Gå til innhold

Bare si fra hvis jeg skal slutte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle ønske jeg visst at utfallet skulle bli som det ble.

Jeg føler at samme hva jeg gjør så er det galt eller at det blir tolket som at jeg har et skjult motiv - sgs alltid.

Dette har vært en svært vond dag. Og nå har jeg bare lyst til å gi opp alt. Dere må bare si fra hvis dere vil at jeg skal slutte å skrive her inne også siden så mange irriterer seg over meg, så skal jeg ta det til etterretning.

Skrevet

Jeg synes du skal slutte å skrive innlegg som dette her. Det er de som skaper problemene, ikke det opprinnelige innlegget.

Send meg bare en PM hvis du har lyst til å snakke litt :)

klem

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

På fagspråket kalles slike innlegg som dette en utagering.

Jeg synes du skal høre på ISW: Du må slutte å skrive slike innlegg.

Skrevet

Jeg støtter ISW og NHD i at du bør slutte å skrive slike innlegg som dette. 

Skrevet

Jeg støtter ISW og NHD i at du bør slutte å skrive slike innlegg som dette.

Jeg også.

Skrevet

Men det er da sant. Jeg får negativ kritikk fra irriterte brukere i svært mange av trådene mine. Synes dere det er så rart jeg sier det da?

Skrevet

Det var en annen her inne tidligere i kveld som sa noe om at jo mer h*n hadde lyst til å forklare og insistere, jo mer irriterte det motparten.

Ser du et lignende mønster hos deg sjøl?

NHD kaller disse innleggene utagering. Du fortsetter å insistere.

Tidligere i kveld var du rørt til tårer over at den andre doleren endelig forsto deg. Noe av det vedkommende hadde innsett, var nettopp dette med at den evige insisteringen trigget motparten.

Kanskje er man ikke enig, og kanskje føler man seg misforstått. Men er det ikke på tide å forsøke å endre et mønster som man ser at fremkaller den samme reaksjonen hos mange andre brukere - i stedet for å fortsette å insistere?

Dette var bare noen tanker fra meg, og du er sikkert ikke enig.

Skrevet

Det var en annen her inne tidligere i kveld som sa noe om at jo mer h*n hadde lyst til å forklare og insistere, jo mer irriterte det motparten.

Ser du et lignende mønster hos deg sjøl?

NHD kaller disse innleggene utagering. Du fortsetter å insistere.

Tidligere i kveld var du rørt til tårer over at den andre doleren endelig forsto deg. Noe av det vedkommende hadde innsett, var nettopp dette med at den evige insisteringen trigget motparten.

Kanskje er man ikke enig, og kanskje føler man seg misforstått. Men er det ikke på tide å forsøke å endre et mønster som man ser at fremkaller den samme reaksjonen hos mange andre brukere - i stedet for å fortsette å insistere?

Dette var bare noen tanker fra meg, og du er sikkert ikke enig.

Selvsagt er jeg ikke enig. Jeg er kun enig med de som støtter meg og tar aldri mot råd fra de som ikke støtter meg.

Dere får tro hva dere vil. De fleste av dere inkl nhd dømmer meg. Derfor skrev jeg denne tråden også - fordi jeg ikke vil være til besvær for noen.

Skrevet

Du utviser vanskelig atferd. Det ville for min del bety at jeg ikke hadde orket å ha deg som venn. Det ville vært for slitsomt. Beklager.

Skrevet

Du utviser vanskelig atferd. Det ville for min del bety at jeg ikke hadde orket å ha deg som venn. Det ville vært for slitsomt. Beklager.

Det er en grunn til at jeg holder alt for meg selv i rl. Og det skal jeg fortsette med. Det bekrefter du.

Skrevet

Haha, har du lest "Prosessen" av Franz Kafka?

Du minner meg om Josef K. Det virker som du tror du er i en Kafka-prosess...

