Gå til innhold

Fibromyalgi og symptomer?


Rikke 2

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg symptomene på fibromyalgi?

Hvor ille plaget må man være før man får ufør?

 

Er så bekymret for min søster. Hun sliter seg helt ut :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen av de vanligste symptomene:

- Smerte: dyp, intens, verkende, sviende og/eller brennende
- Stivhet: ofte verst om morgenen
- Barometri: forverring ved værskifte
- Indre frost
- Hodepine
- Nummenhet og hovenhetsfølelse: gjerne hender og føtter
- Synsforstyrrelser
- Fordøyelsesproblemer og irritabel tykktarm
- Forverring ved uvant fysisk aktivitet
- Forverring ved fysisk og psykisk stress
- Tretthet, utmattelse og overfølsomhet
- Søvnproblemer, oppstykket søvn
- Depresjon, angst, opplevelse av å ha "klump" i halsen
- Glemsomhet, konsentrasjonsvansker, finner ikke ord
- Øresus, munntørrhet
- Svimmelhet, kvalme
- Hyppig vannlating

 

Når man kan få ufør er nesten umulig å svare på, uavhengig av diagnose må man gjennom utredning og arbeidsutprøving via NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de vanligste symptomene:

- Smerte: dyp, intens, verkende, sviende og/eller brennende

- Stivhet: ofte verst om morgenen

- Barometri: forverring ved værskifte

- Indre frost

- Hodepine

- Nummenhet og hovenhetsfølelse: gjerne hender og føtter

- Synsforstyrrelser

- Fordøyelsesproblemer og irritabel tykktarm

- Forverring ved uvant fysisk aktivitet

- Forverring ved fysisk og psykisk stress

- Tretthet, utmattelse og overfølsomhet

- Søvnproblemer, oppstykket søvn

- Depresjon, angst, opplevelse av å ha "klump" i halsen

- Glemsomhet, konsentrasjonsvansker, finner ikke ord

- Øresus, munntørrhet

- Svimmelhet, kvalme

- Hyppig vannlating

 

Når man kan få ufør er nesten umulig å svare på, uavhengig av diagnose må man gjennom utredning og arbeidsutprøving va NAV.

Du skriver smerte...prater vi da om hele kroppen? Og går det ann å beskrive smertene? Hun klager mye over muskelsmerter. Samt dirring i kroppen. Spes like før hun sovner. Armer og ben dovner bort og hun må ofte ligge en stund før hun står opp.

Takk for svar forresten  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver smerte...prater vi da om hele kroppen? Og går det ann å beskrive smertene? Hun klager mye over muskelsmerter. Samt dirring i kroppen. Spes like før hun sovner. Armer og ben dovner bort og hun må ofte ligge en stund før hun står opp.

Takk for svar forresten  ;)

Smerter i hele kroppen ja, for at det skal være fibromyalgi må det være smerter på høyre og venstre side i både over- og underkropp.Smerte er vanskelig å beskrive... Mange beskriver FM på denne måten: på de gode dagene føles det som sterke influensasmerter, og på dårlige dager som om man har kræsjet i et murvegg! Der er jeg, bla.

 

Den dirrigen, spesielt når man legger seg er velkjent for meg - hvilesmerter er kjent. Og utmattethet (fatigue) er ofte noe som følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Bookworm :) Jeg trodde den dirringen hun beskrev var forvarsel på epilepsi. Men hun har hatt det slik i flere år så det var nok feil. Kroppslig forfallet det siste året er skremmende. Psykisk og :(

Tvinger henne tillegen asap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg symptomene på fibromyalgi?

Hvor ille plaget må man være før man får ufør?

 

Er så bekymret for min søster. Hun sliter seg helt ut :(

For de fleste mennesker vil deltagelse i arbeidslivet gi bedre livskvalitet enn uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For de fleste mennesker vil deltagelse i arbeidslivet gi bedre livskvalitet enn uføretrygd.

Min søster er ikke ung/sprek  lengere. Hun har presset seg mer enn de fleste. Og hun har ingen planer om å uføretrygde seg. Det er jeg som er bekymret for henne og vil at hun skal roe seg.

Hvorfor skal hun slite helsen av seg og på død og livet jobbe? Vet at om hun var rik så ville hun handlet anneledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster er ikke ung/sprek  lengere. Hun har presset seg mer enn de fleste. Og hun har ingen planer om å uføretrygde seg. Det er jeg som er bekymret for henne og vil at hun skal roe seg.

