Gå til innhold

Min mann


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg er gift med en mann som har slitt med ett sammensatt sykdomsbilde lange tider. Hovedproblemet hans i dag er: hodepine daglig( i pannen), høyt blodtrykk, svimmel, kortpustet, smerter rundt hjertet ( spes ved stress), lite matlyst, dårlig søvn, utmattet og sliten. Han har tatt CT av hodet uten funn, får medisin for blodtrykket og har cøliaki. Han er på jobb hver dag, men livskvaliteten er dårlig. Han er 47 år. ikke vektproblemer. Som kone gjennom 17 år er jeg urolig og redd. Våkner om natta for å se om han puster osv. Redd for å få en tlf om at han har falt om. Han er lei av å gå til lege nå, for de finner ingenting sier han. har slitt i tre-fire år, og blir stadig svakere. Hva burde jeg gripe fatt i? Og evt hvor? Mvh Merete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Hei Merete!

Du skriver utfyllende nok til at jeg forstår at du reagerer og at det er mye å ta fatt i, samtidig som det er flott og viktig at du tar del i det. Jeg forstår at legene har gjort en del undersøkelser med blodprøver og MR uten at de har ”funnet noe.” Vel, det er nå en gang slik at vi leger tar prøver og sender til røntgen uten at vi finner noe, til tross for at pasienten har en rekke symptomer som absolutt viser at det er noe. Jeg vil derfor foreslå at du tar kontakt med lege sammen med mannen din for bedre å finne årsak til plagene du nevner. Daglig hodepine svimmelhet, søvnløshet, brystsmerte og pustebesvær m.m har jo en årsak. Kanskje henger det hele sammen og med arbeid i tillegg blir det som å være i en konstant oppoverbakke med en tung ryggsekk på ryggen. Antar at han i alle fall kunne ha godt av å få en lengre avlastning i kombinasjon med overvåket opptrening. Mitt forslag er derfor, følg mannen din og snakk med legen om hvordan dere og din mann har det. Få hjelp til å finne fram årsak til plagene og lag en plan i samråd med legen og følg den. Dersom mannen din føler han ikke får hjelp av sin tidligere lege så finn en annen. Her bør man ikke stå med lua i hånden. Det er kun dere og din mannen det gjelder og det har du tydelig forstått. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...