Gå til innhold

dissosiasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dissosiasjon bli psykose? I hvilke tilfeller, eller hvordan forløper det seg?

Anonymous poster hash: b7f7d...2f3

Skrevet

Kan dissosiasjon bli psykose? I hvilke tilfeller, eller hvordan forløper det seg?

Det kan tydeligvis forveksles, det har skjedd med meg og flere til.

Skrevet

Hva er dissosiasjon?

Skrevet

Hva er dissosiasjon?

Kort sagt (slik jeg er blitt det fortalt): det er en forsvarsmekanisme man bruker som barn for å takle angst og vonde ting og som er hensiktsmessig for en da - men uhensiktsmessig for en som voksen.

Skrevet (endret)

dissasjon blir ofte forvekslet med scizofren dessverre. noe som fører til at mange blir feilbehandlet. i over et halvt år trodde de det var scizofreni nå tror overlegen det handdlerr mer om dissasasjon

Endret av Caylee
Skrevet

Hva er dissosiasjon?

Vi dissosierer alle i større eller mindre grad. Det er en forsvarsmekanisme. Lar tankene hoppe over til noe helt annen for å slippe å forholde seg til virkeligheten. Når en ikke kontrollerer dette selv, så kan en bli mye fraværende. 

Det er alt fra det litt normale å falle i egne tanker til reaksjoner og lidelser. Babyer kan dissosiere :( Det er en alvorlig skade når det er nødvendig for små sjeler de første 7 mnd eller innen 2 år. 

Skrevet

Det kan tydeligvis forveksles, det har skjedd med meg og flere til.

Hmm jeg synes det er veldig likt. Lurer ofte på om jeg dissosierer så mye at jeg glir inn i en grensepsykose. Der alle og alt blir fremmed. Andre vanligvis snille mennesker fremstår som onde og dømmende. Dessuten mister jeg orienteringsevnen. Føles slik i allefall. Øynene mine begynner å vandre og jeg klarer ikke feste blikket. Jeg husker ikke hva jeg gjorde på for 2 minutter siden heller. Vanskelig å forstå....

Skrevet

Hmm jeg synes det er veldig likt. Lurer ofte på om jeg dissosierer så mye at jeg glir inn i en grensepsykose. Der alle og alt blir fremmed. Andre vanligvis snille mennesker fremstår som onde og dømmende. Dessuten mister jeg orienteringsevnen. Føles slik i allefall. Øynene mine begynner å vandre og jeg klarer ikke feste blikket. Jeg husker ikke hva jeg gjorde på for 2 minutter siden heller. Vanskelig å forstå....

Dette høres ut som derealisasjon, evt også depersonalisering om du også kjenner deg selv som fremmed. Begge disse faller inn under dissosiering (som er et stort spekter av tilstander).  

Jeg har selv hatt mange opplevelser som ligner dette, og fått forklart at det er slik.

Dessverre er kunnskapen om dissosiering ikke utbredt blant helsepersonell, jeg håper du møter noen som kan hjelpe deg med dette!

Skrevet

Dette høres ut som derealisasjon, evt også depersonalisering om du også kjenner deg selv som fremmed. Begge disse faller inn under dissosiering (som er et stort spekter av tilstander).

Jeg har selv hatt mange opplevelser som ligner dette, og fått forklart at det er slik.

Dessverre er kunnskapen om dissosiering ikke utbredt blant helsepersonell, jeg håper du møter noen som kan hjelpe deg med dette!

Takk for det. Får god oppfølging heldigvis. Men jeg lurer veldig på om dissosiasjon kan lede til psykose. Skal spør om det neste behandlingstime tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...