Skrevet

Selvsagt er jeg ikke enig. Jeg er kun enig med de som støtter meg og tar aldri mot råd fra de som ikke støtter meg.

Jeg synes du skal lese det du skriver her et par ganger og tenke over hva du faktisk sier. Tror dette er en del av det som gjør det så vanskelig for deg her inne, men husk at det finnes noe som heter "konstruktiv kritikk". Mange prøver å gi deg gode råd, mye mulig du ikke er enig i det de foreslår, men hva om du prøver det ut før du avviser deres råd helt? Kanskje vil du oppdage noe nytt som kan hjelpe deg i RL?  

Anonymous poster hash: 3e330...0df

Skrevet

Dere får tro hva dere vil. De fleste av dere inkl nhd dømmer meg. Derfor skrev jeg denne tråden også - fordi jeg ikke vil være til besvær for noen.

Forstår du ikke at du gjør ting vanskeligere for deg sjøl ved å skrive innlegg av typen "jeg vil ikke være til besvær", "alle misforstår meg", "jeg skal forlate dol når det er sånn at jeg er til irritasjon for dere", "jeg skal aldri stole på noe levende menneske igjen"?

Skrevet

Hei hww, 

Jeg ønsker ikke å såre deg. Jeg lurte på om du ser hvem som støtter deg? 

I min jobb snakker jeg med mennesker (ikke bare ungdom) om hva som er en god venn. Svarene er ofte: de som ikke stiller krav, er til å stole på, deler på det de har, sitter å spiller eller sløver sammen, er støttende osv... Og kanskje ser du som voksen at de like godt kunne svart en vanlig narkoman. 

Det er en lang prosess for å få de til å se at det er de som hjelper en selv til å nå de målene en har i livet, som er støttene og gode venner. Det betyr i praksis, de som sier:  hold ut skolen selv om du er lei noen uker, du må ha mer næring og vitaminer mot at du er så trett, jeg kan bli med å trene så du ikke slutter nå, og som sier ifra om vennen oppfører seg ufint. Disse er de som støtter deg :) 

Skrevet

Forstår du ikke at du gjør ting vanskeligere for deg sjøl ved å skrive innlegg av typen "jeg vil ikke være til besvær", "alle misforstår meg", "jeg skal forlate dol når det er sånn at jeg er til irritasjon for dere", "jeg skal aldri stole på noe levende menneske igjen"?

Det var ironisk ment fordi jeg er drittlei av at andre vet bedre enn meg hva jeg vil og tenker. Manglende selvinnsikt er en ting - men er det noe jeg virkelig har hørt på så er det kritikk jeg ikke liker usnsett om den er ment som irritasjon eller konstruktiv. Jeg har faktisk dårlig samvittighet over de som støtter og skriver fine innlegg til meg pga det.

En av grunnene til at jeg har blitt kryptisk på dol som dere sier, er at jeg ikke tør skrive for mye. Det betyr at jeg har trukket meg endel tilbake. En annen ting er at jeg ikke alltid gidder å forsvare meg mer for dere hører ikke på det likevel - dere fortsetter bare å tillegge meg ting. Men for all del, jeg snakker ikke om alle.

Vet dere hvor vondt det er å ikke bli trodd når man vet man er ærlig?

Skrevet

Enig med Mariaflyfly. Du motarbeider deg selv. Åpne øynene og se at du får mange gode råd fra andre her. Selvsagt skal du velge hva du vil ta til deg. Men på meg virker det som du blir skuffet og forutinntatt med en gang noen ikke er 100 prosent enig med deg. Da blir du fornærmet og kommer med passiv aggressive utspill. Du har en negativ måte å indirekte be om bekreftelser på. Det fører bare til det motsatte av hva du ønsker. Folk flest setter pris på tydelighet og ærlighet.

Anonymous poster hash: bf81c...23a

Skrevet

Det var ironisk ment fordi jeg er drittlei av at andre vet bedre enn meg hva jeg vil og tenker.

Takk, jeg pleier å forstå ironi.

