Gå til innhold

Hva er terapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er terapi?

Jeg lurer på om noen kan forklare litt om hva terapi er for noe. Jeg tror egentlig ikke jeg vet... jeg har gått mye i ”terapi”, men jeg er usikker på hva slags, eller om det i det hele tatt kan kalles annet enn ”støtteterapi”.

Det snakkes en del om ”hjemmelekser” har jeg inntrykk av… hva mener med det? Er det slik at (med meg selv som eksempel) når man isolerer seg, så skal man slutte å gjøre det? Jeg skjønner ikke helt det, det er vel ikke bare å endre seg, all den tid det er snakk om sykdommer?

Jeg trodde jo det gikk ut på å endre tankemønstre… men tidligere på DOL så har jeg jo fått råd om at jeg ikke har behov for terapi, for det er bare ”just do it” som gjelder i mitt tilfelle. Men nøyaktig hvorfor er det sånn det er for meg? Betyr ikke dette at det er viljen min som er problemet?

Jeg føler selv at jeg kan ha nytte av ”skikkelig” terapi, hva nå det er for noe. Jeg føler meg motivert til å snakke om det som er problematisk og hvorfor jeg tenker problematisk – altså hvorfor jeg tenker på de og de måtene, ikke bare på hva jeg tenker.

For å være helt ærlig så føler jeg at de behandlerne jeg har hatt har nedvurdert meg mye… jeg har jo hatt samme journal, så det er sikkert en ”følgefeil”. Med ”nedvurdering” mener jeg at de ikke har sett alle ressursene mine. Jeg føler selv at jeg er veldig ressurssterk.

Leste litt om metakognitiv terapi på http://www.psykologibloggen.no/?p=3028. Syns jo det virker interessant. Kanskje jeg kunne lært meg å tenke helhetlig – det er jo det som er kjernen til mine emosjonelle problemer, hadde jeg sluttet å ”miste” tanker jeg har gjort meg tidligere, i stedet for å liksom ramle inn i avgrenset, sneversynt system, så er jeg sikker på at jeg etterhvert ville begynt å tenke på en sunn måte (stort sett hele tiden).

Men jeg er usikker på om de har hørt om MCT der jeg går. Min tidligere terapeut hadde aldri hørt om det, og det var kun 3 år siden eller noe. Skal litt til at overlegen ikke har hørt om dette, eller? Hørte snakk om at han var gått inn i pensjonisttilværelsen, så kan være det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå holdt jeg på å skrive inn "åte ute... da er det bare å smøre seg med tolmodighet...". Men så slo tanken om at andre, admin inkludert, sikkert kunne tolke dette som spam, så jeg lot det være.

Det hadde ikke vært meningen med spam, kun litt galgenhumor ispedd selvironi.

Kanskje jeg ikke er så ressurssterk likevel.

Skrevet

Nå holdt jeg på å skrive inn "åte ute... da er det bare å smøre seg med tolmodighet...". Men så slo tanken om at andre, admin inkludert, sikkert kunne tolke dette som spam, så jeg lot det være.

Det hadde ikke vært meningen med spam, kun litt galgenhumor ispedd selvironi.

Kanskje jeg ikke er så ressurssterk likevel.

Du har mye å bidra med :)

Skrevet

Du har mye å bidra med :)

Det er jeg enig i.

Og Tullekoppen, jeg har det litt som deg, jeg vet ikke helt hva det er jeg får, det kalles behandling, men det er jo bare samtaler, jeg kommer inn og vi prater i en time, vi klemmer og så går jeg igjen. De er psykologspesialister, den ene jeg går til er tilogmed sjefpsykolog på avdelingen, men jeg opplever det mer som de er miljøarbeidere, til tross for at de er så smarte, dyktige og kunnskapsrike, i kombinasjon med venner. Jeg synes det er rart at så topp utdannede mennesker ter seg så "vanlig" og lite "behandleraktig". De er veldig blide og naturlige. Kanskje er psykologrollen i utvikling. De sitter ihvertfall ikke og sier jaha, hvordan har vi det i dag, mm, mm, mm, her er et skjema, fyll det ut og til neste gang skal du ha gjort ditten og datten. Men det de gjør, det funker, jeg føler meg bedre og sterkere av det, hva det nå er.

Jeg føler meg snarere oppvurdert enn nedvurdert. Den ene snakker stadig om at jeg burde begynne å jobbe igjen, og den andre tar gjerne et glass eller fem med meg.

Angående endring, så er det noe som må komme innenfra, du må selv ville det, se behovet og forstå hvorfor. Men du kan få hjelp til hvordan, hvis du trenger det. NHDs lettvinte "just do it" passer nok bare for folk som er "late", ikke for mennesker med tildels alvorlige psykiske problemer.

Det er altfor mye surr ute og går i psykiatrien. Håper du snart får en behandler som du føler hjelper deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det bør du spørre behandleren din om.

Skrevet

Det bør du spørre behandleren din om.

Correctomundo!  ;)

Skrevet

Tusen takk for svar dere andre to. Jeg beklager min simple takknemlighet, jeg skal svare bedre når jeg blir mindre susete.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...