Gå til innhold

Føflekk kreft


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg har mottatt svar fra patologisk avdeling(sykehuset) på en prøve av en føflekk som ble fjernet fra ryggen min i juni 2013. I dokumentet jeg har mottatt ser det ikke så bra ut synes jeg, og jeg er temmelig urolig her. Kan noen hjelpe meg med en uttalelse på bakgrunn av det som står i dokumentet? Innholdet er slik:

"Mikr. sees i snitt2 hud der det langs grenselaget sees livlig melanocyttproliferasjon. Dels sees rededannelser, dels sees i områder konfluerende vekst. Det sees også vekst oppunder papillespissenes topp. Videre sees i områder mer lentigenøs vekst. Kjernene viser pleomorfi og oppfattes som atypiske. Det er ikke sett pagetoid vekst. I dermis sees en dermal komponent som synes å vise en viss grad av modning. Videre sees noe kronisk betennelse. Det er skåret dypere i nye nivå samt gjort immunhistokjemisk undersøkelse med Melan-A.

Funn og undersøkelsesresultater: HUD MED DYSPLASTISK SAMMENSATT NEVUSCELLE TUMOR. FRI RESEKSJONSFLATE."

Mine spørsmål: Hva betyr dette? Krever dette videre oppfølging/behandling?

Tusen takk for svar til en urolig sjel….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Jeg vet ikke hva slags naturvitenskapelig bakgrunn du evt har, men å forstå og vite hva man skal gjøre med et slikt svar er utvilsomt problematisk. Ikke engang til pasienter som er leger, sender jeg et slikt svar uten en veldig utførlig forklaring.. det vanlige er at jeg bare sender forklaringen og ikke det originale patologisvaret.. Konklusjonen på svaret er at du har hatt en føflekk med starten på, men en ikke etablert celleforandring, og den skal være fullstendig fjernet til friskt vev. Det vil si at problemet med 99 % sannsynlighet er eliminert. Men tilleggsinformasjonen er ; følg med på det aktuelle stedet for å vite at det ikke kommer noe mer på samme sted.. I så fall ville jeg fått det fjernet kirurgisk. Det kan også tenkes at du kan få flere likende lesjoner andre steder litt relatert til hudtype, soleksponering osv. Så følg med på huden din, evt med hjelp av nærstående person og oppsøk lege evt be om å få fjernet avvikende enkeltlesjoner spes dersom de er mørke. Vis også moderasjon med soleksponering; unngå å bli brent og pass også på ikke å få en høy \"totaldose\" UV lys over tid. Unngå solarium.. Altså ; følg med på huden, moderasjon med soling og evt fjerne avvikende enkeltlesjoner! Mvh Hudlegen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...