Rikke 2 Skrevet 17. august 2013 Skrevet 17. august 2013 Hva gjør at jeg tiltrekkes mennesker med personlighets forstyrrelser? Er jeg selv syk? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 Skrevet 17. august 2013 Hva gjør at jeg tiltrekkes mennesker med personlighets forstyrrelser? Er jeg selv syk? Ikke nødvendigvis syk, men kanskje sårbar for i tillegg til litt lite bevisst? Anonymous poster hash: 4d6ac...4f9 0 Siter
ISW Skrevet 17. august 2013 Skrevet 17. august 2013 Dette har jeg sikkert sett hundre ganger før. Det er helt utrolig vanlig. Nå vet jeg ikke hvilken personlighetsforstyrrelse du mener, men kanskje antisosial, borderline eller sadistisk personlighetsforstyrrelse? Det er veldig vanlig at snille mennesker "havner i klørne" på mennesker med antisosial eller sadistisk PF. Man faller enten for deres "triks" eller man prøver å hjelpe de. Ikke sjeldent greier man ikke å komme ut av "jerngrepet" som består i stadige lovnader om bedring, beklagelser, osv. Alt dette er ytterligere forsøk på å kontrollere den man er i et forhold med, snarere enn at man faktisk bryr seg og er glad i henne. Du må finne noen du oppriktig er glad i, ikke personer du skal forandre, eller "bad boys" som er tiltrekkende men slemme. Og når du skal komme ut av forholdet trengs det "clean breaks". Aldri gå i dialog, aldri svar på meldinger og ALDRI tro at noen har "forandret seg til det bedre" 0 Siter
ColaZero Skrevet 18. august 2013 Skrevet 18. august 2013 Dette har jeg sikkert sett hundre ganger før. Det er helt utrolig vanlig. Nå vet jeg ikke hvilken personlighetsforstyrrelse du mener, men kanskje antisosial, borderline eller sadistisk personlighetsforstyrrelse? Det er veldig vanlig at snille mennesker "havner i klørne" på mennesker med antisosial eller sadistisk PF. Man faller enten for deres "triks" eller man prøver å hjelpe de. Ikke sjeldent greier man ikke å komme ut av "jerngrepet" som består i stadige lovnader om bedring, beklagelser, osv. Alt dette er ytterligere forsøk på å kontrollere den man er i et forhold med, snarere enn at man faktisk bryr seg og er glad i henne. Du må finne noen du oppriktig er glad i, ikke personer du skal forandre, eller "bad boys" som er tiltrekkende men slemme. Og når du skal komme ut av forholdet trengs det "clean breaks". Aldri gå i dialog, aldri svar på meldinger og ALDRI tro at noen har "forandret seg til det bedre" Det er vel ingenting som heter sadistisk personlighetsforstyrrelse? 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 18. august 2013 Skrevet 18. august 2013 Det er vel ingenting som heter sadistisk personlighetsforstyrrelse? Det er ingen gyldig diagnose, men det blir forsket på: http://en.wikipedia.org/wiki/Sadistic_personality_disorder 0 Siter
XbellaX Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 Hva gjør at jeg tiltrekkes mennesker med personlighets forstyrrelser? Er jeg selv syk? Hva slags personlighetsforstyrrelser snakker du om, mennesker som har en PF er ikke en ensartet gruppe. Det kan ha, uhyre kort sagt, mye å gjøre med at du ikke står stødig i deg selv. 0 Siter
Ayia Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 Hva gjør at jeg tiltrekkes mennesker med personlighets forstyrrelser? Er jeg selv syk? Hvorvidt du er "syk"/ "frisk" er egentlig et sidespor. Du burde heller rette fokus mot hvorfor du havner i relasjoner som dette gjentatte ganger. Dersom dette er et mønster er det mye som tyder på at du også oppnår en form for tilfredstillelse gjennom disse reasjonene. Kanskje er du en klassisk "hjelper", som tenker at til tross for at personens tidligere relasjoner har vært dårlige, skal DU greie å endre denne personene. Kanskje har du opplevd ting tidligere som gjør at du opplever en for for gjenkjenbarhet og dermed trygghet i ustabilitet og skumle relasjoner? Eller kanskje liker du intensiteten i tidligfase av slike relasjoener, og håper at "denne gang, denne gang skal det vare"? Hva som tiltrekker deg med slike relasjoner vet bare du. Du er langt fra alene om å erfare dette, og jeg ville anbefale deg å diskutere dette med fastlegen (først)/ en psykolog som kan bevisstgjøre deg på hvilket behov disse relasjonene dekker for deg, hva som trigger deg, og hvorfor du ikke greier å forlate slike personer når det begynner å bli usunt å forbli i dem. Det er fullt mulig å endre destruktive mønster gjennom kognitiv terapi, men vær forberedt på at det krever hardt arbeid fra din side. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 Skrevet 26. august 2013 Kommer også litt an på hvilken type personlighetsforstyrrelse. Jeg synes å ha merket at narsissist/borderline-par er noe som går igjen. Narsissist/avhengig og borderline/avhengig også. Narsissist+narsissist kan være veldig tiltrukket av hverandre og føle de har møtt sin soulmate, men noe nært forhold får de ikke. Det fungerer bare så lenge de har noe ytre å strebe etter, som reiser, dyre innkjøp, fasadebygging eller felles front mot ekspartnere. Hva er dine sårbarheter? Jeg kjenner to med betydelig personlighetsproblematikk, som nå har funnet sammen. Begge har en historie med serier av ustabile forhold som utvikler seg raskt, og har en tendens til å føle seg som et offer. Hun kontrollerer og han trenger å bli kontrollert. De er umodne, selvopptatte, forføreriske, trenger mye bekreftelse, og er sånne som liker å vise seg fram og føle seg suverene i forhold til andre. Hun går inn i offerrollen i forhold til eksen, han trår støttende til og får et solid kick av rollen som helt, uten å vurdere hvorvidt det er hold i hennes påstander om eksen eller om det er en delkonsekvens av hennes umodenhet. Begge har store tanker om at dette forholdet skal bli mye bedre enn de forrige, men har ikke jobbet med seg selv. Kanskje kan man si at de deler vrangforestillinger. Kanskje står man sterkere rustet hvis man er moden selv? I eksemplet nevnt ovenfor ser jeg for meg følgende: En frisk og moden mann hadde merket mangelen på substans ganske raskt. Hennes seriemonogami hadde sannsynligvis også vært et ankepunkt. Han saboterer ikke fremtidig forsoning og samarbeid med å støtte opp under den dramatiske offer-historien, selv om det gir han en god følelse å være redningsmann. Han tar det rolig, fordi magefølelsen hans sier at det er noe som skurrer. Som en frisk og moden mann vil han ha tilsvarende kvinne. Motsatt hadde en frisk og moden kvinne ikke blitt så blendet av hans forførerkunster. Hun vil bite seg merke i at han aldri har hatt lengre forhold, og at han har bedratt alle han er med. Hun tror ikke uten videre på at han har forandret seg bare fordi han har møtt henne. Hun tar advarsler på alvor. Hun orker ikke å måtte overvåke han når hun merker at han er en stor flørt. Hun følger magefølelsen. Anonymous poster hash: dff8e...0b4 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.