Gondor Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Sist gang jeg var hos min psykiater sa han at han over lengre tid hadde registrert at jeg har sviktende kognitive evner og et stadig fallende funskjonsnivå pga min psykiske lidelse. Han sa selvfølgelig ikke dette for å skremme meg eller gjøre meg ulykkelig, men det er klart jeg reagerte med forferdelse. De siste gangene jeg har vært hos ham har jeg klaget over at jeg føler meg dummere og dummere for hver dag som går, men det tror jeg heller skyldes lav selvtillitt og selvfølelse. Vi diskuterte litt rundt dette og han ba meg ta godt vare på meg selv, sørge for nok ro og hvile osv. Han foreslo også at jeg skulle ta opp språkfagene mine igjen og kaste meg over gramatikk som jeg liker svært godt. Dette for å holde hjernen i gang. Jeg var for redd til å spørre ham så derfor spør jeg her: Kan jeg risikere demens i forholdsvis "ung" alder? 50-60 år? 0 Siter
bibben Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Jeg lurer på nøyaktig det samme og lurer på om NHD kan svare. Fint at du tar opp dette spørsmålet Gondor. 0 Siter
XbellaX Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Sist gang jeg var hos min psykiater sa han at han over lengre tid hadde registrert at jeg har sviktende kognitive evner og et stadig fallende funskjonsnivå pga min psykiske lidelse. Han sa selvfølgelig ikke dette for å skremme meg eller gjøre meg ulykkelig, men det er klart jeg reagerte med forferdelse. De siste gangene jeg har vært hos ham har jeg klaget over at jeg føler meg dummere og dummere for hver dag som går, men det tror jeg heller skyldes lav selvtillitt og selvfølelse. Vi diskuterte litt rundt dette og han ba meg ta godt vare på meg selv, sørge for nok ro og hvile osv. Han foreslo også at jeg skulle ta opp språkfagene mine igjen og kaste meg over gramatikk som jeg liker svært godt. Dette for å holde hjernen i gang. Jeg var for redd til å spørre ham så derfor spør jeg her: Kan jeg risikere demens i forholdsvis "ung" alder? 50-60 år? Ja. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Hvilke medisiner bruker du? Hvor mange ganger/perioder har du vært psykotisk? Hva består den fallende funksjonen i ? 0 Siter
Gondor Skrevet 30. august 2013 Forfatter Skrevet 30. august 2013 Hvilke medisiner bruker du? Hvor mange ganger/perioder har du vært psykotisk? Hva består den fallende funksjonen i ? Lamictal, Cipralex, Wellbutrin og Fluanxol når jeg føler for det. Jeg har tatt det to ganger siden begynnelsen av juni. Jeg har aldri vært psykotisk. Får bare tankekjør men har ikke vært plaget av det i sommer. Min psykiater mener jeg ikke har noe å gjøre ute i arbeidslivet i det hele tatt og har erklært meg 100 % arbeidsufør. Dette fordi jeg er betydelig plaget av korte depressive perioder som bare varer et par dager, men som slår meg fullstendig ut. Jeg blir suicidal, men fordi jeg er mor, tar jeg meg kraftig sammen og får gjort det aller nødvendigste. Vet ikke hvor ofte de kommer. To ganger i måneden kanskje? Det er ikke pms. Jeg har aldri vært plaget av det. Jeg har også angst og eupf. Til sammen utgjør dette en så stor belastning at jeg dessverre fungerer dårlig i mange sammenhenger. Alt går langsomt og jeg klarer ikke helt å få tak i tankene mine. Jeg forsvinner inn i meg selv og der føler jeg meg trygg. Jeg er ikke noen ungpike lenger og har såpass lite krefter igjen at jeg ikke klarer å kjempe så mye som jeg klarte før. I min siste jobb fungerte jeg så dårlig at jeg ble bedt om å slutte. Det gikk på det faglige, ikke det sosiale. Min psykiater sier til meg at han ikke kan gjøre noe mer for meg rent farmakologisk. Det er kanskje ikke sånne opplysninger du er ute etter? Dette er kanskje for vagt til at du kan komme med et fornuftig svar? Nå er jeg nervøs for det eventuelle svaret du kommer med. