Gjest Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 Skrevet 28. august 2013 Du skrev: Først og fremst to forhold: 1. Psykoseterskelen synker dvs motstandskraften mot ny psykose blir stadig mindre. 2. Kognitiv svikt. Dvs bittesmå steg på veien mot demens. Vennligst oppgi referanser for disse opplysningene. Vi finner det svært interessant å gå dette spørsmålet litt nærmere i sømmene. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. august 2013 Skrevet 28. august 2013 Du skrev: Først og fremst to forhold: 1. Psykoseterskelen synker dvs motstandskraften mot ny psykose blir stadig mindre. 2. Kognitiv svikt. Dvs bittesmå steg på veien mot demens. Vennligst oppgi referanser for disse opplysningene. Vi finner det svært interessant å gå dette spørsmålet litt nærmere i sømmene. Hvem er vi? 0 Siter
XbellaX Skrevet 28. august 2013 Skrevet 28. august 2013 Du skrev: Først og fremst to forhold: 1. Psykoseterskelen synker dvs motstandskraften mot ny psykose blir stadig mindre. 2. Kognitiv svikt. Dvs bittesmå steg på veien mot demens. Vennligst oppgi referanser for disse opplysningene. Vi finner det svært interessant å gå dette spørsmålet litt nærmere i sømmene. Retningslinjene for utredning, behandling og oppfølging hos Helsedirektoratet. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 28. august 2013 Skrevet 28. august 2013 Det er nok ikke uten grunn schizofreni tidligere ble kalt ungdomssløvsinn... 0 Siter
serenity777 Skrevet 28. august 2013 Skrevet 28. august 2013 (endret) Det er nok ikke uten grunn schizofreni tidligere ble kalt ungdomssløvsinn...Det var vel først og fremst Hebefreni varianten som ble kalt det? Jeg fikk det som diagnose en gang, og ble vippa over på ett psykehjem, med en masse skygger av mennesker, som vistnok hadde den verste varianten av schizofreni. Hvis de ikke var hjerneskadde da, ikke vet jeg. jeg brukte all min tid der til å konspirere på å komme meg til helvettes ut derifra. Endret 28. august 2013 av serenity777 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 28. august 2013 Skrevet 28. august 2013 Det var vel først og fremst Hebefreni varianten som ble kalt det? Jeg fikk det som diagnose en gang, og ble vippa over på ett psykehjem, med en masse skygger av mennesker, som vistnok var den verste varianten av schizofreni. Hvis de ikke var hjerneskadde da, ikke vet jeg. jeg brukte all min tid der til å konspirere på å komme meg til helvettes ut derifra. Hum, ja, du har sikkert rett i det. De brukte jo begrepet "dementia praecox" på hebefreni. De skilte først mellom de to psykiatriske lidelser, dementia praecox og stemningslidelser. Veit igrunn ikke når paranoiditet ble inkludert i psykiatrien... sikkert lett å lese seg til, men... Men! Høres ut som du har vært gjennom litt av hvert, i alle fall. Jeg er glad jeg ikke ble psyk før i det 21. århundret, det var sikkert verre for alle typer lidelser... 0 Siter
XbellaX Skrevet 28. august 2013 Skrevet 28. august 2013 "Retningslinjene for utredning, behandling og oppfølging hos Helsedirektoratet." - av personer med psykoselidelser, skal det selvsagt være. 0 Siter
serenity777 Skrevet 29. august 2013 Skrevet 29. august 2013 Hum, ja, du har sikkert rett i det. De brukte jo begrepet "dementia praecox" på hebefreni. De skilte først mellom de to psykiatriske lidelser, dementia praecox og stemningslidelser. Veit igrunn ikke når paranoiditet ble inkludert i psykiatrien... sikkert lett å lese seg til, men... Men! Høres ut som du har vært gjennom litt av hvert, i alle fall. Jeg er glad jeg ikke ble psyk før i det 21. århundret, det var sikkert verre for alle typer lidelser...Ja, det var forskjell på psykiatrien i 92 og per i dag. Men jeg var maks uheldig der jeg havnet, for det var ett dårlig sted, selv etter 90 tallets standarder. Det er stor forskjell på helsevesenet i 92 og i dag. Norge har blitt mye rikere. Men de som virkelig slet det var de som var psyk pas i lobotomiens tidsalder. 0 Siter
miakami Skrevet 29. august 2013 Skrevet 29. august 2013 Søren jeg har hatt en manisk psykose. .så nå blir jeg dement... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. august 2013 Skrevet 29. august 2013 Søren jeg har hatt en manisk psykose. .så nå blir jeg dement... Så svart/hvitt er det nok ikke :-) (og det vet du sikkert) Men den maniske psykosen kan ha kostet et par IQ-poeng. Det gjør vanligvis ingenting, men gjentar det seg noen ganger, vil de være merkbart. Jeg har vært så lenge i psykiatrien at jeg har fulgt noen pasienter med alvorlig sykdom i 30 år. Hos flere av disse er skadene klart merkbar. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.