Gå til innhold

Diskuterer dere religion/livssyn med behandlere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte bare på dette. Selv har jeg ikke noe påtrengende behov for å diskutere religion med noen, men jeg undres over hvordan det ville vært hvis jeg hadde tatt det opp med en av mine psykologer/psykiatere. Har de som jobber innenfor psykiatrien noen reell kompetanse i å snakke om livssynsspørsmål? Jeg diskuterer mange eksistensielle og etiske problemstillinger med dem, men spørsmål om tro og tvil og livet etter dette, har aldri vært et tema.

Snakker dere om religiøse temaer med deres psykologer, psykiatere, psykepleiere, støttekontakter ol? Det er vel dere som tar det opp først? Hvordan reagerer de? Har de noe vettugt å si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurte bare på dette. Selv har jeg ikke noe påtrengende behov for å diskutere religion med noen, men jeg undres over hvordan det ville vært hvis jeg hadde tatt det opp med en av mine psykologer/psykiatere. Har de som jobber innenfor psykiatrien noen reell kompetanse i å snakke om livssynsspørsmål? Jeg diskuterer mange eksistensielle og etiske problemstillinger med dem, men spørsmål om tro og tvil og livet etter dette, har aldri vært et tema.

Snakker dere om religiøse temaer med deres psykologer, psykiatere, psykepleiere, støttekontakter ol? Det er vel dere som tar det opp først? Hvordan reagerer de? Har de noe vettugt å si?

Jeg betviler at det går an å si noe generelt om dette, tror variasjonen er stor. Noen behandlere har imidlertid både interessere og spesiell kompetanse innen religionspsykologi.

Skrevet

Diskuterer det av og til, og min behandler har respekt for andres tro. Selv er hun kristen.

Skrevet

Har gjort det, da det har vært en stor del av mine tvangstanker eller vrangforestillinger. Så jeg har diskutert religion. De fleste har da tatt ett slags liberalt standspunkt, som for eksempel å si att helvette ikke finnes osv.

Ettersom jeg har gått fra å være kristen (psyk), og har blitt ateist har jeg opplevd en stor grad av lettelse. For som jeg sier, dersom ingen hører tankene dine er du trygg. Det er min trøst i livet.

Skrevet

Har sett at det i min journal står en hel rekke opplysninger om livssyn, religion, politikk, etc.

Dette er jo info de intensjonelt har samlet inn, det er ikke jeg som har insistert å snakke om dette.

Så tydeligvis finnes det terapeuter som er opptatt av dette i behandlingen.

(Skjønner forsåvidt ikke at det kan være etisk å skrive slikt i journalen, men, men.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...