateringer gjør. Kan ikke tenke meg noe verre enn statuser som skriker etter at folk skal spørre hva som foregår.

Det kunne heller ikke falle meg inn å dele mine dårlige dager på facebook, med mindre det handler om helt trivielle ting. Og da helst med en dose humor inkludert.

Enig!:)
Skrevet

Som sagt, jeg mener dette dreier seg om ukritisk bruk. Jeg har aldri sagt at alle bli zombier... men for mange har det en negativ effekt.

Hvilke positive effekter har facebook?

*Truffet igjen mange venner jeg ikke hadde sett på flere år (pga jeg har bodd ulike steder i landet)

*Arrangementer som legges ut på Face - der man treffes hjemme hos hverandre.

*For tre år siden hadde vi reunion etter 9.klasse hjemme hos meg (kom istand pga Facebook) - 17 stk på overnatting fra ulike steder i landet - århundrets beste helg for oss alle :)

*Eldstedatra grua seg voldsomt til å starte på u.skolen. Et halvt år før hun starta der fikk hun profil på Face, og jevnaldra hun skulle gå i samme klasse som, la henne til som venn - og de ble "kjent" før de begynte på u.skolen. Jenta gleda seg plutselig vilt til ny skole:)

*Jeg har fått skifta dekk på bilen min, skifta clutch, funnet diverse ting jeg har trengt ved å spørre om tips på Face :) Liker bedre å spørre om noen elsker å skifte dekk og vil hjelpe "en jomfru i nød", enn å be noen som kanskje ikke har lyst ;)

* Har truffet mange slektninger via slektsside på Face - masse bilder av forfedrene mine osv . Bilder jeg aldri hadde fått sett uten kontakten på Face.

* Jeg er mye på debattsider innenfor temaer jeg engasjerer meg i - og lærer masse av å være der.

*Som voksen døv og tospråklig treffer man mange voksne døvblitte, voksne hørende som får døve barn - og en unik mulighet til å utveksle erfaringer.

*Da jeg ble skilt satt jeg selvsagt mye alene hjemme på kveldene etter at barna hadde lagt seg - og da var det fantastisk for sosiale meg å kunne være sosial i min egen stue :) Prater fortsatt mye med venner på Facechat :)

*Jeg har hatt koselige dater med flotte menn jeg først har kommunisert med via Face :)

*Jeg har en viss kontroll på hvordan barna mine er, og hvordan deres venner er - ved å følge med på komkmunikasjonen mellom dem på Face ;)

Det er sikkert mye mer også, men kommer ikke på mer i farta....

Etter å ha vært på Face i noen år nå, kan jeg ikke komme på en eneste negativ ting jeg selv har opplevd ved å være der  ;)

Skrevet

Jeg har merket meg at jeg faktisk blir mer irritert over de som bare klager, jeg da.

Enig. Og syns ikke alle plagiat-motsatt-bloggene er like latterfremkallende lenger heller, hehe, rart med det... Men til tema her, vet vi ikke alle at livet byr på flere farger enn rosa for de fleste av oss, og at også de positive også har dårligere øyeblikk selv om de velger å utbasunere dette ut på andre arenaer enn de offentlige?

christensen1365381166
Skrevet

Det er ikke bra å bruke facebook så ukritisk som mange gjør på dette området. Man blir mer og mer avhengig av hva andre mener / respons fra andre, og mindre selvstendig. Man begynner å se seg selv, og andre, mer og mer ut i fra hvordan man umiddelbart fremstår.

Så det er skadelig for den enkelte. Da har jeg ikke begynt på de negative samfunnskonsekvensene...

Hva med ukritisk bruk av DOL, det er vel også skadelig for enkelte?

Skrevet

Den var akkurat passe ignorant den kommentaren der...

http://www.itavisen.no/nyheter/derfor-r%C3%B8mmer-folk-fra-facebook-1184

Anonymous poster hash: 8076c...da4

Det er jo som regel fordi de velger andre sosiale medier ;) Og folk "rømmer" fra Face.... lett å se hvilken holdning journalisten har til Face med den kommentaren også ;) Tror ikke det er så mange som fjerner kontoen sin på Face, men de er der kanskje mindre enn i starten? Og det er jo helt naturlig at ting svinger :)

Skrevet

Det er jo som regel fordi de velger andre sosiale medier ;) Og folk "rømmer" fra Face.... lett å se hvilken holdning journalisten har til Face med den kommentaren også ;) Tror ikke det er så mange som fjerner kontoen sin på Face, men de er der kanskje mindre enn i starten? Og det er jo helt naturlig at ting svinger :)

Er det ikke litt Harry å bare si "Face"?

Anonymous poster hash: 6441d...304

Skrevet

Er det ikke litt Harry å bare si "Face"?

Det er godt mulig - jeg har høy harryfaktor idag ;)

Skrevet

Hva med ukritisk bruk av DOL, det er vel også skadelig for enkelte?

Absolutt, hva er poenget deres?

Skrevet

Absolutt, hva er poenget deres?

Hvem sitt poeng?

Skrevet

jeg er ikke lykkelig på facebook

Jeg er ikke på Facebook.

