Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser ut som at det ligger i slekta mi. Både far og farmor. Jeg har visst arvet endel fra min far fra før når det gjelder psyken, og jeg er mer glemsk enn det som er normalt for min alder (mine søsken er ikke glemsk). Så jeg er litt redd for at jeg også skal få det.

Spis "sunt", lev "sunt", forsøk å la være å bekymre deg for unødige ting, lev i dag og planlegg for i morgen. Ikke spar på bekymringer.

Skrevet

Tror det er lite man kan gjøre for å ikke dement som man ellers ikke måtte ha gjort for å leve et ellers sunt liv...  ;)

Skrevet

Spis "sunt", lev "sunt", forsøk å la være å bekymre deg for unødige ting, lev i dag og planlegg for i morgen. Ikke spar på bekymringer.

Jeg prøver :)

Skrevet

Jeg prøver :)

Jeg kan jo ikke gjøre noe for å forebygge og/eller påvirke uansett.

Skrevet

Nå oser det av frykt her og det er kanskje ikke så rart. Jeg har skrevet opp at jeg skal bestille time hos fastlegen min på førstkommende mandag. Jeg skal ikke til psykiateren min før i november og så lenge kan jeg ikke vente for å komme til bunns i dette. Jeg kan vel forsåvidt fremskyve timen hos min psykiater også. Vet ikke hvem som har mest peiling på dette? Fastlege eller psykiater?

Hva mener du at fastlegen skal kunne gjøre i forhold til dette?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke følger din psykiaters råd om aktivisering av hjernen etc.  og så diskuterer temaet videre når du har time med ham i november.

Skrevet

Hva mener du at fastlegen skal kunne gjøre i forhold til dette?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke følger din psykiaters råd om aktivisering av hjernen etc.  og så diskuterer temaet videre når du har time med ham i november.

Kjære frosken. Skjønner du ikke at jeg er vettskremt og på mange måter handler i desperasjon? Det har ikke vært noe demens på hverken morssiden eller farssiden i slekten min, så jeg er ikke disponert rent familiært. Men så er det denne forbannede psykiske lidelsen som tydeligvis føkker med hjernen min.

Jeg klarer ikke helt å riste dette av meg

Skrevet

Men hvis du setter i gang nå med det psykiateren anbefalte gjør du i alle fall hva du kan for å holde hjernen i form, så får du heller ta sorgene når de evt kommer. Jeg vet heller ikke om jeg blir dement tidlig selv om jeg er frisk.

Skrevet

Jeg ble nærmest dement sist gang jeg var uten antipsykotika. Føler jeg, i alle fall. Da er det bedre å være en treiging.

Skrevet

Kjære frosken. Skjønner du ikke at jeg er vettskremt og på mange måter handler i desperasjon? Det har ikke vært noe demens på hverken morssiden eller farssiden i slekten min, så jeg er ikke disponert rent familiært. Men så er det denne forbannede psykiske lidelsen som tydeligvis føkker med hjernen min.

Jeg tror frosken skjønner dette svært godt, og vil prøve å hjelpe deg. Iallefall er det min erfaring. Hun er streng med oss, men hun mener det bare vel..

Skrevet

Jeg bare mener at det er opplagt at dette er et tema du bør fortsette å drøfte med din psykiater, jeg klarer ikke å se hva du tenker at fastlegen kan gjøre midt oppe i det hele. Dessuten tenker jeg at det din psykiater har påpekt neppe kan være omfattende kognitive vansker, for da hadde du opplevd det selv for lengst. Hvis jeg ikke husker feil, så var det din psykiater som tok opp dette med deg og ikke omvendt. Jeg tror derfor du bør gjøre som din psykiater foreslo og så ta opp temaet igjen når du har time i november.

For øvrig har jeg både sett noen bli mye bedre kognitivt som følge av endret medisinering (seponering av orfiril),  og jeg har sett noen forsøke å seponere lamictal uten at det gjorde noe fra eller til på kognitiv funksjon.

Skrevet

Jeg bare mener at det er opplagt at dette er et tema du bør fortsette å drøfte med din psykiater, jeg klarer ikke å se hva du tenker at fastlegen kan gjøre midt oppe i det hele. Dessuten tenker jeg at det din psykiater har påpekt neppe kan være omfattende kognitive vansker, for da hadde du opplevd det selv for lengst. Hvis jeg ikke husker feil, så var det din psykiater som tok opp dette med deg og ikke omvendt. Jeg tror derfor du bør gjøre som din psykiater foreslo og så ta opp temaet igjen når du har time i november.

For øvrig har jeg både sett noen bli mye bedre kognitivt som følge av endret medisinering (seponering av orfiril),  og jeg har sett noen forsøke å seponere lamictal uten at det gjorde noe fra eller til på kognitiv funksjon.

Jeg ringer min psykiater på mandag og håper jeg kan få en time fort. Dette har blitt en stor mørk sky og jeg er redd.

Skrevet

Nå har jeg virkelig gjort det enkelt for meg selv. Jeg har googlet opp problematikken og det var ikke akkurat hyggelig lesning. Nei, nå forsvinner jeg inn i min egen verden igjen og lukker porten. Der er det i hvert fall godt å være. Hvis det er fint vær i morgen, skal jeg ta meg en lang skogstur. Jeg skal gjøre masse praktisk og ta meg av barna.

Jeg skulle ønske jeg ikke hadde tatt opp dette temaet. Det hadde vært mye bedre å leve i uvitenhet.

