Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hva er egentlig definisjonen på en depresjon? Er det f. eks en depresjon om en mister noen en er glad i? Eller er depresjon bare når en er deppa uten å ha noen virkelig grunn til det?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Depresjon(ssykdommen) er betydelige symptomer på minst to av disse tre: Tristhet, initiativløshet, manglende evne til  føle lyst glede og engasjement ved det som vanligvis gleder en (anhedoni) storparten av dagen de fleste dager. I tillegg må dette ha vart i minst to uker.

Skrevet

Depresjon (og de andre diagnosene) er definert slik at årsak ikke har betydning. Det er hvilke symptomer man har diagnosen tar utgangspunkt i.

Jeg tror dog behandling/medisinering er noe man ser an i forhold til hva man mener årsaken er. Har man mistet noen man er glad i og får en sorgreaksjon, så tror jeg det er mindre vanlig å tilby medisiner enn om det ikke finnes en "normal" grunn for depresjonen. Ved sorgreaksjoner tror jeg fokuset er mer på samtale. Men dette må nok også sees i forhold til alvorlighetsgrad, tror jeg.

Skrevet

Det er rimelig stor forskjell på sykdommen depresjon og det å føle seg "deppa".

Husk på at mange psykiatriske diagnoser brukes som slang-uttrykk uten noen rot i virkeligheten. "Deppa" brukes jo om nesten enhver form for nedstemthet. Sorg er IKKE det samme som depresjon, men sorg kan utløse depresjon hos enkelte. På samme måte bruker vi angst, noia, etc. som begreper på kortvarig redsel, uten at de har noe med diagnosene angst eller å være paranoid å gjøre.

Altså:

Du kan føle deg nedstemt i kortere og lengre tid uten å være deprimert.

Du kan gråte uten å være deprimert.

Du kan være sliten uten å være deprimert.

Du kan føle deg emosjonelt "tom" uten å være deprimert.

Skrevet

Sorg er IKKE det samme som depresjon, men sorg kan utløse depresjon hos enkelte.

Jeg har da aldri sagt noe annet... dere vrir og vender på det jeg sier, fordi dere ikke liker meg.

Skrevet

Jeg har da aldri sagt noe annet... dere vrir og vender på det jeg sier, fordi dere ikke liker meg.

Svaret var til trådstarter, ikke til deg.

Skrevet

Ærlig talt mann. Jeg kommenterte da ikke posten din :)

Skrevet

Ærlig talt mann. Jeg kommenterte da ikke posten din :)

Ja, du gjorde vel det. Beklager.

Skrevet

Ja, du gjorde vel det. Beklager.

Jeg synes uansett reaksjonen din er et tegn på at du ikke helt "tåler" å være her. 

Vurder å ta en ukes pause og opplev litt mer av den virkelige verden..

Skrevet

Jeg synes uansett reaksjonen din er et tegn på at du ikke helt "tåler" å være her. 

Vurder å ta en ukes pause og opplev litt mer av den virkelige verden..

Ja, du har sannsynligvis rett i det. Ja, skal bare poste litt småtteri i ny og ne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...