Skrevet

Jeg poster bare fjollerier på Facebook.

Skrevet

Hva er det med folk som hele tiden legger ut skrytebilder av hvor lykkelige og heldige de er på facebook? Det er jo direkte slitsomt for oss som sliter psykisk å få slengt lykkebilder på oss hele tiden. Vet at jeg kan unngå dette ved å ikke følge med på folk, men hva er vitsen med å bli venner med meg for så å legge ut skrytebilder og ikke ha noe kontakt ellers?

Definer "skrytebilder"?

Legger av og til ut bilder dersom vi har vært på tur en fin plass.... Bytter av og til profilbilde/bakgrunnsbilde. Legger kanskje ut pene bilder av barna hvis vi har vært hos fotograf etc. Er dette skrytebilder? Reklamerer kanskje for arrangement som familie eller andre jeg kjenner skal være med på. Er det skryting hvis feks mitt barn skal være med? 

Jeg tenker litt sånn at hvis du opplever mye som "skryting" på Fb så bør du kanskje se på din egen reaksjonsmåte?

Anonymous poster hash: 96a0f...c9b

Skrevet

Hører ut som om du ikke har noe på facebook å gjøre. Liker du ikke slikt, så får du bare komme deg ut, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 62ca6...7ca

Jeg bruker facebook til å selge ting jeg ikke trenger lenger og for å være med i psykiatri grupper, så det er jo fordeler med facebook også.

Skrevet (endret)

Definer "skrytebilder"?

Legger av og til ut bilder dersom vi har vært på tur en fin plass.... Bytter av og til profilbilde/bakgrunnsbilde. Legger kanskje ut pene bilder av barna hvis vi har vært hos fotograf etc. Er dette skrytebilder? Reklamerer kanskje for arrangement som familie eller andre jeg kjenner skal være med på. Er det skryting hvis feks mitt barn skal være med? 

Jeg tenker litt sånn at hvis du opplever mye som "skryting" på Fb så bør du kanskje se på din egen reaksjonsmåte?

Anonymous poster hash: 96a0f...c9b

Det er greit med feriebilder. Men jeg synes det blir slitsomt med oppdatering av nye profilbilder. De blir jo lagt ut på tidslinjen min. Det virker nesten som om noen er ute etter å få likes og imponere andre med reisemål? Ikke vet jeg. Men synes det er litt rart at folk som jeg ikke har kontakt med plutselig skal gi meg så mye informasjon om livet sitt? Er det for å vise hvor langt de har kommet? Hvor lykkelig de er? Hvor fine unger de har osv? De får jo også likes og positive kommentarer, til og med folk som skriver at de er misunnelige på dem, så de får jo det de ønsker.

Endret av tjohei1
Skrevet

Jeg tror ikke folk legger ut bilder for at folk skal føle seg dårlige eller hva du måtte mene. Jeg har en venninne som også sliter med depresjon og hun tåler jo ikke å se hvor godt andre har det... Vel, man legger jo ikke ut all dritten da. Jeg legger ut bilder jeg og, men kan jo ikke legge ut bilder med alt rotet, av meg og gubben som krangler osv, det blir for privat.... Så det du ser på facebook er jo ikke nødvendigvis hele sannheten :-) Og tåler du ikke å se hvor bra andre har det - så trenger du jo ikke å være på facebook, eller å se oppdateringene deres - det går an å slå av oppdateringer på folk, så du må gå "manuelt" inn for å sjekke profilene til folk og hva de har lagt ut, jeg gjorde det, men ulempen var at jeg gikk glipp av en del viktige nyheter til kolleger da - som fødsler og giftermål.... vil jo gjerne være tidlig ute med å gratulere. Og husk - den største gleden man kan ha - er å gjøre andre glad.... Så i stedet for å sitte der og gremmes og være misunnelig over deres perfekte liv - gled deg heller på deres vegne, samtidig som du tenker at de er neppe så perfekte i virkeligheten... Hva vet vel du om hva de sliter med... Jeg kjenner f.eks. en dame som er på facebook, hun fremstiller seg selv veldig perfekt på facebook, er veldig pen, mange venner osv.... men via en felles bekjent så har jeg fått vite at hun sliter med en bipolar lidelse... og hun sliter visst veldig og, hun har gode - men mest dårlige perioder... Så klart hun ikke legger ut om dette på facebook, det er jo ikke noe hun vil alle hennes 2-300 "venner" skal vite... 

Skrevet

Det er greit med feriebilder. Men jeg synes det blir slitsomt med oppdatering av nye profilbilder. De blir jo lagt ut på tidslinjen min. Det virker nesten som om noen er ute etter å få likes og imponere andre med reisemål? Ikke vet jeg. Men synes det er litt rart at folk som jeg ikke har kontakt med plutselig skal gi meg så mye informasjon om livet sitt? Er det for å vise hvor langt de har kommet? Hvor lykkelig de er? Hvor fine unger de har osv? De får jo også likes og positive kommentarer, til og med folk som skriver at de er misunnelige på dem, så de får jo det de ønsker.

Hva syns du at man skulle legge ut da? Hva legger du ut selv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...