påskelilje Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Vi stortrives med kaninene våre. Fikk to hunner for en måned siden, de er ca 3 mnd gamle og langhårete. Kjempefine. Men jeg har noen spørsmål: De er altså søstre - men den ene er blitt veldig mye større enn den andre, tipper ca 50% større. Begge spiser, men vi har ikke fulgt helt med på om den minste spiser mindre enn den andre. De får høy, men spiser lite av det. De spiser gress, løvetann, kvister og blader av ask, rogn og litt eik + kraftfor (noe kaninpellets fra Felleskjøpet). Er det vanlig at to søstre kan være så forskjellige i størrelsen allerede ved 3 mnd alder? Gjør det noe at de spiser så lite høy når de spiser gress og blader? Mulig de får for mye kraftfor...? Den minste har 3-4 sår - og vi tror den største har bitt henne. Jeg har ikke gjort noe med sårene, og jeg tror de gror fint. Men hvorfor biter den store? Vi har aldri sett dem sloss - tvert imot, så ligger de ofte inntil hverandre og koser og slikker på hverandre. De har stor luftegård, og er i den stort sett hele dagen. Hva kan en forvente av kaniner mht å være tam? Jeg vet jo hvordan hunder og katter kan være. Kaninene våre kommer av og til mot oss når vi roper på dem i luftegården, men som regel stikker de fra oss. De liker å bli klappet og kost med, men de vil helst slippe fri fra oss.... Jeg vet ikke hva som er vanlig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394343-litt-forskjellig-om-kaniner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Hei 1) nei så lenge de spiser gress trengs ikke høy, de får jo cellulose som de trenger for fornøyelsen og tarmene. 2) det er vanlig at kaniner biter hverandre. De er ikke flokkdyr og selv om man kastrerer og steriliserer så kan det vedvare, best er å skille dem, da det oftest blir verre. Eller ha enda større innhengnng, da de kan ha ulike hull/hus. Kaniner blir kjønnsmodne ca et halvt år. De liker gjerne å treffe andre kaniner, de trenger bare stor plass, for de vil ha sitt eget territorie. Noen kaniner går fint sammen etter sterilisering:-) 3) kaniner er sosiale dyr :-) litt som katter, når de vil. Vår kanin kommer til oss når han vil. Når han ikke vil er han "døv" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394343-litt-forskjellig-om-kaniner/#findComment-3497533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Hei! Fordøyelsen mente jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394343-litt-forskjellig-om-kaniner/#findComment-3497534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 10. september 2013 Forfatter Del Skrevet 10. september 2013 Hei 1) nei så lenge de spiser gress trengs ikke høy, de får jo cellulose som de trenger for fornøyelsen og tarmene. 2) det er vanlig at kaniner biter hverandre. De er ikke flokkdyr og selv om man kastrerer og steriliserer så kan det vedvare, best er å skille dem, da det oftest blir verre. Eller ha enda større innhengnng, da de kan ha ulike hull/hus. Kaniner blir kjønnsmodne ca et halvt år. De liker gjerne å treffe andre kaniner, de trenger bare stor plass, for de vil ha sitt eget territorie. Noen kaniner går fint sammen etter sterilisering:-) 3) kaniner er sosiale dyr :-) litt som katter, når de vil. Vår kanin kommer til oss når han vil. Når han ikke vil er han "døv" Takk for svar! Jeg vet jo ikke helt hvor mye de spiser av gresset, men de gnager i seg litt her og der. Spiser altså veldig lite av høyet. Men de elsker greiner og blader:-) Hadde ikke tenkt å sterilisere dem ennå, mulig vi vil ha kaninunger neste sommer, så jeg hadde håpet at de kunne bo sammen dette året. Det har ikke vært flere sår på den lille de siste dagene, så jeg håper de roer seg. Har et spørsmål til som jeg glemte i går: De er altså ute det meste av dagen nå (også når vi er på jobb). De har et lite hus i innhegningen de kan gå inn i, men det er sjelden de er der. I går og i dag regnet det mye, og de sitter bare ute og blir klissvåte, i stedet for å gå inn i huset. De ser så pjuskete ut når de blir våte! Både i går og i dag tok jeg og tørket dem godt med et håndkle, og det likte de :-) Men hvorfor i all verden blir de sittende ute når det høljregner? