Gå til innhold

hvordan skal jeg få tilbake lappen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fikk brev fra fylkeslegen om at jeg har mistet lappen. så kan jeg søke om dispensasjon. Men hva skal jeg skrive?????????????  Jeg måtte oppgi grunner sosialt osv for at jeg behøvde lappen. Men greia er jo at jeg bare liker å kjøre bil? Elsker det. Virker ikke som en bra nok grunn. Er jo bra kollektivtilbud her også :( 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fikk brev fra fylkeslegen om at jeg har mistet lappen. så kan jeg søke om dispensasjon. Men hva skal jeg skrive?????????????  Jeg måtte oppgi grunner sosialt osv for at jeg behøvde lappen. Men greia er jo at jeg bare liker å kjøre bil? Elsker det. Virker ikke som en bra nok grunn. Er jo bra kollektivtilbud her også :(

Du kan jo skrive at du vil kjøre familie og bekjente, og at du trenger bilen for å komme deg rundt å besøke folk.

Skrevet

Hvis du er frisk nok til å kjøre bil, skal du vel få kjøre bil uansett grunn??? Merkelig at du måtte skrive grunner...

Skrevet

Hvis du er frisk nok til å kjøre bil, skal du vel få kjøre bil uansett grunn??? Merkelig at du måtte skrive grunner...

Du er merkelig klartenkt i dag.

Hvis miakami er en fare bak rattet, blir det vel ikke mindre farlig å la henne kjøre bil fordi hun trenger det enn fordi hun har lyst!

(Det høres mer ut som TT-kort og trygdebil, og nå ser jeg at kriteriene for TT-kort og trygdebil også kan være urettferdige - jeg mener det blir innvilget bla på grunnlag av hvor mye man trenger å besøke slekt og venner; hva om man liker å sitte alene på en brygge og se på solnedgangen, da, det bør jammen betraktes som like viktig å kunne gjøre det.)

Skrevet

jeg fikk brev fra fylkeslegen om at jeg har mistet lappen. 

Hva er begrunnelsen for at du har mistet lappen?

Anonymous poster hash: 1df35...02e

Skrevet

(Det høres mer ut som TT-kort og trygdebil, og nå ser jeg at kriteriene for TT-kort og trygdebil også kan være urettferdige - jeg mener det blir innvilget bla på grunnlag av hvor mye man trenger å besøke slekt og venner; hva om man liker å sitte alene på en brygge og se på solnedgangen, da, det bør jammen betraktes som like viktig å kunne gjøre det.)

Hehe, men hva om man søker TT-kort for å råne med, da?  :D

Skrevet

Hehe, men hva om man søker TT-kort for å råne med, da?  :D

Det burde være fullt mulig, men kan kanskje se litt rart ut, pluss bli litt kleint for taxisjåføren ;)

(Men folk får jo BPAer til å gjøre de utroligste ting, så bare fantasien setter grensen!)

Skrevet

I grensetilfeller tar man noe hensyn til hvor stort behovet for førerkort er.

Skrevet

Well that's just stupid!

Skrevet

Well that's just stupid!

Det er et betydelig innslag av skjønn i en del av disse vurderingene. Dersom det kun råder en liten usikkerhet mht skikkethet for bilkjøring, så kan sterkt behov for førerkort gjøre at man gir tillatelse i stedet for avslag.

Det er selvfølgelig ikke slik at personer som er klart uskikket får kjøre fordi de har behov for det.

Skrevet

Det er et betydelig innslag av skjønn i en del av disse vurderingene. Dersom det kun råder en liten usikkerhet mht skikkethet for bilkjøring, så kan sterkt behov for førerkort gjøre at man gir tillatelse i stedet for avslag.

Det er selvfølgelig ikke slik at personer som er klart uskikket får kjøre fordi de har behov for det.

Jeg gjentar meg selv nå; "well thats just stupid!"

De burde heller foreta en grundigere undersøkelse av kjørbarhet.

Skrevet

Jeg har ikke spurt om hva du mener om dette, jeg har forklart hvordan regelverket blir praktisert i dag.

Skrevet

Det har du helt rett i. Man blir ikke mindre farlig i trafikken selv om man har stort behov for førerkort!

Skrevet

Jeg har ikke spurt om hva du mener om dette, jeg har forklart hvordan regelverket blir praktisert i dag.

Vel, det var unødig, det forstod jeg allerede etter trådstarters første post.

Skrevet

Hva er begrunnelsen for at du har mistet lappen?

alvorlig psykisk lidelse. har bipolar lidelse

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sosiale/velferdsgrunner for å kjøre bil er av helt underordnet betydning.

Du skriver at du mener du oppfyller helsekravene til inneha førerkort med dispensasjon, og du ber om at det innhentes helseopplysninger fra din fastlege eller psykiater. (Psykiater om det er psykisk sykdom som gjør at du ikke fyller helsekravene)

Du sparer tid om du selv ber legen din om dette og vedlegger denne attesten til dispensasjonssøknaden.

Skrevet (endret)

Jeg ser at du ikke likte kommentarer fra andre, men jeg våger å si at jeg er enig med TK her. Enten er man skikket til å kjøre, eller så er man ikke det. Om reglene tillater kjøring til og fra butikken, eller kun til posten, eller kun innenfor en geografisk sone o.l., så blir det galt i mitt hode. 

Endret av Marie Mel
Skrevet

Jeg ser at du ikke likte kommentarer fra andre, men jeg våger å si at jeg er enig med TK her.

Nei, så enkel er hun ikke, hun prøver å vise at hun ikke setter sånn pris på min densing av hennes postkasse med svada.  ;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, så enkel er hun ikke, hun prøver å vise at hun ikke setter sånn pris på min densing av hennes postkasse med svada.  ;)

Forum for psykiatri ser svært gjerne at du sterkt begrenser antall innlegg på dette forum.

Skrevet

TS: kan du ikke lese tråden om samme tema som ble startet i går? Kjøring handler om skikkethet og risiko for ulykke. Jeg kjenner flere dønn oppegående unge menn som har en hjerterytmeforstyrrelse som gjør at de besvimer en kort periode en gang i året eller så. I påvente av ablasjon kan de ikke kjøre bil. Hvis du pga psykisk lidelse ikke kan kjøre bil er det ofte enten 1) medikamentbivirkninger 2) redusert kognitiv funksjon, 3) redusert konsentrasjon, 4) fare for kjøring i beruset tilstand eller 5) alvorlige selvmordstanker. Gjelder noen av disse deg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...