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Det var nettopp slike opplysninger jeg var ute etter. Jeg har selvsagt ikke svaret, kun et par spørsmål: Har dere vurdert RBD? http://no.wikipedia.org/wiki/Tilbakevendende_kortvarig_depresjon Ble det noen forandring i dine kognitive funksjoner (spesielt hukommelse) da du fikk Lamictal? 0 Siter
Gondor Skrevet 30. august 2013 Forfatter Skrevet 30. august 2013 Dette var jo som å lese om meg selv. Jeg har skrevet det ned i agendaen min slik at jeg husker å ta det opp med ham neste gang jeg kommer dit. Jeg ble litt satt ut da jeg leste at rbd kan være del av en narcissistisk pf. Kanskje jeg har litt av det? Du sa ganske klart i fra en gang at du synes jeg er utrolig innoverfokusert. Jeg har skrevet ned dette i agendaen min også så får jeg høre hva han sier neste gang. Jeg vet at han skjermer meg, så det er meget mulig at han har registrert det for lenge siden, men ikke vil plage meg med det. Så var det Lamictal. Jeg begynte med denne medisinen for ca 7 år siden, så naturlig nok husker jeg ikke hvordan det virket på meg i begynnelsen. Det jeg imidlertid registrerer er at jeg har dårlig hukommelse. Det var hovedproblemet på min siste jobb. Jeg klarte aldri å huske alle datarutinene og måtte spørre om hjelp til det samme om og om igjen. Det festet seg ganske enkelt ikke. Jeg kan stå på stuegulvet og lure på hvorfor jeg i all verden står der. Jeg skriver lapper hele tiden, for å hjelpe meg selv, men nå tør jeg ikke se på dem, så de er ikke til nytte. Jeg har også lagt merke til at jeg kan stå på kjøkkengulvet med et kjøkkenredskap i hånden og lure på hva det er og hvorfor jeg står med det i hånden. Dette har begynt å skje etter at jeg sluttet med Fluanxol. Jeg lever fullstendig i min egen verden. Det er bare ovenfor barna jeg virkelig fungerer. Det virker som om jeg har et femte gir for dem. Nå prater jeg masse. Får du inntrykk av at jeg er en narcissist? 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Jeg ble litt satt ut da jeg leste at rbd kan være del av en narcissistisk pf. Kanskje jeg har litt av det? Du sa ganske klart i fra en gang at du synes jeg er utrolig innoverfokusert. ... Nå prater jeg masse. Får du inntrykk av at jeg er en narcissist? Det står at "RBD kan av og til også forveksles med narsissistisk personlighetsforstyrrelse" - ikke at det kan være en del av det?! (Asperger kan forveksles med schizofreni også, men det er ikke noe annet enn overflatiske likheter!) Du virker ikke narsissistisk på meg. Narsissister er ikke bare innoverfokuserte (det kalles elles introvert), de er overbevist om at de er mye bedre enn andre mennesker, mer verdt og bør ses opp til og få fordeler. Kjenner du deg igjen i dette? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 1. Les Bella Dottes innlegg flere ganger. Jeg har ingen tanker om at du er narsissist. 2. Hos NOEN har Lamictal den bivirkningen vi kaller "teflonhjerne". Legg merke til noen - langt fra alle. Disse noen skal ikke ha Lamictal. Hos dem må en finne et alternativ. Du må få behandleren din til å finne ut om dette kan være en bivirkning av Lamictal. 0 Siter