Nå skulle jeg gjort ganske mye for en sterk sovetablett. Sobril er sukkertøy. Jeg får ta Neurontin og håpe at det hjelper. Jeg føler i grunnen veldig lite. Bare en svart stillhet.

Skrevet

Ja, altså at man har det vondt, mener jeg. Skjebne. Måtte ta piller.

Skrevet

Jeg gikk fullstendig ned i bøtta i går kveld. Tenkte at nå kan jeg ikke innlede et forhold til en mann. Det ville være moralsk forkastelig. Skal han drasse rundt på en tikkende bombe? Så for meg at barna puttet meg i sykehjem som 60 åring så kunne jeg sitte å lalle der. Det ble verre og verre. Til slutt følte jeg meg som en del av de døde. Jeg så for meg at en mann ville holde hånden min. Det var helt vidunderlig. Det var som å bli tatt på av livet. Men ellers var jeg fullstendig død. Det var et grått forheng mellom meg og de levende.

Pillene fungerte etterhvert og jeg sovnet.I morges hadde jeg lyse, gode drømmer og da jeg våknet var jeg lykkelig igjen. Så nå er alt lyst. Frykten er borte og jeg lever! Jeg skal allikevel ringe til psykiateren min på mandag og forhåpentilvis få fremskjøvet timen.

Sinnet mitt gir meg ikke problemer nå. Nå er jeg den glade og fornøyde jenta jeg i utgangspunktet er.

Fortsatt riktig god søndag!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva er Neurontin? Jo, det er et antiepileptikum, akkurat som Lamictal.

Så svært forenklet: Hva gjør så disse medisinene? De hemmer impulsoverføringene i synapsene som forbinder ulike nerver. Ved epilepsi "skyter" nevronene hyppigere og sterkere enn normalt og kan derfor gi anfall. Noe av det samme kan en tenke seg ved bipolar lidelse, og at det er denne hemmingen som gir beskyttelse mot nye episoder. Jo større dose og/eller jo flere antiepileptika, jo større hemming.

Kan dette gi noen bivirkninger? Hvis hemmingen blir for stor, særlig i deler av hjernen som ikke trenger hemming, kan en få påvirkning på kognitive funksjoner. Igjen - noen kan få dette. De fleste får det heldigvis ikke.

Kan det være en sammenheng mellom ditt bruk av Lamictal for så å legge til Neurontin, og din antatte kognitive reduksjon?

Skrevet

Hva er Neurontin? Jo, det er et antiepileptikum, akkurat som Lamictal.

Så svært forenklet: Hva gjør så disse medisinene? De hemmer impulsoverføringene i synapsene som forbinder ulike nerver. Ved epilepsi "skyter" nevronene hyppigere og sterkere enn normalt og kan derfor gi anfall. Noe av det samme kan en tenke seg ved bipolar lidelse, og at det er denne hemmingen som gir beskyttelse mot nye episoder. Jo større dose og/eller jo flere antiepileptika, jo større hemming.

Kan dette gi noen bivirkninger? Hvis hemmingen blir for stor, særlig i deler av hjernen som ikke trenger hemming, kan en få påvirkning på kognitive funksjoner. Igjen - noen kan få dette. De fleste får det heldigvis ikke.

Kan det være en sammenheng mellom ditt bruk av Lamictal for så å legge til Neurontin, og din antatte kognitive reduksjon?

Jeg brukte Neurontin hyppig tidligere mens nå gjør jeg det nesten aldri. Så nå blir det sjelden en sammenblanding av disse to medisinene. Mener du å si at det var Neurontin som gjorde at jeg følte meg så fornøyd i morges? Jeg kan nevne at jeg ble veldig våken også.  Eller er hovedpoenget ditt at en sammenblanding av Neurontin og Lamictal kan føre til svekket kognitiv funksjon? At det blir smør på flesk i negativ betydning? Jeg er jo ingen farmakolog, så dette blir skyhøyt over mitt kunnskapsnivå. 

Jeg tar mine medisiner og så glemmer jeg hele greia. Jeg noterer aldri ned mine egne reaksjoner. Jeg husker ikke når jeg begynte å få problemer med det kognitive. Jeg aner ikke hva psykiateren min har observert over tid. Det han sa var at med alderen vil alle føle at det går litt tregere der oppe. Det er ikke fullt så lett å lære lenger. Han sa at jeg vil føle dette tidligere enn andre. Stemmer dette?

Jeg føler nå at jeg må være proaktiv. Prøve å få fremskjøvet timen hos psykiateren. Kaste meg over bøker igjen og lese, lese, lese. Kjøpe et språkkurs og fordype meg i det. Jeg kan i hvert fall ikke tillate meg selv å synke hen og bli overmannet av frykt. Egentlig burde jeg ikke skrive om dette her inne, for da blir jeg så fokusert på problematikken.

Så det jeg skal spørre min psykiater om er:

Hvilke medisiner kan gi inntrykk av svekkede kognitive evner?

Hvilken kombinasjon av medisiner kan gjøre problemet verre?

Jeg har sluttet med ap; hva vil det gjøre med hjernen min? (bortsett fra det at jeg merker at jeg har trukket meg inn i meg selv og lever mye der).

Jeg hadde tenkt å si opp abbonementet mitt på Aftenposten fordi jeg ikke orker å lese lenger. Kanskje jeg bør beholde abbonementet og begynne å lese igjen? Holde meg oppdatert og få bena i hvert fall litt ned på jorda? Sånne ting?

Skrevet

Jeg har det! Jeg sier opp Afteposten og går over til Adresseavisa! Da blir det fart på sakene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...