Gå til innhold

Jon Blund; kom!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våknet som vanlig mellom 3 og 4 og har den harde arbeidsdagen foran meg. Hjertet hamrer/flimrer så voldsomt at det blir ubehagelig å ligge. Legger meg etter hvert på sofaen og er kvalm. Orker nesten ikke å stå på beina, gråter og brekker meg. Føler meg sliten inn i margen. Er andpusten. Jeg har hatt 9 treninger på to uker - likevel har vekta økt med 2 kg. Hver trening har dog vært forferdelige slitsomme, og skulder, lår og legg verker på høyresiden.

En lege - ikke min - sa til meg i vinter at "du kan glemme å øke formen og anti-ageing når du sover så lite du gjør." Jeg merker at han hadde rett.

Jeg har alltid hatt mer eller mindre søvnproblemer. Men nå har det snudd helt. Før sovnet jeg ikke - nå våkner jeg midt på natten. Ser ikke vitsen med å ta innsovningstbl når jeg likevel våkner tidlig og er enda mer stresset i tillegg til å få mareritt etter noen dagers bruk.

Nå er jeg så klart enda mer stresset over arbeidet som hoper seg opp og gjør alt mer vanskelig på sikt. Samtidig er halsen sår og bihulene tette.

SlitenCilie

Anonymous poster hash: 17d96...ef5
Skrevet

Legen Wasim Zahid delte dette på Facebooksiden sin i dag.  Han har åpen profil og har delt det med alle, men jeg fikk ikke til å linke kun til innlegget:

"På samme måte som vi opplever litt nedsatt våkenhet på ettermiddagen, kan det forekomme nedsatt søvnighet på natten også. En oppvåkning midt på natten kan faktisk være helt normalt. Dette er også i tråd med historien. Før industrialiseringen sov folk 3-4 timer, var så våkne i 1-2 timer, før de igjen sov i 3-4 nye timer.

Selv det å våkne hver 60. eller 90. minutt kan for enkelte være del av et sunt søvnmønster. Den dype REM-søvnen kommer i sykluser hvert 90. minutt og det kan være normalt med våkenhet mellom disse bølgene.

Er du av dem som pleier å våkne midt på natten, opplever du sannsynligvis kun et normalt stadium i søvnsyklusen, som ikke ødelegger hvilen.

Men dessverre er vi er indoktrinert til å tro at det er et problem å våkne på natten. Når vi våkner opplever vi derfor en engestelse som kun bidrar til ytterligere våkenhet.

Da er det nyttigere å fortelle deg selv at du kan håndtere avbruddet og likevel føle deg uthvilt på morgen. En slik positiv holdning vil i seg selv ofte være nok til å få deg til å sovne igjen. Pust rolig, hold øynene lukket og se for all del ikke på klokken."

https://www.facebook.com/wasim.zahid.71

Skrevet

Å våkne på natten (gjerne rundt klokken 3) er jo helt typisk for slitenhet, stress, angst eller stressrelatert depresjon, eventuelt flere i kombinasjon.

Du sover rett og slett lettere fordi hodet kverner med alt mulig unødvendig tull. Og når du først våkner blir du liggende og irritere deg over at du ikke sover, og katastrofetenker rundt dette.

Å ta innsovningstabletter for dette hjelper jo sjeldent. Det som hjalp meg mest var SSRI og Remeron i kombinasjon, hvor jeg tror Remeron hadde mest effekt.

Å trene 9 ganger på 2 uker er sikkert fint, men hvis du kommer dit hvor du MÅ trene, så blir det et problem. Det du nå trenger er å slappe av. Prøv noen teknikker i mindfullness?

Skrevet

Legen Wasim Zahid delte dette på Facebooksiden sin i dag.  Han har åpen profil og har delt det med alle, men jeg fikk ikke til å linke kun til innlegget:

"På samme måte som vi opplever litt nedsatt våkenhet på ettermiddagen, kan det forekomme nedsatt søvnighet på natten også. En oppvåkning midt på natten kan faktisk være helt normalt. Dette er også i tråd med historien. Før industrialiseringen sov folk 3-4 timer, var så våkne i 1-2 timer, før de igjen sov i 3-4 nye timer.

Selv det å våkne hver 60. eller 90. minutt kan for enkelte være del av et sunt søvnmønster. Den dype REM-søvnen kommer i sykluser hvert 90. minutt og det kan være normalt med våkenhet mellom disse bølgene.

Er du av dem som pleier å våkne midt på natten, opplever du sannsynligvis kun et normalt stadium i søvnsyklusen, som ikke ødelegger hvilen.

Men dessverre er vi er indoktrinert til å tro at det er et problem å våkne på natten. Når vi våkner opplever vi derfor en engestelse som kun bidrar til ytterligere våkenhet.

Takk for tips- skal se på siden hans. Sånn det er nå blir i alle fall totalen for lav.

Da er det nyttigere å fortelle deg selv at du kan håndtere avbruddet og likevel føle deg uthvilt på morgen. En slik positiv holdning vil i seg selv ofte være nok til å få deg til å sovne igjen. Pust rolig, hold øynene lukket og se for all del ikke på klokken."

https://www.facebook.com/wasim.zahid.71

Skrevet

Ja, her går det unna.. Får skylde på søvnmangel..... Men ville bare si takk for tips. Snakke m lege onsdag. Hørt en del bra om vallergan. Livredd for vektøkning. Mindfullness har jeg lest mye om, dog ikke like lett i praksis.

Skrevet

Å våkne på natten (gjerne rundt klokken 3) er jo helt typisk for slitenhet, stress, angst eller stressrelatert depresjon, eventuelt flere i kombinasjon.

Du sover rett og slett lettere fordi hodet kverner med alt mulig unødvendig tull. Og når du først våkner blir du liggende og irritere deg over at du ikke sover, og katastrofetenker rundt dette.

Å ta innsovningstabletter for dette hjelper jo sjeldent. Det som hjalp meg mest var SSRI og Remeron i kombinasjon, hvor jeg tror Remeron hadde mest effekt.

Tolvon fungerer også veldig bra mot slik oppvåkning.

Anonymous poster hash: 73fbf...3fc

Skrevet

Tolvon fungerer også veldig bra mot slik oppvåkning.

Anonymous poster hash: 73fbf...3fc

Etter min erfaring må man opp i 60-90mg før den hjelper nok på oppvåkning. Sovner litt raskere på 30mg, men det er ikke nok til å holde meg i seng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...