Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mann som er bipolar 2 . Har vært frisk i mange år. Han har i tillegg mange andre sykdommer. Han er veldig mye trøtt, kan legge seg å hvile flere ganger om dagen. Orker veldig lite. Nå har han begynt å kikke veldig mye på nettsider med sex, men han er ikke interessert i sex med meg. Har ikke hatt sex på mange år. Nå har han gjort noe helt utrolig dumt, og helt ulikt han. Han har satt seg flere skudd med amfetamin . Ble stoppet av politiet da kjørte i en bil og mistet lappen. Han sier han har brukt amfetamin for å føle seg litt oppe. Jeg har spurt flere ganger i sommer om han har det bra , eller om han er deprimert. Han sier alt er greit og det er det jo ikke. Hjelp hva skal jeg gjøre.

Skrevet

I slike situasjoner tror jeg det kan være konstruktivt å oppsøke fastlegen sammen (jeg antar at han ikke har en psykiater han går til kontroll hos?). Det forutsetter jo at mannen din er villig til la deg bli med, men det kan være svært nyttig både for fastlegen - og for deg - at en slik samtale foregår felles. Det at en pårørende kan forklare at vedkommende oppfører seg svært ulikt seg selv kan være uhyre avgjørende for at fastlegen skal kunne vurdere situasjonen adekvat.

Lykke til :-)

Skrevet

I slike situasjoner tror jeg det kan være konstruktivt å oppsøke fastlegen sammen (jeg antar at han ikke har en psykiater han går til kontroll hos?). Det forutsetter jo at mannen din er villig til la deg bli med, men det kan være svært nyttig både for fastlegen - og for deg - at en slik samtale foregår felles. Det at en pårørende kan forklare at vedkommende oppfører seg svært ulikt seg selv kan være uhyre avgjørende for at fastlegen skal kunne vurdere situasjonen adekvat.

Lykke til :-)

Skrevet

Takk for svar, men jeg er usikker på så mye. Forrige gang han var syk var han psykotisk. Hvet ikke om jeg orker en runde til.

Skrevet

Jeg tenker at all den tid han må skyte amfetamin for å komme seg ovenpå, så er man langt over grensen hvor man er i ferd med å bli syk, da er man i aller høyeste grad syk.

Du skriver at du ikke orker en runde til, med depresjoner og psykose. Det forstår jeg utrolig godt. Jeg tror neppe man kommer unna det faktum at en mann med psykoser, depresjoner og som tar amfetamin i sprøyteform sannsynligvis ikke er bra for deg i lengden. 

Du burde ta en skikkelig vurdering av om dette er et forhold du ønsker å være i. At du skal slite deg ut med sykdommen(e) hans er i alle fall ødeleggende for deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva du skal gjøre? Du skal få han raskest mulig inn til psykiatrisk behandling både for sin psykiske lidelse og for rusmiddelmisbruket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...