Hvorfor skal hun slite helsen av seg og på død og livet jobbe? Vet at om hun var rik så ville hun handlet anneledes.

 

Det er ikke gitt at hennes helse vil bli bedre om hun uføretrygdes. I noen tilfeller er det tvert i mot slik at både helse og livskvalitet blir dårligere dersom man trygdes. Det er leit at hun har helsemessige plager, men man skal være forsiktig med å være alt for sikker på at hvile og trygd vil bedre situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For no forban...tull. Om man uføretrygdes så har man retrett om det viser seg å ikke være gunstig med å ta det med ro. Mens folk sliter helsen av seg for å bli trodd for å få uføretrygden.

Det må jo være helt individuellt. Og hvem sier at livskvaliteten/helsen blir dårligere? Politikerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For no forban...tull. Om man uføretrygdes så har man retrett om det viser seg å ikke være gunstig med å ta det med ro. Mens folk sliter helsen av seg for å bli trodd for å få uføretrygden.

Det må jo være helt individuellt. Og hvem sier at livskvaliteten/helsen blir dårligere? Politikerne?

Nei du vet.... Dols amatørekspert har talt, og da er det bare sånn da vettu...

Anonymous poster hash: 291cb...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For no forban...tull. Om man uføretrygdes så har man retrett om det viser seg å ikke være gunstig med å ta det med ro. Mens folk sliter helsen av seg for å bli trodd for å få uføretrygden.

Det må jo være helt individuellt. Og hvem sier at livskvaliteten/helsen blir dårligere? Politikerne?

Retrettmuligheten er ofte ikke så lett tilgjengelig dersom man først har vært ute av arbeidslivet noen år. Det er selvfølgelig individuelt hva som gir best livskvalitet, men det finnes mange undersøkelser som viser at uføretrygdede ikke nødvendigvis trives så godt med å være trygdet.

 

For mange gir jobbtilknytning en mer meningsfylt hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrettmuligheten er ofte ikke så lett tilgjengelig dersom man først har vært ute av arbeidslivet noen år. Det er selvfølgelig individuelt hva som gir best livskvalitet, men det finnes mange undersøkelser som viser at uføretrygdede ikke nødvendigvis trives så godt med å være trygdet.

 

For mange gir jobbtilknytning en mer meningsfylt hverdag.

Undersøkelser...mange...hvor da? Hvem laget de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei du vet.... Dols amatørekspert har talt, og da er det bare sånn da vettu...

Anonymous poster hash: 291cb...3eb

 

Nja tar ikke alt for god fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undersøkelser...mange...hvor da? Hvem laget de da?

Det finnes en mengde undersøkelser som antyder at det å stå utenfor arbeidslivet i seg selv har negative virkninger på livskvalitet og helse. Hvis du gjør systematiske søk vil du få mange treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en mengde undersøkelser som antyder at det å stå utenfor arbeidslivet i seg selv har negative virkninger på livskvalitet og helse. Hvis du gjør systematiske søk vil du få mange treff.

Jeg gjør et søk i min sunne fornuft og den sier meg at det er meningsløst å diskutere dette. Forsnings resulteter om emnet har jeg ingen tro på.

Jeg mener fremdeles det er invidiuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fremdeles det er invidiuelt.

 

Hvis du leser på nytt ser du at det ikke hevdes noe annet. Det som hevdes er at uføretrygd ikke nødvendigvis gir bedre helse og livskvalitet. Det sluttes altså ingenting om din søster, kun at man generelt skal være forsiktig med å søke/innvilge uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser på nytt ser du at det ikke hevdes noe annet. Det som hevdes er at uføretrygd ikke nødvendigvis gir bedre helse og livskvalitet. Det sluttes altså ingenting om din søster, kun at man generelt skal være forsiktig med å søke/innvilge uføretry

"Jeg mener fremdeles" at det som hevdes bare er tull. Og at verken tall eller statstikker forandrer på det. Og var kun det jeg ville frem til.Min søster var ikke i tankene akkurat der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste mennesker vil deltagelse i arbeidslivet gi bedre livskvalitet enn uføretrygd.

Ja, for all del - men for en del andre mennesker er dette helt umulig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...