Gå til innhold

hvordan skal jeg få tilbake lappen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Forum for psykiatri ser svært gjerne at du sterkt begrenser antall innlegg på dette forum.

 

Ja. Beklager på det sterkeste. Jeg skal slutte. Jeg ser at jeg ikke er som dere, dere er seriøse men sliter fordet. Så dette er kanskje ikke helt plassen for meg... jeg er kanskje motsatt. Skal skjerpe meg (hvis svake meg klarer da).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Beklager på det sterkeste. Jeg skal slutte. Jeg ser at jeg ikke er som dere, dere er seriøse men sliter fordet. Så dette er kanskje ikke helt plassen for meg... jeg er kanskje motsatt. 

 

Useriøs, men sliter ikke?

Anonymous poster hash: 1df35...02e

Skrevet

TS: kan du ikke lese tråden om samme tema som ble startet i går? Kjøring handler om skikkethet og risiko for ulykke. Jeg kjenner flere dønn oppegående unge menn som har en hjerterytmeforstyrrelse som gjør at de besvimer en kort periode en gang i året eller så. I påvente av ablasjon kan de ikke kjøre bil. Hvis du pga psykisk lidelse ikke kan kjøre bil er det ofte enten 1) medikamentbivirkninger 2) redusert kognitiv funksjon, 3) redusert konsentrasjon, 4) fare for kjøring i beruset tilstand eller 5) alvorlige selvmordstanker. Gjelder noen av disse deg?

nope ingen.

jeg får nok tilbake lappen på dispensasjon tenker jeg. ellers er noe alvorlig galt med systemet.

Skrevet

Ja. Beklager på det sterkeste. Jeg skal slutte. Jeg ser at jeg ikke er som dere, dere er seriøse men sliter fordet. Så dette er kanskje ikke helt plassen for meg... jeg er kanskje motsatt. Skal skjerpe meg (hvis svake meg klarer da).

Nå blir du veldig passivt-aggressiv. Slutt med det.

Skriv hvis du føler du har noe positivt å komme med. Men du taper bare på å skrive tre nye tråder om dagen, prøv å bruke behandleren din mer effektivt og samle ting litt opp i kanskje en tråd eller to i uka.

Og iblant trenger vi alle en DOL-detox :)

Skrevet

nope ingen.

jeg får nok tilbake lappen på dispensasjon tenker jeg. ellers er noe alvorlig galt med systemet.

Bra. Uansett mister du jo ikke lappen for evig. Når du er frisk nok til det får du den uansett tilbake. Kjør pent :)

Skrevet

nope ingen.

jeg får nok tilbake lappen på dispensasjon tenker jeg. ellers er noe alvorlig galt med systemet.

 

Det kan jo hende de ikke er skikket til å kjøre bil?

Anonymous poster hash: 1df35...02e

Skrevet

Nå blir du veldig passivt-aggressiv. Slutt med det.

Skriv hvis du føler du har noe positivt å komme med. Men du taper bare på å skrive tre nye tråder om dagen, prøv å bruke behandleren din mer effektivt og samle ting litt opp i kanskje en tråd eller to i uka.

Og iblant trenger vi alle en DOL-detox :)

 

Passiv-aggresiv? Hm, ikke veit jeg, men jeg mener det. Jeg har et problem med dette, det sklir ut. Jeg begynner med å tenke at jeg skal skrive masse konstruktive og hjelpsomme tråder. Etterhvert tar imidlertid "mitt egentlige jeg" overhånd... jeg ser på meg selv som skrap. Men nå må jeg ikke ødelegge forumet mer, beklager dette også.

Skrevet

Men hvis det er som NHD sier (og det må jo være sant) at sosiale grunner ikke er relevante, hvorfor har da miakami blitt bedt om å oppgi sosiale grunner? Kan du ha mistolket brevet, miakami?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men hvis det er som NHD sier (og det må jo være sant) at sosiale grunner ikke er relevante, hvorfor har da miakami blitt bedt om å oppgi sosiale grunner? Kan du ha mistolket brevet, miakami?