Gondor Skrevet 30. august 2013 Forfatter Skrevet 30. august 2013 1. Les Bella Dottes innlegg flere ganger. Jeg har ingen tanker om at du er narsissist. 2. Hos NOEN har Lamictal den bivirkningen vi kaller "teflonhjerne". Legg merke til noen - langt fra alle. Nei, jeg kjenner meg overhode ikke igjen. Jeg er ganske underdanig og vil heller tilfredstille. Men det er vel en form for egoisme det og. Disse noen skal ikke ha Lamictal. Hos dem må en finne et alternativ. Du må få behandleren din til å finne ut om dette kan være en bivirkning av Lamictal. Tusen takk for alle svar! Virkning av Lamictal er nå også skrevet ned i agendaen min. Han er i tillegg til å være psykiater, også farmakolog, så det med medisiner har han virkelig peiling på. Må allikevel si at demens fremdeles spøker i bakhodet ditt. Men nå har jeg fått nok oppmerksomhet. Ha en fortsatt riktig god kveld! 0 Siter
Gondor Skrevet 30. august 2013 Forfatter Skrevet 30. august 2013 Nå trykker jeg helt feil. Men inni der er svaret til deg Bella Dotte. Finner du det? 0 Siter
Gjest Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Hvilke medisiner bruker du? Hvor mange ganger/perioder har du vært psykotisk? Hva består den fallende funksjonen i ? Er demens veldig arvelig...? 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Nå trykker jeg helt feil. Men inni der er svaret til deg Bella Dotte. Finner du det? Jeg fant det, og jeg er glad for å se at det virker som du er ved bedre mot! Tror og håper du vil finne ut det beste alternativet sammen med din psykiater. 0 Siter
Gondor Skrevet 30. august 2013 Forfatter Skrevet 30. august 2013 Jeg fant det, og jeg er glad for å se at det virker som du er ved bedre mot! Tror og håper du vil finne ut det beste alternativet sammen med din psykiater. Jeg må innrømme at jeg er litt redd, men skal prøve å glemme det. (Å glemme har jeg i hvert fall taket på). I morgen skal jeg ut på kinarestaurant med en venninne. Gleder meg! Håper du har det bra og takk for innlegg! 0 Siter
XbellaX Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Er demens veldig arvelig? Jeg tror jeg tolket innlegget til Gondor litt annerledes enn hva hun mente. Jeg antok hun mente alzheimers, aldersdemens. Ang ditt spørsmål så er det flere typer demens, dermed vanskelig å svare på. 0 Siter
Gjest Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Jeg tror jeg tolket innlegget til Gondor litt annerledes enn hva hun mente. Jeg antok hun mente alzheimers, aldersdemens. Ang ditt spørsmål så er det flere typer demens, dermed vanskelig å svare på. Ok. Jeg tenkte også på alzheimer. 0 Siter
XbellaX Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Ok. Jeg tenkte også på alzheimer. Demens kan i noen tilfeller være arvelig, feks kan alzheimer "ligge i slekten", men jeg kjenner ikke prosentene. 0 Siter
Gjest Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Demens kan i noen tilfeller være arvelig, feks kan alzheimer "ligge i slekten", men jeg kjenner ikke prosentene. Det ser ut som at det ligger i slekta mi. Både far og farmor. Jeg har visst arvet endel fra min far fra før når det gjelder psyken, og jeg er mer glemsk enn det som er normalt for min alder (mine søsken er ikke glemsk). Så jeg er litt redd for at jeg også skal få det. 0 Siter
Gondor Skrevet 30. august 2013 Forfatter Skrevet 30. august 2013 Nå oser det av frykt her og det er kanskje ikke så rart. Jeg har skrevet opp at jeg skal bestille time hos fastlegen min på førstkommende mandag. Jeg skal ikke til psykiateren min før i november og så lenge kan jeg ikke vente for å komme til bunns i dette. Jeg kan vel forsåvidt fremskyve timen hos min psykiater også. Vet ikke hvem som har mest peiling på dette? Fastlege eller psykiater? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.