Takker for meg i denne tråden. Det er som å snakke til en vegg.

Skrevet

Takk, jeg pleier å forstå ironi.

Takker for meg i denne tråden. Det er som å snakke til en vegg.

Bra.

Skrevet

Hei hww, 

Jeg ønsker ikke å såre deg. Jeg lurte på om du ser hvem som støtter deg? 

I min jobb snakker jeg med mennesker (ikke bare ungdom) om hva som er en god venn. Svarene er ofte: de som ikke stiller krav, er til å stole på, deler på det de har, sitter å spiller eller sløver sammen, er støttende osv... Og kanskje ser du som voksen at de like godt kunne svart en vanlig narkoman. 

Det er en lang prosess for å få de til å se at det er de som hjelper en selv til å nå de målene en har i livet, som er støttene og gode venner. Det betyr i praksis, de som sier:  hold ut skolen selv om du er lei noen uker, du må ha mer næring og vitaminer mot at du er så trett, jeg kan bli med å trene så du ikke slutter nå, og som sier ifra om vennen oppfører seg ufint. Disse er de som støtter deg :)

Vil bare si at jeg synes svaret ditt til hww var veldig bra og at jeg er enig i det du skriver om at gode venner og de som vil oss vel er de som stiller visse krav, oppmuntrer til endring av adferd eller kommer med råd vi nødvendigvis ikke er enig i, men som er velmente (og kanskje nødvendige for at den det gjelder skal komme videre)!

Anonymous poster hash: 3e330...0df

Skrevet (endret)

Skulle ønske jeg visst at utfallet skulle bli som det ble.

Jeg føler at samme hva jeg gjør så er det galt eller at det blir tolket som at jeg har et skjult motiv - sgs alltid.

Dette har vært en svært vond dag. Og nå har jeg bare lyst til å gi opp alt. Dere må bare si fra hvis dere vil at jeg skal slutte å skrive her inne også siden så mange irriterer seg over meg, så skal jeg ta det til etterretning.

Men det er da sant. Jeg får negativ kritikk fra irriterte brukere i svært mange av trådene mine. Synes dere det er så rart jeg sier det da?

Hvorfor tar du oss (ISW, NHD, meg selv og flyfly) ikke alvorlig når vi tar deg alvorlig og dessuten bruker tid på å svare deg? Jeg syns det er både ignorant og arrogant av deg.

Det som har skjedd i dag er følgende: Du spør - etter å ha fått råd om å være tydelig for ikke å bli misoppfattet  gjennom hele dagen - om vi mener at du skal slutte og skrive. Vi svarer alle at ja, slike innlegg som dette skal du slutte å skrive.

Ingen av oss skriver noe mer - det er ikke noe å misforstå med disse svarene. 

Og du har i hovedinnlegget lovt oss at du skal ta svarene til etterretning, men dette løftet holder du derimot ikke. Du påklager svarene våre likevel.

Hvorfor gjør du egentlig det?

Var du ikke ute etter det du spurte om denne gangen heller?

Jeg har spurt deg tidligere i dag, uten å få svar: Hvilket svar ønsket du egentlig å få?

Tør du - først og fremst for deg selv, men også her på dol - være ærlig på det? 

IKKE si at du ikke ønsket et annet svar - for hadde dét vært sant hadde du akseptert de samstemte og entydige rådene du fikk (som du lovte oss) og sagt "takk for rådene", uten å i tillegg fremstille deg selv om en det er synd på, pga oss.

Nå er jeg faktisk veldig i tvil om jeg skal klikke "send" eller ikke på dette, for jeg har ingen tro på at det er mulig å vekke deg fra din egen selvmedlidenhet, og i såfall har jeg bare vært brutalt tydelig og direkte til ingen nytte. Men vet du, jeg tar faktisk sjansen, og håper du leser det som er uthevet ekstra nøye, løfter blikket og tar mot til deg til å svare meg denne gang.

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...