Jeg skriver ikke at sosiale grunner ikke er relevante. Jeg skriver at deres betydning er underordnet de helsemessige. Avgjørelsen tas på grunnlag av retningslinjer hvor det skal utøves skjønn. I tvilstilfeller kan sosiale grunner få saken til å falle ut i søkers favør.

Miakami har sikkert fått et standardbrev.

Som jeg skrev tidligere, vil det være psykiaterens attest som er desidert viktigst.

Skrevet

Jeg ser at du ikke likte kommentarer fra andre, men jeg våger å si at jeg er enig med TK her. Enten er man skikket til å kjøre, eller så er man ikke det. Om reglene tillater kjøring til og fra butikken, eller kun til posten, eller kun innenfor en geografisk sone o.l., så blir det galt i mitt hode. 

Reglene tillater at det settes slike begrensninger, men kun dersom en geografisk begrensning bidrar til redusert risiko. Man kan se for seg grensetilfeller hvor personen kan ha problemer med å håndtere situasjoner med mye trafikk, men hvor det å kjøre fem km på en "øde landevei" for å komme til butikken anses for å være trygt. I såfall kan det gis rett til å kjøre til og fra butikken men for øvrig ikke.

Skrevet

Det står i lovverket at Veidirektoratet kan gi geografisk begrensning, evt. i kombinasjon med de øvrige begrensningene i ledd 1. (I stor grad handicap-kjøring) Når det gjelder helsemessige begrensninger, diabetes/diagnoser, er det litt andre regler enn angitt i 1. ledd. De er det fylkeslegen som gir dispensasjon for på annet grunnlag. 

  

Lovdata:

§ 4-3. Førerkort med begrensning

       Føreretten kan, når særlige helsemessige eller andre forhold hos søkeren gjør det nødvendig, begrenses til å gjelde:

1. kjøring med motorvogn av bestemt gruppe eller type, eventuelt med nærmere angitt utstyr, 2. bestemt(e) kjennemerke®, 3. kortere gyldighetstid enn det normale, 4. eller en kombinasjon av disse.

       Andre former for begrensninger, herunder geografiske begrensninger, eventuelt i kombinasjon med begrensningene i første ledd, kan gis av Vegdirektoratet.

       En begrensing av føreretten av helsemessige årsaker, kan ikke gis uten at det er gitt dispensasjon fra helsekravene for den aktuelle klassen. En dispensasjon fra helsekravene gir ingen automatisk rett til å få utstedt førerkort med begrensning etter annet ledd.

       Førerkortet gis påtegning om begrensning, men helsemessige forhold anføres ikke.

       Når praktisk prøve er avlagt med kjøretøy med automatgir, er føreretten begrenset til slike kjøretøy jf. trafikkopplæringsforskriften § 29-8 med unntak som nevnt i § 31-3 fjerde ledd.

 

Frosken,

Jeg skal ikke si at det ikke gjøres unntak og at skjønn ikke brukes utover lovverket, men det er i utgangspunktet ikke åpent for begrensinger når det kommer til alderdom og diagnoser. Jeg forstår NHD sitt svar slik at det er helt rett. 

Skrevet

Det står i lovverket at Veidirektoratet kan gi geografisk begrensning, evt. i kombinasjon med de øvrige begrensningene i ledd 1. (I stor grad handicap-kjøring) Når det gjelder helsemessige begrensninger, diabetes/diagnoser, er det litt andre regler enn angitt i 1. ledd. De er det fylkeslegen som gir dispensasjon for på annet grunnlag. 

  

Lovdata:

§ 4-3. Førerkort med begrensning

       Føreretten kan, når særlige helsemessige eller andre forhold hos søkeren gjør det nødvendig, begrenses til å gjelde:

1. kjøring med motorvogn av bestemt gruppe eller type, eventuelt med nærmere angitt utstyr, 2. bestemt(e) kjennemerke®, 3. kortere gyldighetstid enn det normale, 4. eller en kombinasjon av disse.

       Andre former for begrensninger, herunder geografiske begrensninger, eventuelt i kombinasjon med begrensningene i første ledd, kan gis av Vegdirektoratet.