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394343-litt-forskjellig-om-kaniner/#findComment-3497539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Takk for svar! Jeg vet jo ikke helt hvor mye de spiser av gresset, men de gnager i seg litt her og der. Spiser altså veldig lite av høyet. Men de elsker greiner og blader:-) Hadde ikke tenkt å sterilisere dem ennå, mulig vi vil ha kaninunger neste sommer, så jeg hadde håpet at de kunne bo sammen dette året. Det har ikke vært flere sår på den lille de siste dagene, så jeg håper de roer seg. Har et spørsmål til som jeg glemte i går: De er altså ute det meste av dagen nå (også når vi er på jobb). De har et lite hus i innhegningen de kan gå inn i, men det er sjelden de er der. I går og i dag regnet det mye, og de sitter bare ute og blir klissvåte, i stedet for å gå inn i huset. De ser så pjuskete ut når de blir våte! Både i går og i dag tok jeg og tørket dem godt med et håndkle, og det likte de :-) Men hvorfor i all verden blir de sittende ute når det høljregner? Hei! Min kanin ligger også av og til ute i regnet til min forundring ?? Vet ikke hvorfor... Men etter en stund setter han seg i ly. Sjekk om huset/hullet deres blir fullt av vann. Sølete. Det hender jeg bærer min kanin inn, han vil gjerne inn når det regner, selv om han har huler i Hagen. Det blir ofte verre og verre med sånn biting. Har dere ulike hus , territorier til dem? De kan også nekte den andre å spise. Blader er bra:-) min kanin spiser kun høy om vinteren. Han er imidlertid blitt kjøtteter :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394343-litt-forskjellig-om-kaniner/#findComment-3497549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 10. september 2013 Forfatter Del Skrevet 10. september 2013 Hei! Min kanin ligger også av og til ute i regnet til min forundring ?? Vet ikke hvorfor... Men etter en stund setter han seg i ly. Sjekk om huset/hullet deres blir fullt av vann. Sølete. Det hender jeg bærer min kanin inn, han vil gjerne inn når det regner, selv om han har huler i Hagen. Det blir ofte verre og verre med sånn biting. Har dere ulike hus , territorier til dem? De kan også nekte den andre å spise. Blader er bra:-) min kanin spiser kun høy om vinteren. Han er imidlertid blitt kjøtteter :-( Nei, det var ikke blitt vått ine i huset. Litt fuktig kanskje, men jeg hadde lagt inn tørr halm, så det burde være komfortabelt for dem. Vi har to bur, så vi kan skille dem, men vi har dem som regel sammen. Vi har også to store innhegninger, så vi kan skille dem om dagen også - men de koser seg som regel sammen: ligger inntil hverandre på siden med bakbeina rett ut, slikker på hverandre og pjusker på hverandre. De er utrolig søte når de tar labbene og vasker ørene! Jeg ble sittende inne i innhegningen deres sikkert en halvtime i ettermiddag og bare betrakte dem og småprate med dem. Da kom den ene bort til meg stadig vekk og ville bli klødd og klappet. Den andre (som stakk av i morges, og var på frifot en halvtime) var litt skvetten i dag. Jeg er blitt utrolig glad i dem! De fikk greiner med rogn i dag - og de spiste opp alle bladene og skrelte barken av greinene - var visst kjempegodt! Hva mener du med at kaninen din er blitt kjøtteter? Hva spiser den da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394343-litt-forskjellig-om-kaniner/#findComment-3497627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Nei, det var ikke blitt vått ine i huset. Litt fuktig kanskje, men jeg hadde lagt inn tørr halm, så det burde være komfortabelt for dem. Vi har to bur, så vi kan skille dem, men vi har dem som regel sammen. Vi har også to store innhegninger, så vi kan skille dem om dagen også - men de koser seg som regel sammen: ligger inntil hverandre på siden med bakbeina rett ut, slikker på hverandre og pjusker på hverandre. De er utrolig søte når de tar labbene og vasker ørene! Jeg ble sittende inne i innhegningen deres sikkert en halvtime i ettermiddag og bare betrakte dem og småprate med dem. Da kom den ene bort til meg stadig vekk og ville bli klødd og klappet. Den andre (som stakk av i morges, og var på frifot en halvtime) var litt skvetten i dag. Jeg er blitt utrolig glad i dem! De fikk greiner med rogn i dag - og de spiste opp alle bladene og skrelte barken av greinene - var visst kjempegodt! Hva mener du med at kaninen din er blitt kjøtteter? Hva spiser den da? Hei! :-) Hyggelig å lese om kaniner som har det så godt :-) Tja min kanin stjeler hundemat :-( og når jeg kaster en pølsebit til hunden min, stikker Trampe av med pølsebiten. Videre når han hører meg åpne en pose med chips kommer han hoppende. Jeg er bløthjertet på sånt, men jeg ser avføringen hans har endret seg, nå bæsjer han ofte mer hundebæsj... I kattedoen da, men likevel. Når han er ute flere dager blir det orden på det. Nå har han en inneperiode, han spiste salat, gulrot, til frokost i dag, han pleier stå klar ved kjøleskapet når jeg våkner, da skal han ha kos også titter han nysgjerrig inn i kjøleskapet når jeg begynner å ta ut mat for å lage matpakker. Det er min første kanin som spiser pølse, og min mann sa i dag at jeg heller bør gi han soyapølse, han har altså fått smaken på noe uvanlig, men siden han spiser mest grønt så håper jeg dette går bra. Jeg prøver holde han et annet sted nå når jeg gir hunden min mann, for ellers henger han over hundeskålen og min hund ser bekymret ut. De koser seg når de ligger sånn henslengt på siden :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394343-litt-forskjellig-om-kaniner/#findComment-3497649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.