Gå til innhold

Kan jeg ha blitt paranoid etter bedrageri? Nhd og andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

To dager på rad fikk jeg brev i posten om at noen hadde prøvd og lånt penger i mitt navn. 

Jeg måtte flere ganger på samme dag møte opp hos politiet og ble etter dette veldig sliten og stresset. 

Nå har jeg blitt veldig redd og misstenker at folk spionerer på meg hvor enn jeg er. 

Da jeg var på butikken i går trodde jeg at de som satt i bilene utenfor var dem som hadde gjort det og at dem spionerte på meg for å passe på hvor jeg gikk. 

Nå tør jeg ikke gå ut av huset fordi jeg er redd noen står utenfor og skal drepe meg . 

Jeg tror at folk stjeler posten min også. 

Jeg har mye angst på grunn av dette, og vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Jeg burer meg inne og drar ned gardinene fordi jeg er så redd. 

Jeg tror at gjerningspersonene har installert avlytting/videoovervåkingsutstyr i huset. 

Er jeg på vei inn i en psykosetilstand, eller er dette normale reaksjoner etter en slik handling?

Bør jeg oppsøke lege pga dette?

Står på medisiner som min psykiater følger opp. 

200 mg seroquel morgen

5 mg zyprexa kl 18.30

400 mg seroquel kl 21.00

25 mg nozinan kl 21.00

Zyprexa 5 mg eventuelt 

Atarax 10 mg eventuelt

Bør jeg kontakte behandleren min på mandag?

Bør jeg vurdere innleggelse? 

Håper på svar

Anonymous poster hash: 47931...fc3
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, dette er noe mer enn normalt.

Du bør kontakte behandler på mandag.

Du bør ta evt Zyprexa fast inntil behandleren sier du kan slutte.

Skrevet

Hei. Høres ubehagelig ut, det du har opplevd.

Men, etter min mening, så overreagerer du ikke SÅ mye. Fordi, en bekjent av meg opplevde også noe lignende - å bo i en boligblokk i Oslo der det forekom ID tyverier, og innbrudd, narkotika osv.

Hun ble helt "nervevrak" av å bo der.

Du er sikkert overfølsom og har en sterk fantasi?

Det ER mye rart der ute. Jeg vet ikke hvor i landet du bor.

Men utifra at man leser mye stygt i mediene, om drap, krig, vold,

så er det vel enkelte mennesker som har lettere for å la fantasien og følelsene løpe løpsk når de utsettes for det som du opplevde.

Jeg hadde også blitt forbanna og paranoid dersom jeg fikk vite at noen prøvde å låne i mitt navn. Man lurer jo på hva det er som foregår, og om noen følger med på deg, på en eller annen måte,

Men vit at det er ingen som kan kontrollere eller bestemme over deg!

Dette med mistanke om overvåkning er sikkert en form for desperat usikkerhet fra deg, om at noe/noen har en eller annen form for makt over livet ditt som du ikke kan kontrollere. Og hvis noen har forsøkt å svindle deg, er jo nettopp dette underbevisstheten din som blusser opp dette scenarioet i hodet ditt.

Skaff deg et balltre eller lignende, for å føle deg tryggere i hjemmet.

Og ta tilbake din egen kraft.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...