       En begrensing av føreretten av helsemessige årsaker, kan ikke gis uten at det er gitt dispensasjon fra helsekravene for den aktuelle klassen. En dispensasjon fra helsekravene gir ingen automatisk rett til å få utstedt førerkort med begrensning etter annet ledd.

       Førerkortet gis påtegning om begrensning, men helsemessige forhold anføres ikke.

       Når praktisk prøve er avlagt med kjøretøy med automatgir, er føreretten begrenset til slike kjøretøy jf. trafikkopplæringsforskriften § 29-8 med unntak som nevnt i § 31-3 fjerde ledd.

 

Frosken,

Jeg skal ikke si at det ikke gjøres unntak og at skjønn ikke brukes utover lovverket, men det er i utgangspunktet ikke åpent for begrensinger når det kommer til alderdom og diagnoser. Jeg forstår NHD sitt svar slik at det er helt rett. 

Her tolker vi regelverket ulikt. Reglene er strenge, men det gis av og dispensasjoner. Se http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/retningslinjer-for-fylkesmennene-ved-behandling-av-forerkortsaker-/Publikasjoner/retningslinjer-for-fylkesmennene-ved-behandling-av-forerkortsaker.pdf

Skrevet

nope ingen.

jeg får nok tilbake lappen på dispensasjon tenker jeg. ellers er noe alvorlig galt med systemet.

Er du frisk og stabil da? Jeg satt på med en som var hypoman eller kanskje manisk. Det var så skremmende at jeg tok bussen hjem. Selv syntes han ikke det var noe i veien med kjøringen hans.

Anonymous poster hash: c8ade...d76

Skrevet

Fortsatt ingen geografisk begrensning for denne gruppen, men mye god informasjon. Dispensasjon gis for ett år. 

Side 57 er bra. Geografisk begrensning handler ofte om kjøretøytype kombinert med handicap/redusert synsfelt, men med f.eks mopedbil og lavere hasighet ikke øker risikoen. 

 

Det står også på side 113:

En dispensasjon fra helsekravene gir ingen automatisk rett til å få utstedt førerkort med 
begrensning. Vegdirektoratet er meget restriktiv i disse sakene. Fylkesmannen skal 
derfor være meget tilbakeholden med å dispensere fra helsekravene på vilkår om 
førerkort med geografisk begrensning.
Dersom det primært søkes om førerkort med geografisk begrensning, kan 
fylkesmannen fatte vedtak angående dispensasjon fra førerkortforskriftens helsekrav 
for slikt førerkort. Vegdirektoratets krav er at det før fylkesmannen gir dispensasjon, 
skal være foretatt en praktisk kjørevurdering på den aktuelle veistrekningen/området.
 
Sosiale forhold, kjøring til tidligere arbeidsplass for trygdede står det også mye om. 
 
For trådstarter gjelder legeattest i forhold til medisiner, sykdomsbilde/diagnoser, adferd, impulser og evt. tilbakefall. Fylkesmannens avgjørelse. Det er ingen åpning for begrenset kjørekort eller av sosiale hensyn her.  
 
 
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om geografisk begrensning gjelder fortsatt det som stod i forrige veileder.

 

Fritt etter husken: "Bruk av geografisk begrensning kan brukes, men en skal være særdeles restriktiv."

 

Deretter stod det noe lakonisk: "... også folk som bor i grisgrendte strøk har rett til å ferdes trygt i trafikken".

Skrevet

Ja, begge begr

 

Om geografisk begrensning gjelder fortsatt det som stod i forrige veileder.

 

Fritt etter husken: "Bruk av geografisk begrensning kan brukes, men en skal være særdeles restriktiv."

 

Deretter stod det noe lakonisk: "... også folk som bor i grisgrendte strøk har rett til å ferdes trygt i trafikken".

Begge begreper står fortsatt, men begrensingen handler mest om kjøretøy i forhold til redusert motorikk/syn. Da skal det kjøres opp i forkant, bestå og søkes fylkeslegen i etterkant. Framgangsmåten står på de sidene jeg skrev. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...